Som besökare på Nyheter24 samtycker du till användandet av s.k. cookies och adblockeridentifiering för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!

9 tips på hur du kan undvika socker

Socker är farligt.
1 av 1

Socker är farligt.

TT NYHETSBYRÅN

Nyheter | 30/05/2015 17:41

Att socker är skadligt vet nog de flesta. Här är några tips på hur du minskar ditt beroende av den söta faran.

Vi äter alldeles för mycket socker, och det kan vara mycket farligt, till och med farligare än vad många tror. För mycket av den härliga tillsatsen kan leda till övervikt, diabetes och hjärtsjukdomar, och därför måste vi helt enkelt minska på hur mycket socker vi äter.

Det kan vara svårt att komma undan sockret, eftersom det gömmer sig i mycket av det vi äter. Här är några tips på hur du kan gå till väga för att minska hur mycket socker du får i dig.

1. Undvik sötningsmedel

Många använder sötningsmedel i exempelvis kaffe och te för att minska på sockret. Eller så dricker de lightprodukter istället för vanlig läsk. Det är ingen bra idé. Visst, sötningsmedel innehåller mindre kalorier än vanligt socker, men det ökar också hungerkänslan vilket gör att vi vill äta oftare och mer.


Bildkälla

2. Trappa ner

Det är ingen bra idé att bara lägga av med socker från en dag till nästa. Vi är så vana med socker i kroppen att det skulle leda till svår abstinens. Det innebär exempelvis huvudvärk, oro och humörsvängningar. Det är bättre att trappa ner så att kroppen hinner vänja sig av med sockret. Utöver det har långsamma förändringar större chans att hålla över tid.


Bildkälla

3. Se upp för dryck

Läsk, sportdryck, iste och juice, alla är de höga på flytande socker. Är du helt fast för goda drycker är det bättre att göra själv på frukt, eller att tillsätta frukt i vatten vilket ger smak.


Bildkälla

4. Skippa bakverken

Bakverk är både fulla av socker och gjorda på snabba kolhydrater. De är alltså dubbelt dåliga. Det betyder att energin du får från bakverk snabbt förbränns och det gör dig hungrig igen.


Bildkälla

5. Kolla färdigmaten

Mycket av maten på både restauranger och den vi köper färdig i affär är full av tillsatt socker. Också mat som vi tror är ganska nyttig har ofta tillsatt socker för att göra den godare. Det kan därför vara bra att hålla koll på innehållsförteckningen för att se om maten innehåller gömt socker.


Bildkälla

6. Eget tillsatt socker

Inte heller det socker som vi själva tillsätter till mat eller dryck borde vi "bara" sluta med, utan det bästa sättet är att dra ner på det gradvis. Gå alltså långsamt från exempelvis två skedar socker, till en och tillslut ner till ingen. Då hinner du vänja dig vid smaken.


Bildkälla

7. Rensa skåpen

Att ha socker hemma om vi ska sluta med det är ingen bra idé. När vi lagar mat går vi ofta efter det som vi ser, och synen triggar också vårt sug. Är det fler i hushållet kan det vara bra att ställa alla deras sockerprodukter i ett eget skåp som inte syns så bra.


Bildkälla

8. Ersätt sockret

Att sluta med socker behöver inte betyda att du drar ner på allt annat också. Det ger snarare utrymme att kunna äta mer andra goda saker. Socker kan exempelvis ersättas med nötter, avokado, ägg eller annat som är både gott och nyttigt. Dessa produkter håller också vår energinivå jämn, vilket minkar sötsuget.


Bildkälla

9. Använd annat för bättre smak

Socker ger bra smak, men det går att få till fina smaker också utan socker. Exempelvis kan vaniljpulver och kanel användas till gröt, och det fungerar också i kaffe. Det är bara att experimentera dig fram till den perfekta smaken.


Bildkälla

Listan är baserat på en artikel i Time.

Äter du för mycket socker?