Som besökare på Nyheter24 samtycker du till användandet av s.k. cookies och adblockeridentifiering för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!

Black Week börjar om

 
Dagar
 
Timmar
 
Minuter
 
Sekunder

Ber om ursäkt för kvinnoförnedrande annons: "Motbjudande"

Silvio Berlusconi "lämnar sina bekymmer bakom sig".
1 av 5

Silvio Berlusconi "lämnar sina bekymmer bakom sig".

Ford

Det gör även Paris Hilton. Här med tre Kardashiansystrar i bakluckan.
2 av 5

Det gör även Paris Hilton. Här med tre Kardashiansystrar i bakluckan.

Ford

Berlusconi hade en hemlig grotta där han träffade sina eskortflickor – även kända som "bunga bunga-flickor", i Fords reklam framställda som "bekymmer".
3 av 5

Berlusconi hade en hemlig grotta där han träffade sina eskortflickor – även kända som "bunga bunga-flickor", i Fords reklam framställda som "bekymmer".

LUCA BRUNO / SCANPIX

Kourtney Kardashian med systern Kim Kardashian.
4 av 5

Kourtney Kardashian med systern Kim Kardashian.

AP extra

Paris Hilton var tidigare god vän med Kim Kardashian. Numera är de dock ovänner.
5 av 5

Paris Hilton var tidigare god vän med Kim Kardashian. Numera är de dock ovänner.

AP extra

Nyheter | 27/03/2013 16:02

Bakbundna kvinnor med munkavle – i bakluckan på en bil. Den bilannonsen har fått kändisadvokater och nätsajter att rasa mot biltillverkaren Ford.

USA/INDIEN. En rad bilannonser för biltillverkaren Ford rör just nu upp känslor.

I en annons ser vi systrarna Kardashian, bakbundna och med munkavle, i backluckan på en bil. I framsätet sitter Paris Hilton och ler nöjt. I en annan är det Italiens förre premiärminister Silvio Berlusconi som har intagit förarsätet, medan tre av hans så-kallade "bunga bunga-flickor" ligger i bakluckan, även de bakbundna och med munkavle.

Budskapet lyder: "Lämna dina bekymmer bakom dig med Figos extra stora baklucka. "

Enligt Ford var annonserna aldrig tänkta att gå i tryck men har på något vis läckt ut och publicerats på biltillverkarens hemsida.

Kändisadvokat vill stämma Ford

Efter att annonserna – som togs fram av Fords indiska pr-forma, JWP – spridits som en löpeld på nätet har Ford och dess pr-partners nu bett om ursäkt.

"Vi beklagar djupt publiceringen av annonser som både var smaklösa och tvärtemot vår vanliga standard av professionalism och hövlighet inom WWPGroup. Dessa var inte menade för ett betalt uppdrag och borde aldrig ha skapats, än mindre blivit uppladdade på internet", skiver JWP:s ägarföretag WPP i ett uttalande. 

Ursäkten tycks dock ha föga effekt på familjen Kardashian. En av familjens advokater säger att de ska undersökarna möjligheterna att stämma Ford.

– Fords annonser är motbjudande, förnedrande och kränkande för alla kvinnor. Det är oacceptabelt att Ford samarbetar med en reklambyrå som med så dåligt omdöme släpper ifrån sig annonser som dessa, säger advokaten till E! News