Black Friday är här. Enligt Svensk Handels prognos väntas den svenska handeln omsätta svindlande 10,2 miljarder kronor under dagen.
Men ända sedan Black Week drog igång har svenskar förstås shoppat på flitigt. Ett särskilt populärt segment är hemelektronik, som ofta ser stora rabatter under perioden. Inte minst gaming-tillbehör.
Inom gamingvärlden har fokus länge legat på färdiga spelkonsoler och datorer. Men hos Elgiganten ser man nu ett tydligt skifte i vad kunderna faktiskt lägger i varukorgen.

Varorna alla vill ha från Elgiganten
Det är lösa datorkomponenter för hemmabyggen som är årets stora raket. I ett pressmeddelande skriver elektronikkedjan att försäljningen ökat med hela 344 procent jämfört med samma period förra året.
Det innebär att komponenter nu är det näst största segmentet inom datorer hos kedjan. Intresset är större än för både spelkonsoler och färdigbyggda datorer.
Gamingmarknaden i stort har dessutom slagit rekord både i Sverige och globalt. Den globala marknaden för PC-gaming bedöms omsätta 86 miljarder dollar under 2025, medan den svenska spelbranschen omsatte 36,8 miljarder kronor i fjol.
Elgiganten satsar på gaming i 24 butiker
För att möta den stora efterfrågan har Elgiganten nu valt att bemanna 24 varuhus med gamingexperter som hjälper kunderna välja delar och bygga egna datorer.
Åtta varuhus har till och med fått stora avdelningar enbart dedikerade till datorkomponenter.





