MG4 Elbil
MG4 har fått hård kritik den senaste tiden - Foto: MG/Johan Nilsson/TT

En elbil att undvika: Därför är MG4 livsfarlig på vintern

Elbilen MG4 dömdes i förra veckan ut hårt av Vi Bilägare, som kallade bilen “ rent ut sagt farlig på vinterväg”. Här är anledningen.


Att överrumplas av en svårkontrollerad sladd hör till ovanligheterna i moderna bilar tack vare deras avancerade förarhjälpsystem.

Det gäller dock inte den kinesiska elbilen MG4, som uppvisade ett verkligt lynnigt beteende under Vi Bilägares årliga vintertest.

Kan plötsligt få sladd

– Aldrig förr har vi kört en bil som så snabbt växlat beteende från full kontroll till rejäl sladd trots alla säkerhetssystem i gång, sade Vi Bilägares testförare Nils Svärd.

Det hela kretsar kring bilens bromsregenerering, som laddar bilens batteri genom att bromsa med elmotorn i stället för med färdbromsarna.

Systemet aktiveras när föraren släpper på gaspedalen, och eftersom bilen är bakhjulsdriven bromsar det endast på bakhjulen.

Detta kan alltså enligt Vi Bilägares test leda till plötsliga, kraftiga kast med bakvagnen.

Hårda kritiken: Svenska miljökrav bland de sämsta i EU

Inte ett problem enligt MG

MG:s svar på kritiken är att man informerar i instruktionsboken om att den svagaste styrkan av regenerering ska användas vid halt väglag.

Detta menar dock Nils Svärd inte gör någon större nytta, eftersom systemet ändå aktiveras så fort man nuddar bromspedalen och orsakar samma läskiga uppträdande.

I stället säger han att den enda riktiga lösningen är att lägga bilen i Snö-körläget, men bilen återgår till Normal-läget varje gång den startas om.

Glömmer man att byta körläge, eller om man inte uppfattar att det är halt, finns det alltså en risk att man oavsiktligt rullar ut på hala vägar med den farliga regenereringen aktiverad.

MG säger inte att man kommer att uppdatera bilens system, men ska utforma nya rutiner så att informationen om vilket körläge man ska använda går ut till kunderna.

Elbil och kombi: Vi tittar på nya Volkswagen ID.7 Tourer

MG4 har flera problem

Att regenereringen kan orsaka kraftiga, oförutsedda kast är inte det enda problemet som Vi Bilägare noterar.

Bilens filhållningsassistent, som ska se till att bilen håller sig på vägen, är enligt tidningen också trafikfarlig på vinterväglag.

– Med snö på vägen tror systemet att bilen ligger fel i körfältet och vrider med brysk kraft i ratten – antingen mot diket eller mot mötande körbana. Maken till abrupt ingripande har vi sällan varit med om, skriver Vi Bilägares testförare.

Här tar MG till sig av kritiken och skickar den vidare till det europeiska huvudkontoret, men vad den faktiska åtgärden kommer att bli är oklart.

Om mjukvaran måste uppdateras går detta inte att göra trådlöst, utan alla ägare måste ta in sina bilar till en verkstad.

Han uppfann växellåda med Lego – Byggs nu av Renault

Inte ett isolerat fall

Att systemen i en modern bil uppför sig så pass illa är extremt ovanligt, och man skulle därför kunna tänka sig att problemet var specifikt för Vi Bilägares testexemplar av MG4.

Ett flertal MG4-ägare har emellertid hört av sig till Carup för att bekräfta uppgifterna. Ägarna berättar hur deras bil bryskt har ryckt till i ratten, vilket i flera fall har lett till att man har hamnat i mötande körfält.

Flera ägare bekräftar också att bakhjulen kan låsa sig om man släpper på gasen i en kurva med en häftig sladd som följd.

En ägare beskriver det som “en tidsfråga” innan det sker en olycka med en MG4 på våra vägar.

Volvo byter spår för populära elbilarna XC40 och C40

Bil