Som besökare på Nyheter24 samtycker du till användandet av s.k. cookies och adblockeridentifiering för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!

BP manipulerar dina googlingar

- 10/06/2010, 08:54 -
Oljeläckan vid Deepwater Horizon är den värsta i sitt slag.
1 av 2

Oljeläckan vid Deepwater Horizon är den värsta i sitt slag.

Senate Environment and Public Works Committee/AP/SCANPIX

BP:s vd Tony Hayward är under hård press.
2 av 2

BP:s vd Tony Hayward är under hård press.

Gerald Herbert/AP/SCANPIX

Oljejätten har köpt upp sökord kring oljeutsläppet.

LONDON. Det brittiska oljebolaget, som med utsläppet vid Deepwater Horizon i Mexikanska golfen gjort sig ansvarigt för den största oljekatastrofen i amerikansk historia, är nu angeläget om att själv skriva historien om oljeolyckan.

Genom att betala företag som Google och Yahoo! för relevanta sökord som handlar om oljeutsläppen hamnar BP:s egen information i topp i träfflistorna.

Bland de engelska sökord man köpt finns "oil spill" (oljeutsläpp), "volunteer" (frivillig) och "claims" (anspråk - som i skadeståndsfall), uppger nyhetsbyrån Reuters.

USA:s president Barack Obama har riktat kritik mot BP bland annat för att bolaget lagt ut 50 miljoner dollar på tevereklam för att slipa på sin skadade image i stället för att se till att rädda naturen.

Hur mycket sökordskuppen kostar BP vill företaget inte uppge.