Nyheter24
Annons

Unga britter allt tyngre – snabbmatsreklam stoppas

Publicerad: 5 okt. 2025, kl. 06:01
Barn i Storbritannien ska se mindre reklam för snabbmat framöver. Bilden är tagen i somras. Foto: Magnus Hjalmarson Neideman/SVD/TT

Övervikt bland barn är ett växande problem på många håll. Nu försöker Storbritannien hejda utvecklingen – bland annat med förbud mot snabbmatsreklam i tv före klockan 21.

Många barn växer i dag upp i sammanhang där det är svårt att äta bra och vara aktiv. Det kan leda till övervikt och fetma i barndomen, och hälsoproblem senare i livet.

I Storbritannien försöker man nu göra något åt saken genom att stoppa reklam för bland annat snabbmat och andra livsmedel som bedöms som mindre hälsosamma. Tanken är att den nya lagstiftningen ska skydda barn från reklam som kan påverka hur de äter.

Det nya förbudet var tänkt att gälla från den 1 oktober, men efter lobbyverksamhet från livsmedelsindustrin har det skjutits upp till i januari 2026, vilket har kritiserats av andra. Vissa företag har dock bestämt sig för att frivilligt följa förbudet från och med i höst, även om det rent rättsligt inte gäller förrän den 5 januari.

Läsk och sötad yoghurt

Men stoppet är inte bara försenat, det har också urholkats. När det slutligen införs kommer det inte att gälla allmänna annonser för varumärken, utan bara specifika varor med högt innehåll av mättat fett, salt och socker som klassas som mindre hälsosamma enligt ett statligt poängsystem. Bland annat innefattas viss snabbmat, sockerstinna drycker, färdigrätter, godis och sötad yoghurt.

Annons

Men även allmän reklam för snabbmatsföretag kan ha negativ effekt. En studie som publicerades i våras slår fast att barn äter märkbart fler kalorier efter att ha tittat på snabbmatsreklam i några minuter, oavsett om reklamen visar specifika livsmedel eller allmänna annonser för snabbmatsvarumärken, skriver The Guardian.

Vill minska impulsköp

I det nya regelverket ska tv-annonser för mindre hälsosam mat inte visas före klockan 21, och inte heller i betald annonsering på nätet. I bland annat Wales huvudstad Cardiff har kommunen redan förbjudit snabbmatsreklam vid sina fastigheter, rapporterar BBC.

Från och med mars 2026 kommer nationalförsamlingen i Wales, Senedd Cymru, att reglera var butiker och sajter får visa mat med högt socker-, fett- och saltinnehåll. Tanken är att impulsköpen av ohälsosamma livsmedel ska minska.

År 2035 väntas 41 procent av brittiska barn i 10–11-årsåldern vara överviktiga, enligt en analys från Royal society for public health.

Kommentarer

Annons
Annons
Annons