Oljeläckan vid Deepwater Horizon är den värsta i sitt slag.
1 av 2
Oljeläckan vid Deepwater Horizon är den värsta i sitt slag. - Foto: Senate Environment and Public Works Committee/AP/SCANPIX
BP:s vd Tony Hayward är under hård press.
2 av 2
BP:s vd Tony Hayward är under hård press. - Foto: Gerald Herbert/AP/SCANPIX

BP manipulerar dina googlingar

Oljejätten har köpt upp sökord kring oljeutsläppet.


LONDON. Det brittiska oljebolaget, som med utsläppet vid Deepwater Horizon i Mexikanska golfen gjort sig ansvarigt för den största oljekatastrofen i amerikansk historia, är nu angeläget om att själv skriva historien om oljeolyckan.

Genom att betala företag som Google och Yahoo! för relevanta sökord som handlar om oljeutsläppen hamnar BP:s egen information i topp i träfflistorna.

Bland de engelska sökord man köpt finns "oil spill" (oljeutsläpp), "volunteer" (frivillig) och "claims" (anspråk - som i skadeståndsfall), uppger nyhetsbyrån Reuters.

USA:s president Barack Obama har riktat kritik mot BP bland annat för att bolaget lagt ut 50 miljoner dollar på tevereklam för att slipa på sin skadade image i stället för att se till att rädda naturen.

Hur mycket sökordskuppen kostar BP vill företaget inte uppge.

BP
/
/
/
/
/
/
/
/
/
/
/
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!