BANGKOK. En thailändsk kvinna med uppsatt hår med svartmålat ansikte och röda läppar. Det skulle sälja en chokladdonut för kedjan Dunkin' Donuts i Thailand. Men det dröjde inte länge förrän annonsen kritiserats för att vara rasistisk.
"Om produkten var vit – skulle det vara rasistiskt?"
Att måla en person svart på det sättet brukar benämnas som "blackface", en klassisk rasistisk företeelse. Sminkningen för att efterlikna en stereotyp av en svart person användes vid underhållning i USA fram till mitten av 1900-talet.
– Det är löjligt! Ska vi inte få använda färgen svart för att göra reklam för våra donuts? Jag förstår inte, varför är det sådan uppståndelse? Om produkten var vit och jag målade någon vit, skulle det vara rasistiskt? sa företagets Thailand-vd Nadim Salhani i en första kommentar till Bangkok Post.
"Både bisarrt och rasistiskt"
Det var hennes egen dotter som målats svart på reklamtavlorna. Människorättsorganisationen Human Rights Watch, baserade i USA, var bland de första att reagera på blackface-tilltaget.
– Det är både bisarrt och rasistiskt att Dunkin' Donuts tror att de måste färga en kvinnas hud svart och framhäva hennes läppar med ett ljusrosa läppstift för att sälja en chokladdonut, säger Phil Robertson, vice ordförande för Human Rights Watch i Asien, till Bangkok Post.
Till slut blev kritiken nog för Dunkin' Donuts centrala ledning i USA. Salhani och de andra i Thailand togs i örat och företaget gick ut med en offentlig ursäkt.
– Å vårt företags och vår Thailandavdelnings vägnar vill vi be om ursäkt till de som tagit illa upp, säger kommunikationschefen Karen Raskopf till New York Daily News.