Onsdag 8 Dec
Stockholm

Produkter eldas upp – därför bojkottas H&M och Nike i Kina

H&M och Nike bojkottas i Kina efter uttalanden om provinsen Xinjiang.
H&M och Nike bojkottas i Kina efter uttalanden om provinsen Xinjiang. Foto: Foto: Tomas Oneborg/SvD/TT och Andy Wong/AP/TT

Det stormar rejält i Kina kring flera västerländska företag, däribland H&M och Nike – vars produkter nu bränns i sociala medier. Bakgrunden till den kinesiska bojkotten är företagens tidigare ställningstaganden mot tvångsarbete i Xinjiang-provinsen.

Kommentera
Kopiera länk
Dela

De senaste dagarna har flera västerländska företag blivit hårt kritiserade i Kina, däribland svenska H&M och amerikanska Nike, och bakgrunden till vad som numera beskrivs som en bojkott går att finna i företagens ställningstagande för mänskliga rättigheter. 

Kinesiska staten anklagas för tvångsarbete

Organisationer som arbetar med mänskliga rättigheter har under en längre tid anklagat den kinesiska staten för att systematiskt utnyttja förtryckta muslimska minoritetsgrupper, däribland uigurer, för att utföra tvångsarbete i fångläger i den kinesiska Xinjiang-provinsen. 

Kinesiska staten menar istället att lägren är utbildningscenter som används för att motverka fattigdom och religiös extremism.

Flera demonstrationer mot uigurernas situation har anordnats, däribland i Hongkong. Foto: Lee Jin-man/AP/TT

Enligt människorättsorganisationerna är tvångsarbetet direkt eller indirekt kopplat till den globala kläd- och teknikhandeln – och det är här som H&M och Nike kommer in i bilden. 

Företagen tog ställning mot bomullsproduktion

Det var flera månader sedan som både H&M och Nike offentligt uttryckte en oro för organisationernas anklagelser mot kinesiska staten och förhållandena kring bomullsproduktionen i Xinjiang-provinsen. Det svenska företaget beskrev uppgifterna som "djupt oroväckande" redan i september, enligt Reuters

Foto: Andy Wong/AP/TT

Men det är först nu som företagens uttalanden väckt stor ilska bland det kinesiska folket. De starka reaktionerna kommer efter att det kommunistiska ungdomspartiet i Kina publicerat ett viralt inlägg med H&M:s uttalande på den kinesiska sociala medier-plattformen Weibo.

"Sprider rykten för att bojkotta Xinjiang-bomull, samtidigt som de försöker gå med vinst i Kina? Önsketänkande!", stod det i det virala inlägget.

Produkter bränns och bojkottas från kinesiska sajter

Efter inlägget har hashtaggen #ISupportXinjiangCotton använts över fyra miljarder gånger på sociala medier, samtidigt som videoklipp sprids där bland annat sneakers från Nike eldas upp i protest. 

Foto: Alan Diaz/AP/TT

Men inlägget har även haft mer konkreta ekonomiska konsekvenser för både Nike och H&M. Till exempel har de kinesiska e-handelsjättarna Alibaba och JD.com tagit bort samtliga H&M-produkter från sina sortiment, medan Nike förlorat lönsamma samarbeten med kända kinesiska profiler.

"Respekterar alltid kinesiska kunder"

Under onsdagen bemötte H&M den massiva kritiken i appen Weibo. Bland annat skrev de att deras tidigare uttalande inte representerar något politiskt ställningstagande, samt att de hyser stor respekt för kinesiska konsumenter.

"H&M-gruppen respekterar alltid kinesiska kunder. Vi är engagerade i en långsiktig investering och utveckling i Kina", skrev de då – samtidigt som de, enligt CNN, betonade att de arbetar med över 350 olika producenter i Kina. 

Läs mer:

Uppgifter i ny rapport: H&M struntar i våld och hot på sina fabriker

Efter kritikstorm – H&M tar bort bilder från sin hemsida

Kommentera
Kopiera länk
Dela