Som besökare på Nyheter24 samtycker du till användandet av s.k. cookies och adblockeridentifiering för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!

Blev av med bagage – då fick han flygbolaget att skämmas på Twitter

- 05/09/2013, 17:09
Hasan Syed twittrade till sig en ursäkt.
1 av 5

Hasan Syed twittrade till sig en ursäkt.

Montage / AP / SCANPIX

Segertweeten.
2 av 5

Segertweeten.

Faksimil Twitter

Denna tweet marknadsfördes av Syed själv och syntes därför i Storbritannien och i New York.
3 av 5

Denna tweet marknadsfördes av Syed själv och syntes därför i Storbritannien och i New York.

Faksimil Twitter

Flygbolaget bad om ursäkt – efter att ha gjort bort sig i en Twitterkonversation med Syed.
4 av 5

Flygbolaget bad om ursäkt – efter att ha gjort bort sig i en Twitterkonversation med Syed.

AP / SCANPIX

Till slut fick pappan tillbaka sitt bagage.
5 av 5

Till slut fick pappan tillbaka sitt bagage.

AP / SCANPIX

Man kan säga att Hasan Syed var ganska upprörd på British Airways efter att de slarvat bort hans pappas bagage. Så han betalade för att skämma ut företaget på Twitter.

LONDON. Det finns dåliga sätt att klaga på företag man är upprörd på. Och så finns det genialiska sätt. Brittiske Hasan Syed var arg över att British Airways slarvat bort hans pappas väskor och sedan inte kunde hjälpa honom hitta dem.

Syed använde sig då av Twitter för att marknadsföra en tweet där han uppmanade alla att inte flyga med bolaget. För cirka 6 600 kronor fick han den att dyka upp i Twitterflöden i hela Storbritannien och i New York. Totalt hann cirka 77 000 personer se hans inlägg.

Hånade flygbolaget

Förutom denna passade han även på att göra narr av British Airways i två andra tweets:

Bara bemannade 9-17

Till en början kanske de flesta mest var upprörda över att få in hans inlägg i sitt flöde – men en konversation mellan Syed och flygbolaget på Twitter gjorde förmodligen så att han fick en hel del sympati, enligt Daily Dot.


Trots att deras flyg är i luften 24 timmar om dygnet har bolaget alltså bara bemanning på Twitter under 9-17 varje dag. Dessutom hade de inte ens kontrollerat om Syed följde kontot.

"Jag vinner"

Till slut fick Syed hjälp – och hans pappa fick tillbaka sitt bagage. Dessutom gick British Airways ut med en officiell ursäkt.

– Vi vill be om ursäkt till kunden för problemen som uppstått. Vi har varit i kontakt med kunden och väskan ska levereras i dag, sa en talesperson för flygbolaget på tisdagen enligt International Business Times.

Så här twittrade Syed efter beskedet: