Sociala medier har snabbt blivit en stark drivkraft i hur svenskar planerar, lagar och konsumerar mat. Tidigare var det kokböcker och traditionella medier som styrde, men nu är det algoritmer, virala recept och matinfluencers som sätter trenden.
En tydlig effekt är hur snabba virala mattrender, som exempelvis TikTok-recept, kan sprida sig globalt på bara några dagar. Detta har både skapat nya möjligheter och utmaningar för aktörer inom livsmedelsbranschen.
– Jag minns när Mat-Tina hade sitt matlagningsprogram. Det var innan TikTok och det stora utbudet av matprogram vi har idag. Inför varje avsnitt brukade de förhandsinformera om vilka recept som skulle visas, så att vi kunde förbereda oss på en ökad efterfrågan. Det märktes tydligt, särskilt när det gällde mer udda ingredienser, säger Daniel Hammer, supply chain manager på ICA Sverige, på ICAs hemsida.

Minitårtan som blev ett viralt fenomen
Företag inom dagligvaruhandeln, som ICA, anpassar sig snabbt för att möta den ökade efterfrågan på populära ingredienser. Detta innebär att sortiment och lager måste justeras i realtid för att möta de plötsliga förändringarna i efterfrågan.
Dessutom integreras receptutveckling med trendanalyser från sociala medier och sökordsdata, vilket gör att nya recept ofta baseras på vad konsumenterna söker efter just nu.
– Ibland tar vi fram ett ICA-recept som liknar det virala originalet, ibland gör vi vår egen take på mattrenden. Ett exempel är våra prinsessdumplings som är en "spinoff" på prinsesstårtehysterin i sociala medier där bland annat Stockholmsrestaurangen Sturehofs Prinsesstårta i miniformat blev ett viralt fenomen, säger Josefin Johansson, social media manager på ICA Sverige.

Här är ingredienserna som fått ett uppsving
Trender förändrar inte bara vad vi lagar hemma utan också vad vi hittar i butikerna, där internationella smaker och svårfunna ingredienser nu blivit mer vanliga.
Några ingredienser som fått ett uppsving det senaste året är kadayfideg, furikake, Kewpie-majonnäs och chamoy pickles.
– Vi tycker oss se att folk är mer benägna att testa olika smaksättare eller produkter i sin vanliga matlagning, utan att det måste innebära att man lagar en helt ny rätt, säger Josefin.
.jpg)