Efter en rad allvarliga olyckor med elsparkcyklar skärper Finland reglerna. Från och med 17 juni måste förare vara minst 15 år gamla och hålla sig under 0,5 promille alkohol för att få köra, vilket är samma gräns som gäller för bilister, det skriver Dagens Ps.
Bakgrunden till lagändringen är det ökande antalet olyckor. Under fjolåret vårdades över 1 600 personer på sjukhus efter olyckor med elsparkcykel och tre personer dog i olyckor där elsparkcyklar var inblandade. President Alexander Stubb godkände lagförslaget den 13 juni, och bara dagar senare, den 17 juni träder det i kraft.
Kan resultera i böter
Med de nya reglerna väntar böter för den som bryter mot lagen. Att köra påverkad kan leda till en bot på 200 euro. Föräldrar som låter barn under 15 år köra riskerar att få betala 60 euro i böter. För minderåriga gäller inte direkta straff, men föräldrarna hålls ansvariga i de flesta fall.
– Det här kommer att utredas från fall till fall, men troligen är det barnets föräldrar som ses som ansvariga, säger polisen Tuomo Katajisto till Dagens Ps.
Samtidigt får polisen utökade möjligheter att kontrollera förare. En ny lag gör det enklare att kräva utandningsprov från personer som färdas på elsparkcykel. Den som vägrar kan få ytterligare konsekvenser.
Reglerna gäller alla typer av elsparkcyklar och elskotrar med en effekt upp till 1 000 watt och maxhastighet på 25 km/h.
Inga skärpta regler aktuella i Sverige
I Sverige ökar också antalet olyckor med elsparkcykel. Enligt Transportstyrelsen skadades 4 599 personer under 2024, vilket var en ökning med 30 procent från 2023. Fem personer omkom och nästan hälften av de skadade är under 25 år. De flesta olyckor sker ofta på helgkvällar och nätter.
Trots detta är inga skärpta regler aktuella i Sverige. Men forskning pekar på tydliga riskbeteenden. En studie från Chalmers visar att olycksrisken är sex gånger högre om man kör med bara en hand på styret, även mobilanvändning och nöjesåkning i grupp ökar risken markant.