Sverige miljölkrav
Sveriges avgaskrav vid bilbesiktning är oväntat låga - Foto: Transportstyrelsen/Berit Roald/Janerik Henriksson/TT

Hårda kritiken: Svenska miljökrav bland de sämsta i EU

Sverige har ofta en hög svansföring i miljöfrågor, men när det gäller miljökrav för fordon är landet ett av de sämsta inom EU.


För femte året i rad är Sverige ett av de sämsta länderna i EU vad gäller miljökrav vid besiktning av fordon.

Det slår en ny rapport från Fordonsbesiktningsbranschen (FFB) fast.

Begagnade elbilar att undvika – kommer tappa mest i värde

Låga krav och höga gränsvärden

Det handlar till stor del om att Sverige har låga krav och höga gränsvärden vid kontrollen av avgasutsläpp vid besiktning, efter en regeländring år 2018. Efter regeländringen minskade antalet bilar som underkändes för utsläpp vid besiktning drastiskt.

Andelen bensinbilar som underkändes sjönk från runt 5 procent till runt 3 procent, medan siffran för dieselbilar sjönk från runt 3 procent till bara runt 1 procent.

Detta har lett till att många bilar måste godkännas vid besiktning, trots bristande avgasrening och utsläpp av miljöfarliga ämnen.

De låga kraven och höga gränsvärdena innebär att Sverige kvalar in som ett av de länder i EU med lägst standard vad gäller avgaskrav, och så har det varit under de senaste fem åren.

Folksamling attackerar självkörande bil – med fyrverkerier

Transportstyrelsen gör ingenting

För ganska exakt ett år sedan presenterade Transportstyrelsen en rad åtgärdsförslag för att förbättra situationen.

Trots att det enligt FFB inte finns några EU-direktiv som hindrar implementering av dessa har det emellertid inte skett några förbättringar.

Transportstyrelsen har inte heller implementerat partikelmätning av avgaser, vilket EU har uppmanat medlemsländerna att införa snarast.

I stället väljer man att invänta EU:s egna besiktningspaket, men detta kan dröja ända till år 2029. Detta skapar enligt FFB irritation i branschen.

– Vi har länge pekat på bristerna i dagens regelverk och är positiva till de nya åtgärdsförslagen. Att Transportstyrelsen då inte ens vill agera på sina egna förslag, är väldigt svårt att begripa. Det finns inget att vänta på, det handlar i grunden om vår miljö och hälsa, säger FFB:s ordförande Tord Fornander.

Att byta batteri i en elbil är dyrt: Hur lång är livslängden?

Fusk kan kriminaliseras

En annan öm punkt när det gäller fordonsbesiktning är enligt FFB fusk med utsläpp, där lagstiftningen i Sverige också ligger efter.

Manipulerade fordon uppskattas öka utsläppen av kväveoxider från den svenska vägtrafiken med 14 procent för tunga lastbilar, och med hela 150 procent för lätta dieselbilar.

Transportstyrelsen har nu lagt fram förslag om att kriminalisera denna typ av fusk, och dessa ligger nu på regeringens bord.

– Det är såklart ett steg i rätt riktning att det nu finns förslag att kriminalisera den här typen av fusk. Nu är det viktigt att regeringen agerar snabbt för att få till nödvändiga lagändringar, säger Tord Fornander.

Statistiken visar: Fyrhjulsdrift mindre säkert på vintern

Bil