Görs drycken om?
1 av 3
Görs drycken om? - Foto: tt bild
Coca-Cola-menar i alla fall att det kommer ske en förändring i antalet kalorier.
2 av 3
Coca-Cola-menar i alla fall att det kommer ske en förändring i antalet kalorier. - Foto: Ap
Det finns ju en del produkter med låga eller inga kalorier.
3 av 3
Det finns ju en del produkter med låga eller inga kalorier. - Foto: COCA-COLA

Coca-Cola satsar på stor förändring – det här kommer att hända

I takt med att krav på en förbättrad folkhälsa kommer läskföretaget med ett stort besked.


Coca-Cola tar ansvar när det kommer till folkhälsan. Efter att hälsominister Gabriel Wikström adresserade problemet med bristen på fysisk rörelse och hög högt intag av salt och socker tidigare i år tar företaget nu ställning.

Därför ska nu Coca-Cola satsa på en mindre genomsnittlig mängd av kalorier i deras drycker. De lovar i ett pressmeddelande att minska mängden med hela 20 procent fram till år 2020.

– Kalorireduktionen som Coca-Cola gör är ett tydligt exempel på hur livsmedelsföretag tar egna initiativ för att kunna erbjuda konsumenterna hälsosammare produkter, säger Marie Söderqvist, VD på Livsmedelsföretagen i ett pressmeddelande.

Det här är i fas med de nya produkter som kommer ut på marknaden med låg kalorihalt eller som är helt kalorifria. Varje år säljer Coca-Cola 400 miljoner läsk i Sverige. 24 procent av det är redan låg- och kalorifri dryck som Zero eller Life.

– Vi tycker att livsmedel- och dryckesindustrin har ett ansvar och en skyldighet att bemöta uppmaningen från Folkhälsoministern med tydliga mål och handlingsplaner. Vi är även angelägna om att fortsätta uppmuntra andra aktörer på marknaden att tillsammans verka för en bättre folkhälsa, säger Pierre Decroix, VD för Coca-Cola Enterprise Partners Sverige, i ett pressmeddelande.


Om det innebär att Coca-Cola som vi känner till det kommer att få mindre socker – eller om det kommer fler kalorilåga produkter på marknaden – är oklart.

/
/
/
/
/
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!