1 av 3
- Foto: Carlsberg/TT Bild
2 av 3
- Foto: Carlsberg
3 av 3
- Foto: Carlsberg

Carlsbergs flaskor och burkar ska inte se ut så här längre

De klassiska gröna flaskorna är ett minne blott – nu kommer Carlsberg med en helt ny design.


Syftet med den nya designen på burkarna och flaskorna är att den ska ge en mer ”nordisk känsla”, skriver tidningen Campaign.

Liam Newton är vice marknadschef på Carlsberg (som för övrigt har öppnat ett öl-spa i Stockholm), och säger att de är intresserade av att locka till sig en ny typ av konsumenter.

– För vissa överväger inte ens oss. Det ser inte oss som ett kvalitetsöl. De ser inte bortom reklamen, säger han.

Newton säger att deras öl fått bra betyg i bildtester, men när testare fick ölen i glas med Carlsbergs logga på gav de smaken sämre betyg.

Carlsberg

Nu vill man alltid förändra detta genom att förstärka kopplingen till de nordiska länderna – Carlsberg är ju danskt (apropå Danmark så är det ett av de länder i världen där flest är otrogna – se hela listan här).

På burkarna och flaskorna syns en symbol som liknar ett nordiskt kors, och man ska nu börja stava export med ett ø istället för ett o. Det blir alltså ”expørt”, vilket faktiskt inte betyder export på danska, eller något annat nordiskt språk (på danska och norska heter det ”eksport”).

Oh well, den nya designen kommer i alla fall att synas på såväl burkar, som flaskor och öltappar, skriver Campaign. Och just det, det är bara i Storbritannien – här i Sverige kommer de vara gröna, som vanligt.

Här kan du läsa om vilken drink du absolut inte ska beställa när du är ute på krogen. Har du alltid undrat vad som händer om du dricker tre öl om dagen i ett år? Här är svaret.

De senaste nyheterna direkt i din inkorg!
Gillar du den nya designen?
Tack för din röst!