Som besökare på Nyheter24 samtycker du till användandet av s.k. cookies och adblockeridentifiering för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!

Black Week börjar om

 
Dagar
 
Timmar
 
Minuter
 
Sekunder

BP manipulerar dina googlingar

Oljeläckan vid Deepwater Horizon är den värsta i sitt slag.
1 av 2

Oljeläckan vid Deepwater Horizon är den värsta i sitt slag.

Senate Environment and Public Works Committee/AP/SCANPIX

BP:s vd Tony Hayward är under hård press.
2 av 2

BP:s vd Tony Hayward är under hård press.

Gerald Herbert/AP/SCANPIX

Nyheter | 10/06/2010 08:54

Oljejätten har köpt upp sökord kring oljeutsläppet.

LONDON. Det brittiska oljebolaget, som med utsläppet vid Deepwater Horizon i Mexikanska golfen gjort sig ansvarigt för den största oljekatastrofen i amerikansk historia, är nu angeläget om att själv skriva historien om oljeolyckan.

Genom att betala företag som Google och Yahoo! för relevanta sökord som handlar om oljeutsläppen hamnar BP:s egen information i topp i träfflistorna.

Bland de engelska sökord man köpt finns "oil spill" (oljeutsläpp), "volunteer" (frivillig) och "claims" (anspråk - som i skadeståndsfall), uppger nyhetsbyrån Reuters.

USA:s president Barack Obama har riktat kritik mot BP bland annat för att bolaget lagt ut 50 miljoner dollar på tevereklam för att slipa på sin skadade image i stället för att se till att rädda naturen.

Hur mycket sökordskuppen kostar BP vill företaget inte uppge.