Styr upp sovrutinerna – och gå ner i vikt

- 22/11/2013, 13:18 -
Sov bättre och gå ner i vikt.
1 av 3

Sov bättre och gå ner i vikt.

TT BILD

Mindre än 6,5 och mer än 8,5 timmars sömn ökar risken för fetma.
2 av 3

Mindre än 6,5 och mer än 8,5 timmars sömn ökar risken för fetma.

TT BILD

Forskarna ser starka samband mellan regelbundna sovtider och viktminskning.
3 av 3

Forskarna ser starka samband mellan regelbundna sovtider och viktminskning.

Nina Varumo / SvD / SCANPIX

Ställ klockan på samma tid varje morgon och vakna upp med mindre fett.

Sov på fasta tider och gå ner i vikt. Enligt en ny studie som nyligen publicerats är sömn starkt sammankopplat med mängden kroppsfett.

Forskare vid Brigham Young University menar att lösningen på mångas viktproblem stavas regelbundna sovtider i kombination med rätt antal sovtimmar. Människor som har fasta sovtider har lägre procent kroppsfett än de som har oregelbundna sovtider, enligt studien som nyligen presenterades i American Journal of Health

Vakna på samma tid

I studien följde forskarna 330 kvinnliga studenter i åldrarna 19 till 26 år och mätte mängden motion, aktiviteter och sovrutiner under en veckas tid. När mätningarna därefter analyserades kunde dessa slutsatser dras:

- Mindre än 6,5 och mer än 8,5 timmars sömn per dygn visade sig vara starkt sammankopplat med högre andel kroppsfett.

- Högkvalitativ sömn betyder mindre kroppsfett medan orolig sömn betyder mer.

- Att gå upp och gå och lägga sig vid samma tid varje dag, och då speciellt att gå upp vid samma tid, var allra mest sammankopplat med mindre kroppsfett.

Inte mer än 60 minuters variation

Sammanfattningsvis visade studien att de som hade mest varierade sovmönster, där det skilde 90 minuter eller mer per natt, även hade större andel kroppsfett. Till skillnad mot de som inte hade större variation än 60 minuter, som hade mindre andel fett. Men det som gav allra störst effekt var att gå upp samma tid varje morgon, alla dagar i veckan.