- Foto: Greg Baker/AP Photo/Scanpix

Kampanj ska öka antalet cyklister i Peking

Cyklar ska lösa Pekings problem med trafik och föroreningar.


PEKING. För 20 år sedan cyklade fyra av fem invånare i Kinas huvudstad för att komma till arbetet.

Numera är Kina världens största bilmarknad. Cirka en miljon nya bilar kommer ut på Kinas vägar varje månad.

När det blev modernt med bil började staden också få problem med köer och med föroreningar.

Samtidigt skrämde bilarna iväg cyklisterna.

Knappt en femtedel av befolkningen vågar använda cykelbanorna, skriver The Guardian.

Cykelvägar blockeras av parkerade bilar och bilister som försöker hitta en snabbare väg.

I Peking har bilförarna uppmanats att inte köra bil några dagar i veckan, men problemet med trängel kvarstår.

Kommunala tjänstemän vill se antalet cyklister öka med 25 procent under fem år.

Cykelbanor ska restaureras och det finns planer att bygga parkeringsplatser för cyklar nära buss- och tunnelbanestationerna.

Regeringen vill också starta 50 000 cykeluthyrningar.

- Jag tror inte att de menar allvar med att främja cyklar. Det är mycket lättare att köpa och äga en bil i Peking än i Shanghai. När jag började köra för tio år sedan var det något speciellt eftersom det inte var många som hade bil då, men nu alla har en och trafiken är fruktansvärd. Om de verkligen vill att jag ska använda en cykel bör de skapa rena och säkra cykelbanor. För närvarande är vägarna farliga och alltför illaluktande, säger Chen Ying, som äger två bilar, till The Guardian.

Bil
/
/
/
/
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!