Varningen: Vaccinet kan orsaka svullnad hos personer med fillers

- 29/12/2020, 19:28 -

Modernas coronavaccin har redan godkänts i USA – och enligt ny information har flera patienter med kosmetiska fillers drabbats av svullnad och inflammation kort efter vaccineringen.

Den svenska coronavaccineringen påbörjades den 27 december, och först ut att få Pfizers vaccin var var 91-åriga Gun-Britt Johnsson.

Modernas vaccin väntas godkännas i EU den 6 januari – men har redan börjat användas i USA.

Och härifrån kommer nu flera larm om patienter som upplevt svullnad och inflammation efter att de blivit vaccinerade med Moderna-vaccinet.

En sak har de gemensamt – alla har injicerat fillers i ansiktet.

Foto: Fredrik Sandberg/TT

Reaktionerna behandlades av vårdpersonal

En rådgivande panel inom den amerikanska läkemedelsmyndigheten, FDA, kommenterar biverkningarna genom hudläkaren Shirley Chi. 

Enligt henne uppstod de svällande och inflammatoriska reaktionerna i samma områden som patienterna injicerat fillers i.

– Några av patienterna gjorde fillers i kinderna sex månader innan sin vaccinering, och en patient gjorde läppfillers två dagar efter, säger hon till ABC.

Svullnaderna behandlades med kortison och antihistamin av sjukvårdspersonal – och ska därefter ha lagt sig. 

Foto: Lise Åserud/TT

"Inte konstigt"

Men hur kan fillers bidra till ytterligare biverkningar?

Enligt Chi är det helt normalt:

– Immunsystemet går på högvarv när du tar vaccin, det är så det ska fungera. Det är därför inte konstigt att man ser ett immunsvar i områden där det förekommer substanser som annars inte förekommer naturligt i kroppen, säger hon till ABC.

Hon tillägger att personer med fillers inte ska avstå vaccinering på grund av reaktionerna. De tas enkelt hand om av vårdpersonal på plats.

Läs mer: Vaccinet är här – så fördelas doserna i Sverige

Läs mer: Nya lagen: Hårdare krav och åldersgräns på fillers