Som besökare på Nyheter24 samtycker du till användandet av s.k. cookies och adblockeridentifiering för att förbättra din upplevelse hos oss. Jag förstår, ta bort denna ruta!

Black Week börjar om

 
Dagar
 
Timmar
 
Minuter
 
Sekunder

Startade ett klädmärke för sitt barnbarn med Downs syndrom

Barn med Downs syndrom
1 av 5

Karen Bowersox tröttnade på att barnbarnet inte kunde hitta kläder som passade.

Downs Designs

Hon startade därför ett klädmärke för personer med Downs syndrom.
2 av 5

Hon startade därför ett klädmärke för personer med Downs syndrom.

Downs Designs

Det finns kläder för både små och stora.
3 av 5

Det finns kläder för både små och stora.

Downs Designs

Maggie hade svårt för att hitta byxor.
4 av 5

Maggie hade svårt för att hitta byxor.

Downs Designs

Nu hoppas Karen kunna utöka sin kollektion.
5 av 5

Nu hoppas Karen kunna utöka sin kollektion.

Downs Designs

Nyheter | 27/01/2014 10:00

Karen tröttnade på att hennes barnbarn inte kunde hitta byxor som passade henne. Därför startade hon ett eget klädmärke Downs Design.

USA. 65-åriga Karen Bowersox har grundat klädmärket Downs Design – vars slogan lyder "ett unikt klädmärke för unika barn".

– Jag kan inte fatta att jag gör skillnad, och det med ett par jeans, säger Bowersox, till Huffington Post.

Det är Bowersox barnbarn, Maggie, 9, som ligger till inspiration för klädmärket.

Svårt att hitta byxor

Maggie har Downs syndrom och det har alltid varit en utmaning att hitta kläder – speciellt byxor – som sitter fint och passar henne.

– När personer med Downs tvingas bära kläder från vanliga klädaffärer så gör kläderna att de ser annorlunda ut. När de bär våra byxor som passar så både ser och känner de sig mer bekväma och kan vara helt säkra i sig själva, säger Bowersox.

Kollektionen växer

I dag består klädmärket av 18 olika typer av byxor och finns för både män, kvinnor, tonåringar och barn. De specialtillverkade byxorna har inga dragkedjor eller knappar utan endast ett elastiskt band.

Kollektionen består också av skjortor och tröjor.

Bowersox hoppas på att klädmärket kommer att växa och inkludera flera olika stilar och storlekar. 

Älskar sitt jobb

Trots att hon är pensionär så har hon inget emot att arbeta – eftersom hon håller på med något hon älskar.

– Jag går inte till jobbet. Jag går till kärleken. Varenda sekund är ren lycka, säger Bowersox, till Huffington Post.