Som besökare på Nyheter24 samtycker du till användandet av s.k. cookies och adblockeridentifiering för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!

Topp tio – 2013 års mest sexistiska reklamer

Årets mest sexistiska reklam.
1 av 4

Årets mest sexistiska reklam.

Faksimil

Kvinnor kan – städa.
2 av 4

Kvinnor kan – städa.

Faksimil

Man och kvinna i lika skjorta, men lite olika stylade.
3 av 4

Man och kvinna i lika skjorta, men lite olika stylade.

Faksimil

Reklam som påstår att ingen vill ha sex med tjocka kvinnor.
4 av 4

Reklam som påstår att ingen vill ha sex med tjocka kvinnor.

Faksimil

Nyheter | 18/12/2013 18:01

Sexistiska reklamer fortsätter dessvärre att produceras. Här är 2013 års värsta exempel.

Nakna kvinnor. Kvinnor som inte kan något. Kvinnor som får orgasm av snabbmat och kvinnor som bara kan städa. 2013 var tyvärr inte heller något bra år för jämställda reklamer. Sajten Adweek har listat årets mest sexistiska reklamer. 

Här är topp tio: 

På tionde plats kommer Google med sina klichéer om hur kvinnor är och hur deras inboxar ser ut. Det är "stickningsfester" och "pirriga dejter" och inte så mycket mer.


På nionde plats hamnar städmärket Swiffer som tagit den ikoniska bilden av Rosie the Riveter och bytt ut armmuskler och texten "We can do it" mot en dammsugare.

Se reklamen i bildspelet ovan.

På åttonde plats hamnar parfym- och deodorantjätten Axe med sin "Apollo" och bikinibrud.


På plats nummer sju kommer snabbmatskedjan Hardeés där kvinnliga supermodeller av någon outgrundlig anledning nästan får orgasm av att äta hamburgare.


På sjätte plats placerar sig en servicetjänst för begagnade bilar vid namn True Car. Hela reklamen går ut på att även kvinnor kan klara av att köpa bil. Helt utan hjälp av någon manlig beskyddare och att kvinnorna är jätteglada och tacksamma över detta. 


På femte plats kommer Pot Noodles. En kille äter nudlar på bussen och lockar till sig en lättklädd juckande tjej.


På plats nummer fyra placerar Adweek American Apparel med sina extremt könsdiskriminerande reklambilder som Nyheter24 tidigare skrivit om.

Se reklamen i bildspelet ovan.

På plats tre kommer Acora IT Outsourcing som försöker få fram sitt budskap genom att lägga en överviktig naken kvinna på en säng framför en förvirrad man med texten "vissa saker är bättre att lägga ut på entreprenad". Som till exempel att ha sex med en överviktig kvinna. 

Se reklamen i bildspelet ovan.

Näst värsta reklamen står bilmärket Ford för. En bild med en bil där en kostymklädd man sitter i förarsätet och gör segertecknet och har tre kvinnor bundna i bakluckan i olika diskriminerande outfits.

Se reklamen i bildspelet ovan.

Och förstaplatsen – årets mest sexistiska reklam enligt Adweek står den amerikanska detaljhandelskedjan Radioshack för. Reklamen lyckas uppfylla en hel rad kriterier för att klassas som mest sexistisk; avklädda kvinnor bredvid en påklädd man, kvinnor som används som möbler och kvinnor som slickar på en fallossymbol. Hela reklamen är en kopia av musikvideon till låten "Blurred Lines".