Identiska annonser – men med helt olika svar.
1 av 2
Identiska annonser – men med helt olika svar. - Foto: Virginia University
Arizona State Universitys campus.
2 av 2
Arizona State Universitys campus. - Foto: AP

Så diskriminerar vi när vi handlar online

Rasismen visar sig tydligt när vi handlar på auktioner på nätet. Det menar forskare i en ny studie som bland annat konstaterar att mörkhyade säljare får färre bud.


Studien

Forskarnas rapport, av Jennifer Doleac på Virginia University och Luke C.D. Stein på Arizona State University, publiceras i sin helhet i Economic Journal of the Royal Economic Society.

Det är två bilder på två identiska iPods. Men den ena hålls av en vit hand, den andra av en mörk. Och den senare annonsen får betydligt färre svar, lägre bud och sämre bemötande.

Detta visar en årslång studie som genomförts på annonssajten Craigslist i USA. Forskarna från Virginia University och Arizona State University skapade 1 200 olika annonser i över 130 områden under 2009-2010.

18 procent färre bud

Samtliga innehöll en liknande bild på en silverfärgad iPod, men hölls av olika händer.

Mörkhyade säljare fick 13 procent färre svar jämfört med den som hade bilden med den vita handen. De fick 18 procent färre bud och totalt tolv procent lägre sådana.

"Slogs av hur mycket diskriminering vi upptäckte"

När köparna handlade av dessa annonser var de dessutom inte lika villiga att ge ut sitt fullständiga namn eller godkänna leverans via post.

– Vi slogs av hur mycket rasistisk diskriminering vi upptäckte, säger Jennifer Doleac på Virginia University, till Daily Mail.

Ju färre annonser av iPods det fanns i ett visst område – desto större var skillnaderna mellan bemötandet av annonserna. På de marknader där det nästan kryllade av annonser var skillnaderna knappt märkbara.

En tredje annons lades upp, då med en vit hand med en tatuering på handleden. Även denna annons fick färre svar, lägre bud och sämre bemötande än den med den "vanliga" vita handen.

/
/
/
/
/
/
/
De senaste nyheterna direkt i din inkorg!