Ät popcorn och du påverkas mindre av reklam.
1 av 4
Ät popcorn och du påverkas mindre av reklam. - Foto: TT bild
Experimentet utfördes på 96 människor som fick titta på biofilm.
2 av 4
Experimentet utfördes på 96 människor som fick titta på biofilm. - Foto: TT NYHETSBYRÅN
Tuggande gör oss mindre mottagliga för reklamens effekter.
3 av 4
Tuggande gör oss mindre mottagliga för reklamens effekter. - Foto: AP
Undrar om Haakon påverkas mer än Mette-Marit?
4 av 4
Undrar om Haakon påverkas mer än Mette-Marit? - Foto: NTB scanpix

Du påverkas mindre av reklamen om du äter popcorn på biografen

Enligt ny forskning är vi mindre mottagliga för reklam om vi tuggar samtidigt som vi tittar på reklamen. Som popcorn på biografen, till exempel.


Är du negativ?

Vissa människor föds bara mer negativt inställda till världen. 

Det hävdar forskare i en ny studie.

TYSKLAND. Nu kommer annonsörer bli irriterade men enligt en ny undersökning, från Kölns universitet Cologne University, gör tuggande oss immuna mot reklam.

Anledningen till att många varumärken fastnar i huvudet är för att våra läppar och tungor automatiskt simulerar uttalet av ett nytt namn när vi hör det för första gången. 

Varje gång vi stöter på samma namn så övar vår mun undermedvetet på uttalet.

Effekten uteblir

Forskarna har nu alltså kommit fram till att detta "inre talande" störs när man exempelvis tuggar mat vilket gör att den upprepande effekten uteblir.

Forskarna använde sig av 96 personer som fick titta på biofilm med reklam som visades innan filmen.

Hälften av deltagarna fick popcorn och den andra fick bara en liten sockerbit. 

I slutet visade det sig att de som åt popcorn påverkades mindre av reklamen medan de övriga deltagarna visade mer positiva reaktioner på produkterna som visades i reklamen, skriver The Guardian.

– Genom att äta popcorn blev deltagarna immuna mot de genomträngande reklamens effekter, sa forskaren Sascha Topolinski.

/
/
/
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!