Som besökare på Nyheter24 samtycker du till användandet av s.k. cookies och adblockeridentifiering för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!

Din medicin kan göra dig rödhårig

- 11/10/2012, 11:13 -
Bli inte förvånad om du vaknar upp som rödhårig.
1 av 2

Bli inte förvånad om du vaknar upp som rödhårig.

SCANPIX

Vanliga mediciner kan ha biverkningar som leder till frissigt hår eller håravfall.
2 av 2

Vanliga mediciner kan ha biverkningar som leder till frissigt hår eller håravfall.

Hasse Holmberg / SCANPIX

Vanliga mediciner kan leda till biverkningar som får håret att ändra färg.

Plötsligt drabbad av håravfall?? Eller vaknat upp med ny hårfärg? 

Inga konstigheter. Enligt forskare från University of Melbourne finns det en mängd olika mediciner som kan påverka hårets färg, struktur och tjocklek.

– Det är ofta okänt varför vissa drabbas av håravfall, men man måste alltid ha mediciners biverkningar i åtanke, säger professor Sam Shuster vid Newcaste University, till Daily Mail. 

Ett års biverkningar 

Det är sedan tidigare känt att personer som behandlas med cellgifter tappar håret, men nu visar forskning att även receptfria läkemedel kan påverka svallet. Som exempel nämns piller mot högt blodtryck, akne, depression eller vanliga smärtstillande.

Vissa mediciner kan ha biverkningar på upp till ett år, innan håret återgår till vad det en gång varit, rapporterar Daily Mail