UN Womens nya kampanj visar hur sexistiska sökningar som görs på Google.
1 av 9
UN Womens nya kampanj visar hur sexistiska sökningar som görs på Google. - Foto: UN Women/TT Bild
2 av 9
- Foto: UN Women
3 av 9
- Foto: UN Women
4 av 9
- Foto: UN Women
5 av 9
- Foto: UN Women
Det här är den svenska sökningen som Nyheter24 gjorde.
6 av 9
Det här är den svenska sökningen som Nyheter24 gjorde.
7 av 9
8 av 9
9 av 9

Så avspeglas sexismen och hatet – på Google

Alla vi har sökt på ett specifikt ord och automatiskt fått förslag på hela meningar som vi kan söka på. Här är det sexistiska resultatet när man söker på ordet "kvinnor".


Sexistisk reklam

Läs också om tevekocken Anders Vendel som valde att göra reklam för sin restaurang på ett sätt, som av många, har uppfattats som kränkande.

Han fick hård kritik av både TV4 och en kvinnlig medtävlande.

Inte ens sökjätten Google är befriad från sexismen, det visar UN Women som har gått ut med en kampanj där endast ett par sökord visar hur sexismen är allra högst påtaglig i alla länder.

Annonserna visas med kvinnoansikten, representerade från hela världen, och med söktermer som exempelvis "kvinnor kan inte", "kvinnor bör" och "kvinnor bör inte", skriver Huffington Post.

Faktiska Google-sökningar

De automatiska förslagen visas och reflekterar synen på kvinnor. "kvinnor bör inte rösta", "kvinnor borde stanna hemma" och "kvinnor kan inte köra" är bland de vanligaste förslagen.

Nyheter24 gjorde en enkel sökning på svenska och resultaten är inte helt olika.

Titta i bildspelet ovan.

/
/
/
/
/
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!