- Foto: NASA/Ames/JPL-Caltech

NASA:s fynd: Ett nytt solsystem skrämmande likt vårt eget

Under torsdagskvällen så höll NASA i en uppseendeväckande presskonferens. Vi är inte längre ensamma, ett nytt stjärnsystem likt vårt har upptäckts.

Nasa kunde under torsdagen berätta att de hittat två nya planeter i Kepler-90 solsystemet. Med den upptäckten kan vi konstatera att vi inte längre är ensamma i "åttaplanetersklubben". Kepler-90-systemet är det enda solsystemet hittills med lika många planeter som vårt solsystem.

Illustration av Kepler-90:s stjärnsystem och vårt solsystem. Bild: TT

Med teknologi från Google så lyckades man hitta signaler från två planeter som tidigare inte hade upptäckts. Det här kan betyda att det finns flera liknande stjärnsystem i all data som Keplerteleskopet har hämtat hem.

Problemet har helt enkelt varit att det har varit omöjligt att processa all information innan Google kom in i bilden.

Keplerteleskopet har över 150.000 stjärnor i sin databas

Det var forskarna Christopher Shallue och Andrew Vanderburg som programmerade datorn som analyserar all data för att identifiera exoplaneter – och nu är de sugna på mer.

De planerar nu att använda sin teknik för att söka igenom alla de 150 000 stjärnorna i databasen.

Illustration av Keplerteleskopet. Bild: NASA

Då stjärnsystemet är så likt vårt egna solsystem så spekuleras det om det kan finnas liv på någon av planeterna i Kepler-90-systemet. Nyheter24 ringde amatörastronomen Nils-Erik Olsson för att ta reda på hur det ligger till.

– En av flera variablerna som spelar in är att planeten måste ha rätt avstånd till stjärnan samtidigt som att det finns en atmosfär och ett magnetfält som kan skydda mot strålning, säger Nils-Erik, och fortsätter:

– Det krävs även att stjärnan har rätt storlek, varken för liten eller för stor för att det ska finnas liv uppbyggda av celler på en planet. Storleken är avgörande hur lång tid stjärnan lever.

Stor lycka bland forskare runt om i världen

Även om Kepler-90 kanske inte är det bästa systemet att leta efter liv så är många forskare lyckliga idag.

– Dessa resultat demonstrerar verkligen värdet av Keplers uppdrag, säger Jessie Dotson, forskare på Keplerprojektet, till NASA:s hemsida.

Är du intresserad av rymden? Läs mer om projektet att ta sig till mars.

Glöm inte att ladda ner vår app för att få full koll på de senaste nyheterna. Finns på Google Play och App Store.

Är du intresserad av rymden?