Som besökare på Nyheter24 samtycker du till användandet av s.k. cookies och adblockeridentifiering för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!

5 bra saker som händer i kroppen om du gör yoga

Yoga Girl gör det, Blondinbella gör det. Nu är det din tur att rulla ut mattan och förbättra din hälsa med yoga.

Hälsoeffekter yoga

Yoga har blivit en populär träningsform under de senaste åren. Svenska kändisprofiler som Isabella "Blondinbella" Löwengrip, Jessica Almenäs och Malin Berghagen utövar yoga liksom Rachel "Yoga Girl" Bråthén, den svenska tjejen från Uppsala som idag är uppe i två miljoner följare på Instagram.

Många har hört talas om yoga och vet ungefär hur det fungerar. Det är färre som har koll på vilka positiva hälsoeffekter yoga faktiskt har. Här följer en lista på vad som egentligen händer med kroppen när du tränar yoga. 

1. Du blir starkare

Många övningar fokuserar på core och hållning. Yogainstitutet.com menar att samtidigt som du stärker coremuskulaturen får du bättre hållning. När du går på yogaklasser eller kör ett pass hemma är det viktigt att tänka på att suga in navel, det så kallade maglåset, för att aktivera coren under hela passet. 

2. Du blir lugn & avslappnad                                                                                                               

Enligt yogainstitutet.com kan yoga vara ett bra sätt att stressa ner och slappna av rent mentalt. Många yogainstruktörer förespråkar vikten av att ändå dyka upp på mattan och köra ett pass, även om det bara är tio minuter, för att ge utrymme åt avslappning under stressiga dagar. 

3. Du sover bättre 

Yoga har, enligt yogainstitutet.com, för många en avslappnande effekt och kan leda till att du eventuellt både somnar snabbare och sover bättre. Att avsluta dagen med ett yogapass kan ett bra sätt att komma ner i varv inför natten. 

4. Ditt hjärta mår bättre 

Att yoga regelbundet har, enligt holländska forskare, samma positiva effekter på hjärtat som att jogga. Det beror på att yoga har en lugnande effekt på kroppen som motverkar stress. Att stressa för mycket innebär förhöjd risk att drabbas utav hjärt,- och kärlsjukdomar och yoga kan därför fungera som ett sätt att förhindra höga stressnivåer. 

Är du intresserad av att veta mer om hur yoga påverkar hjärtat kan du läsa mer om forskningen som har gjorts på mabraa.com

5. Du hjälper magen 

Om du lider av mag, - och tarmproblem kan vissa yogapositioner verka lugnande genom att hjälpa matsmältningen och stärka reningsorgan som levern. Det är en utav hälsoeffekterna av yoga enligt Yogobe. Många som lider utav IBS (Irritable bowel syndrome) blir rekommenderade av läkare och dietister att testa yoga som sägs fungera som en slags mag, - och tarmmassage. 

Nästa gång du har svårt att ta dig iväg till gymmet, rulla ut mattan och kör lite yoga. 

Har du provat yoga?

Mer:

Vilken hjälte! Här bevisar hon att yoga är för alla