Lego Renault
Ingenjören Nicolas Fremau uppfann en ny växellåda med hjälp av Lego - Foto: Renault

Han uppfann växellåda med Lego – Byggs nu av Renault

Att bygga Lego kan vara både kul och lärorikt. För en Renault-ingenjör var Lego också en perfekt metod för att uppfinna en ny växellåda.


Få saker är mer produktiva än att kombinera nytta och nöje, det är precis vad Renault-ingenjören Nicolas Fremau gjorde under en julledighet för drygt 10 år sedan.

Renault planerade att lansera en hybriddrivlina, och hade gett sina ingenjörer uppdraget att komma fram till den bästa tekniska lösningen.

Instruktionerna var att skapa en enkel, kompakt och lätt drivlina som funkar i många olika biltyper, och för att åstadkomma detta föreslog Fremau en radikal design. Historien finns dokumenterad på Renaults hemsida.

Hårda kritiken: Svenska miljökrav bland de sämsta i EU

Inspirerades av sin son

Nicolas Fremaus idé var nämligen en trestegad, automatiserad växellåda utan koppling och med osynkroniserade växlar som i en racingbil.

Avsaknaden av koppling löste han genom att bilen alltid startar på eldrift från stillastående, medan en liten extra elmotor löser synkroniseringen av växlarna.

När Fremau såg sin son leka med Lego Technic insåg han att det skulle vara ett perfekt sätt att testa sin design. Sagt och gjort började han beställa delar från Lego.

– När jag såg min son leka med Lego Technic sade jag för mig själv att “ja, det där är inte så långt ifrån vad jag skulle vilja göra”. Så jag köpte vad jag behövde del för del för att ha alla nödvändiga komponenter, berättar Nicolas Fremau.

Fisker får varning: Kan sparkas ut från börsen

Billigaste prototypen någonsin

Efter 20 timmars arbete stod modellen klar. För att skapa den kunde Fremau inte helt följa Lego-bitarnas begränsningar, utan vissa delar fick modifieras och limmas.

E-Tech-växellådan sitter nu i många Renault-modeller - Foto: Renault

Han motoriserade sedan hela modellen för att kunna testa funktionen. Modellen tillät inte bara ingenjören att testa att hans idé fungerade, utan under sina test hittade han dessutom några nya sätt att använda systemet på.

Detta bekräftade för Fremau att han var på rätt spår med sin prototyp, som noteras vara den i särklass billigaste i Renaults historia.

Experternas varning: Besiktningen av elbilar är undermålig

Världens mest framgångsrika Lego-modell?

När modellen var färdig och fungerande visades den upp för forskningschefen Rémi Bastien och projektchefen Gérard Detourbet – känd som skaparen av det moderna Dacia.

Cheferna gick runt modellen, kände på den och tittade på dess funktion. – Om vi kan göra den i Lego, kommer den att funka, blev utlåtandet från Detourbet.

Sagt och gjort påbörjades det 18 månader långa projektet med att förvandla Lego-konceptet till en produktionsfärdig växellåda. Resultatet blev Renaults hybriddrivlina E-Tech, som i dag finns i de flesta av märkets modeller på den svenska marknaden.

Man kan undra hur många Lego-modeller som har nått sådana framgångar.

Begagnade elbilar att undvika – kommer tappa mest i värde

Bil