River Islands nya barnmodell hyllas – har Downs syndrom

- 23/10/2017, 10:05 -

Den nya reklamkampanjen från klädmärket River Island är verkligen inspirerande. Joseph Hale skiner ljusast av alla barnmodeller i senaste satsningen från modeföretaget.

Vissa reklamkampanjer kan kännas riktigt trötta. Det går verkligen inte säga om Rivers Islands senaste reklam för deras nya barnkollektion. Den har hyllats över hela världen och det är svårt att inte bli riktigt pepp när man ser de underbara bilderna.

Den som skiner allra starkast i kampanjen är 11-årige Joseph Hale som debuterade som modell med snygga finskor och en dansant attityd.

Joseph är 11 år, har Downs syndrom och är modell

River Island

För lokaltidningen Grimsby Telegraph berättar hans föräldrar Andrew och Karen Hale om hans dyspraxi (som innebär att han har svårt att koordinera sina muskelrörelser) och Downs syndrom.

– Ett handikapp borde inte definiera någon. Joseph är en person. Hans Downs är bara en liten del av honom. Det finns så mycket mer än det som möter ögat. Många har förutfattade meningar, men du måste se personen bakom diagnosen, säger mamman till tidningen.

11-årig modell med Downs

River Island

Joseph själv tyckte att det var en fantastisk upplevelse och såg fram mot att visa alla kompisar i skolan hans modelldebut. 

– Många tar selfies med mig nu. River Island gjorde mig bekväm och jag gillade det. Jag försökte få alla att dansa till musiken och det är kul att mästra funktionshinder, säger han till Grimsby Telegraph.

Han skulle gärna vara med i fler reklamkampanjer, berättar han. Helst för Batman eller Jaffa Cakes – som är favoritfikat. 

Innan debuten som modell sökte han in till programmet Britain's Got Talent tillsammans med agenturen Zedebee som bara jobbar med modeller som har handikapp. 

– Han är så fantastiskt duktig och vi är väldigt stolta över honom. Det här var ett fantastiskt fint sätt att fira mångfald i modevärlden, säger Zoe Proctor, chef för Zedebee, till Grimsby Telegraph.

Barnkampanj River Island

River Island

Kampanjen som gör reklam för River Islands kollektion "Kids + Mini" lanserades förra veckan och i reklamen syns flera kända profiler från bland annat Youtube och andra barn i åldrarna tre till elva år. 

En butik som inte hyllades var den som sålde utklädnaden "slampig häxa" till barn. Läs också vilken som svenskarna ansåg var årets bästa reklamfilm.