Högt spel för allsvenska klubbar
Spelarförsäljningar räddar lagens ekonomi.
De allsvenska klubbarna fortsätter att blöda. Spelarlönerna fortsätter att rusa. En svårlöst ekvation. Samtidigt är det spelarförsäljningar som räddar de allsvenska klubbarnas ekonomi. Malmö är fortfarande rikast, och Halmstad visade största vinsten.
I den granskning av de allsvenska klubbarnas ekonomi 2008 som Svenska fotbollförbundet presenterade på tisdagen framgår att läget generellt sett blivit sämre.
Klubbarnas samlade resultat 2008, oräknat spelaromsättning, gick 76,2 miljoner kronor back. Motsvarande siffra 2007 var 39 miljoner kronor minus.
Det som räddar klubbarna från röda siffror är spelarförsäljningar. Det gjorde att klubbarnas samlade resultat hamnade på 8,2 miljoner kronor plus 2008. Dock betydligt mindre än året innan, då facit inklusive spelaromsättning var 99,7 miljoner kronor.
– Att klubbarnas ekonomi skiftar väldigt mycket beror på spelarköp och -försäljningar. Problemet är att vi i svensk fotboll är så beroende av spelarförsäljning för att gå runt. Det vore önskvärt att klubbarna gick på plus-minus-noll i driften, och att spelarförsäljning blev grädde på moset, säger Bosse Johansson, ordförande i elitklubbarnas organisation Sef och i Elfsborg.
Spelarlönerna har också skjutit i höjden. Med 82 procent, eller 68 procent med hänsyn tagen till att allsvenskan utökades med två klubbar 2008.
Men det är inte bromsade eller minskade spelarlöner som ska räta upp klubbarnas ekonomi, enligt Johansson.
– För att kunna konkurrera i Europa måste vi kunna erbjuda bra löner. Även om våra spelare fått löneökningar så ligger vi ändå efter grannländer som Norge och Danmark. Det vore väldigt bra om vi hade råd att betala ännu bättre löner.
– Om vi jämför med Norge och Danmark så drar deras klubbar in mycket mer i sponsorintäkter. Jag tror att vi har en hel del att jobba på i svensk fotboll. Det positiva med det är att det finns möjligheter. Jobbar vi bra med publik och sponsring kan vi styra ödet själva också.
I dagens bistra tider har flera allsvenska klubbar fått minskade sponsorintäkter. En tydlig positiv effekt för publikintäkterna är nya arenor, något som redan synts i Malmö.
– Och det är klart att det skulle betyda mycket om Stockholm kunde komma till skott med arenor också, menar Johansson.
Skrivet av: