Nyheter24
Annons

Säkerhetsexpert: Ingen olycksdrabbad modell

Publicerad: 12 juni 2025, kl. 16:24
Uppdaterad: 12 juni 2025, kl. 16:40
Flygplanets stjärtfena syns fastkilad i en byggnad intill flygplatsen i staden Ahmedabad i nordvästra Indien. Foto: Ajit Solanki/AP/TT

Piloterna ombord på Boeingplanet hann enligt Indiens flygmyndighet skicka ut ett ”mayday” den korta tid planet befann sig i luften. Ett tecken på att något gått fel redan från start, enligt flygexperten Tomas Gustafsson.

— Piloterna har uppmärksammat någonting så allvarligt att det föranleder ett mayday call. Det är det första och enda man gör i det läget, att deklarera nöd via mayday, säger han.

Gustafsson vill inte spekulera i några orsaker till den våldsamma kraschen, där samtliga ombord tros ha omkommit, utan säger att indiska myndigheter nu kommer att vara ansvariga för utredningen tillsammans med representanter för Boeing.

— Processen följer ett internationellt protokoll med ambitionen att finna bakomliggande orsaker, och med respekt för den processen är vi väldigt försiktiga med att spekulera i vad som kan ha hänt, säger Tomas Gustafsson, pilot och ordförande för flygsäkerhetskommittén i Svensk pilotförening.

Säker flygplanstyp

Det aktuella planet, en Boeing 787 Dreamliner, är enligt Gustafsson inte en olycksdrabbad flygplanstyp.

Annons

— Boeings rykte fick sig ju en rejäl törn i samband med de två haverierna med flygplansmodellen 737 Max 8 år 2018 och 2019. Framför allt fick man kritik för att man inte valde att ”parkera” planet efter det första haveriet, säger han och tillägger:

— Flygplanstypen som är inblandad i dagens olycka har inte alls haft den typen av problematik.

Fulltankat plan

Filmklipp från kraschen i Ahmedabad i nordvästra Indien visar ett brinnande vrak och stora moln med tjock, svart rök. Att planet var fulltankat inför den långa flygningen mot London tros ha bidragit till det våldsamma förloppet vid kraschen.

- En brandingenjör skulle absolut hålla med om det. När man har ett plan tungt lastat med bränsle så ökar det intensiteten i explosionen och branden.

Kommentarer

Annons
Annons
Annons