Som besökare på Nyheter24 samtycker du till användandet av s.k. cookies och adblockeridentifiering för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!

Så avspeglas sexismen och hatet – på Google

- 20/10/2013, 17:28 -
UN Womens nya kampanj visar hur sexistiska sökningar som görs på Google.
1 av 9

UN Womens nya kampanj visar hur sexistiska sökningar som görs på Google.

UN Women/TT Bild

2 av 9

UN Women

3 av 9

UN Women

4 av 9

UN Women

5 av 9

UN Women

Det här är den svenska sökningen som Nyheter24 gjorde.
6 av 9

Det här är den svenska sökningen som Nyheter24 gjorde.

7 av 9

8 av 9

9 av 9

Alla vi har sökt på ett specifikt ord och automatiskt fått förslag på hela meningar som vi kan söka på. Här är det sexistiska resultatet när man söker på ordet "kvinnor".

Inte ens sökjätten Google är befriad från sexismen, det visar UN Women som har gått ut med en kampanj där endast ett par sökord visar hur sexismen är allra högst påtaglig i alla länder.

Annonserna visas med kvinnoansikten, representerade från hela världen, och med söktermer som exempelvis "kvinnor kan inte", "kvinnor bör" och "kvinnor bör inte", skriver Huffington Post.

Faktiska Google-sökningar

De automatiska förslagen visas och reflekterar synen på kvinnor. "kvinnor bör inte rösta", "kvinnor borde stanna hemma" och "kvinnor kan inte köra" är bland de vanligaste förslagen.

Nyheter24 gjorde en enkel sökning på svenska och resultaten är inte helt olika.

Titta i bildspelet ovan.