Nattklubb för snygga visade sig vara bluff
UPPDATERING. Ny nattklubb för snygga visade sig vara blåsning. Syftet var att avslöja dålig källkritik.
Bluffen avslöjades i dansk teve på måndagskvällen och Eriksen intervjuades. Han förklarade att han ville uppmärksamma källkritik och utlovade flera blåsningar i framtiden.
KÖPENHAMN. Flera stora tidningar i både Sverige och Danmark, däribland Nyheter24, turades om att rapportera om den nya Köpenhamnsklubben "Eye Candy" dit endast vackra skulle vara välkomna. Men senare visade det sig att nattklubben var en bluff.
Morten Olsens som rapporterades vara ägare heter egentligen Kristoffer Eriksen och är satirmakare på ett underhållningsföretag.
"Alla vet att det är utseendet som betyder mest när man ska träffa nya människor", skrev han i ett pressmeddelande. Men allt visade sig vara en bluff för att lura medierna och visa hur enkelt tidningar sväljer pressmeddelanden.
Utseendet styr – inte plånboken
Nattklubbens slogan var "Vackra barn leka bäst" och målet var att bli den danska huvudstadens nya inneklubb. Fyra stycken så kallade "pekare" vid entrén skulle avgöra om gästerna är tillräckligt snygga för att beviljas inträde.
– Vi är likgiltiga inför alla andra saker än utseendet. Hos oss kan du komma in, även om du inte har en krona på fickan, bara du är vacker, sa Morten Olsen till BT.