Krigförande parter har rätt att utfärda blockad mot den kust som är föremål för krigstillstånd, konstaterar Ove Bring, professor emeritus i internationell rätt vid Stockholms universitet.
Att fartygen stoppades medan de fortfarande befann sig på internationellt vatten spelar ingen roll, enligt honom.
— Israel har rätt att stoppa och borda fartyg. Men bordningen får endast syfta till att undersöka om det är några militära personer närvarande på båten.
Rätt till blockad?
När det gäller civila, som i fallet med konvojen Global Sumud Flotilla som i veckor färdats mot Gaza för att bryta blockaden men som stoppades under onsdagskvällen, finns det regler för hur de ska hanteras.
— Det viktiga är att de behandlas enligt de mänskliga rättigheternas standard. Att de inte misshandlas, inte sätts i fängelse på oklara grunder, utan att de får bege sig hem, så som det sköttes förra gången. Det finns ingen invändning mot det, säger Bring.
Said Mahmoudi, också professor emeritus i internationell rätt vid Stockholms universitet, håller inte med.
— Kärnfrågan är om Israel har rätt att införa en blockad utanför Gazas kust, säger han.
Mahmoudi tolkar rådande regler kring sjöfart, så som de fastslås i San Remo-manualen från 1994, som att rätten till blockad enbart gäller krigförande stater.
— Eftersom Israel inte hävdar att det är ett krig mot en annan stat, då Israel inte accepterar Palestina eller Gaza som stat, så finns ingen grund i folkrätten för rätten att upprätta en sådan blockad.
Moralisk plikt
Även om Israel skulle kunna hävdas vara i krig med en annan stat, med argumentet att många länder i världen nu erkänner en palestinsk stat, så skulle det ändå, enligt Mahmoudi, inte ge militären rätt att gripa besättningen på internationellt vatten.
— Då är fartyget under registreringsskyltens flagg och jurisdiktion. Så andra stater har inte rätt att intervenera.
Fastän Ove Bring anser att Israel har rätt att stoppa konvojen även på internationellt vatten finns det skäl att tycka att Israel behöver förhålla sig till andra faktorer än enbart den internationella juridiken.
— Syftet med de här båtarna är att föra fram humanitärt bistånd till Gaza. Då skulle man kunna säga att det finns en moralisk plikt för Israel att medge humanitära transporter, när vi vet hur den palestinska befolkningen lider.