Reklamkampanjen som rört upp känslor.
1 av 4
Reklamkampanjen som rört upp känslor. - Foto: Dunkin Donuts / Facebook
Den nya donuten som Dunkin' Donuts skulle göra reklam för.
2 av 4
Den nya donuten som Dunkin' Donuts skulle göra reklam för. - Foto: Dunkin Donuts / Facebook
En amerikansk Dunkin' Donuts-butik.
3 av 4
En amerikansk Dunkin' Donuts-butik. - Foto: AP / SCANPIX
Den internationella kedjan säljer inte bara donuts.
4 av 4
Den internationella kedjan säljer inte bara donuts. - Foto: AP / SCANPIX

Donutkedja målade kvinna svart i annons

Den internationella kedjan Dunkin' Donuts anklagas för rasism. Detta sedan de använt så kallat "blackface" i en reklamkampanj för en ny chokladsmak.


Aktuellt i Sverige

Blackface var högaktuellt i Sverige så sent som i början av augusti. Då använde nöjespalatset Berns i Stockholm en vit kvinnlig artist som målades svart för att gestalta den afroamerikanska varietéartisten Josephine Baker

Anledningen enligt Berns? De kunde ej hitta någon svart artist som kunde ställa upp.

Bara ett par veckor senare anmäldes Pridefestivalen för hets mot folkgrupp av Afrosvenskarnas riksförbund. Detta sedan en svartmålad pirat gått med i paraden.

BANGKOK. En thailändsk kvinna med uppsatt hår med svartmålat ansikte och röda läppar. Det skulle sälja en chokladdonut för kedjan Dunkin' Donuts i Thailand. Men det dröjde inte länge förrän annonsen kritiserats för att vara rasistisk.

"Om produkten var vit – skulle det vara rasistiskt?"

Att måla en person svart på det sättet brukar benämnas som "blackface", en klassisk rasistisk företeelse. Sminkningen för att efterlikna en stereotyp av en svart person användes vid underhållning i USA fram till mitten av 1900-talet.

– Det är löjligt! Ska vi inte få använda färgen svart för att göra reklam för våra donuts? Jag förstår inte, varför är det sådan uppståndelse? Om produkten var vit och jag målade någon vit, skulle det vara rasistiskt? sa företagets Thailand-vd Nadim Salhani i en första kommentar till Bangkok Post.

"Både bisarrt och rasistiskt"

Det var hennes egen dotter som målats svart på reklamtavlorna. Människorättsorganisationen Human Rights Watch, baserade i USA, var bland de första att reagera på blackface-tilltaget.

– Det är både bisarrt och rasistiskt att Dunkin' Donuts tror att de måste färga en kvinnas hud svart och framhäva hennes läppar med ett ljusrosa läppstift för att sälja en chokladdonut, säger Phil Robertson, vice ordförande för Human Rights Watch i Asien, till Bangkok Post.

Till slut blev kritiken nog för Dunkin' Donuts centrala ledning i USA. Salhani och de andra i Thailand togs i örat och företaget gick ut med en offentlig ursäkt.

– Å vårt företags och vår Thailandavdelnings vägnar vill vi be om ursäkt till de som tagit illa upp, säger kommunikationschefen Karen Raskopf till New York Daily News.

/
/
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!
Senaste nytt

Inflationen i USA på väntad nivå

Ukrainas arméchef: De har mycket mer än oss

Ryssland har ett klart övertag i kriget, enligt Ukrainas nye arméchef Oleksandr Syrskyj. Invasionsstyrkorna har flera gånger mer ammunition än vad ukrainarna har.

Tv-kocken hyllas av Nyhetsmorgon-kollegorna: "Finast och coolast av alla"

1 timme sedan
För några dagar sedan opererade tv-kocken Erik Videgård från Nyhetsmorgon sin käke. På Instagram berättar han att han fått mycket kommentarer om sitt utseende genom åren, men följarna hyllar honom.

Polisen i Svenljunga rapporterar om trafikolycka

1 timme sedan
"På länsväg 1566 sydost om Håcksvik har en bilist och en motorcyklist kolliderat.", skriver polisen på sin hemsida.

Polens president stoppar dagen efter-piller

1 timme sedan
Polens president Andrzej Duda använder sitt veto för att sätta stopp för regeringens planer på att lätta på restriktionerna mot receptfria akuta p-piller.

Polisen i Oskarshamn rapporterar om trafikolycka

1 timme sedan
"En personbil kolliderar med ett rådjur på E22 i höjd med Oskarshamn.", skriver polisen på sin hemsida.