Volkswagen Tiguan
Marcus Berggren har provkört nya Volkswagen Tiguan i Frankrike - Foto: Volkswagen

Volkswagen Tiguan provkörd: Vi testar nya familjefavoriten

Volkswagen är sedan länge en av de största biltillverkarna i världen, och för det kan man till stor del tacka populära volymmodeller som suven Tiguan. Nu kommer modellen i en tredje generation, och vi begav oss till Nice i Frankrike för att provköra.


– Volkswagen Tiguan är vår viktigaste modell, redogjorde en av märkets representanter på plats på eventet.

Detta kan förklaras med att modellen är märkets mest sålda i hela världen, och har varit en kassakö för Volkswagen sedan introduktionen 2007.

Den nya generationen av Tiguan har med andra ord mycket att leva upp till.

Hårda kritiken: Svenska miljökrav bland de sämsta i EU

Tiguan nu tuffare att titta på

Till det yttre framstår nya Tiguan som större än den egentligen är, och påminner på håll om den förra generationen av storasyskonet Touareg.

På äkta Volkswagen-manér är utseendet konservativt, men samtidigt betydligt mer exalterande än på den föregående generationen.

Tiguan ser nu tuffare ut än tidigare - Foto: Volkswagen

De konservativa tankebanorna har man tagit med sig till interiören, där Tiguan tillsammans med nya Passat är först med att återintroducera fysiska knappar till Volkswagen-bilarna vilket är välkommet.

Instrumenthuset utgörs av en display på 10,25 tum. Det nya MMI-systemet bodde i testbilarna på en 15-tumsskärm, men billigare versionen av bilen får hålla till godo med en skärm på 13 tum.

Bagageutrymmet i nya Tiguan rymmer 652 liter - Foto: Volkswagen

Växelväljaren sitter nu på rattstången, vilket ger extra utrymme på mittkonsolen. Där finner vi i stället ett förvaringsutrymme, samt ett vred som kan växla mellan att styra musikvolymen och körlägena.

Knapparna för fönsterhissarna är också av traditionell typ, och man har lagt mycket tid på att skapa en interiör som känns gedigen. Detta har man lyckats med, och alla detaljer man vidrör känns riktigt robusta.

Bagageutrymmet i nya Tiguan rymmer 652 liter, och fäller man sätena ökar lastvolymen till 1 650 liter.

Redig rad med drivlinor

Vid provkörningstillfället hade vi i stort sett hela utbudet av Tiguan-versioner till vårt förfogande.

De versioner som väntas bli storsäljare i Sverige är laddhybriderna, men även instegsversionen framstår som så pass vettig att den också har potential att bli populär.

Fokus för modellen ska enligt Volkswagen kretsa kring design, mångsidighet och kvalitet. Nya Tiguan ska också ha ett komfortfokus och bjuda på dyrare bilar, och är utrustad med funktioner som säten med inbyggd massage och matrix-strålkastare.

Elbil och kombi: Vi tittar på nya Volkswagen ID.7 Tourer

Den nya storsäljaren från bakom ratten

Laddhybriderna, som är de väntade storsäljarna i Sverige, kommer att erbjudas med antingen 204 och 272 hästkrafter och bjuda på en räckvidd på uppåt 100 kilometer. Denna räckvidd ska enligt Volkswagen täcka de dagliga behoven för 99 procent av kunderna.

Det finns två laddhybrider att välja mellan - Foto: Volkswagen

Båda laddhybriderna är framhjulsdrivna då man menar att fyrhjulsdrift inte efterfrågas av kunderna, och i termer av kördynamik är det inte mycket som skiljer de två modellerna åt. Det finns således inte någon större anledning att välja den mer motorstarka versionen.

Laddhybriderna går att köra på ren el i hastigheter upp till 140 km/h, och övergången mellan bensin- och eldrift sker sömlöst för det mesta. I vissa lägen är övergången dock lite ryckig.

Växelväljaren sitter nu på rattstången - Foto: Volkswagen

Ljudnivån i kupén är för låg, men på motorvägen letar sig en del buller in i kupén.

Får man för sig att trycka plattan i mattan rycker det en del i ratten, särskilt i den mer motorstarka laddhybriden, men den typen av körning är ingenting som bilens karaktär uppmanar till.

Tyst och raffinerad diesel

Efter laddhybriderna hoppade jag in bakom ratten på dieselversionen av nya Tiguan, med en effekt på 193 hästkrafter. Kraften skickas till alla fyra hjul, och dragvikten ligger på upp till 2 300 kilogram.

Dieselmotorn är tyst och raffinerad, och hör hemma fint i den här typen av bil. 

Chassit är mycket välbalanserat och gynnas av Volkswagens nya tvåventilsdämpare, som gör att fjädringen kan parera ojämnheter betydligt bättre än tidigare och glida ostört över grövre vägar.

Dieselmotorn passar bra i denna typ av bil - Foto: Volkswagen

De nya dämparna betyder också att Tiguan klarar av sportigare körning betydligt bättre än vad man förväntar sig. I högre hastigheter framstår bilen dock ändå som lite svajig, och stundtals även något stötig.

Dämparna går att justera från styvt till extremt mjukt genom det nya DCC Pro-systemet, med lägena Comfort, Eco och Sport.

Det går också att välja mellan ett antal “atmosfärer” för interiören, som enkelt förklarat innebär att interiörbelysningen byter färg.

Lockas av basmodellen

Jag avslutade dagen bakom ratten på basmodellen för den svenska marknaden, som är en mildhybrid med 150 hästkrafter och en sjustegad dubbelkopplingslåda. 

Drivlinan skickar kraften till framhjulen, och framstår som rappare än vad siffrorna antyder.

Motorn är även utrustad med cylinderavstängning och kan gå på två cylindrar för att spara bensin, vilket dock leder till en del vibrationer i kupén.

Mildhybriden är runt 130 000 kronor billigare än laddhybriden, och valet av den senare är således något svår att motivera. Instegsmodellen gör exakt det man önskar, särskilt för målgruppen.

Kasst krockskydd på nya bilar: Modellerna du bör undvika

Volkswagen Tiguan är en given vinnare

Nya Tiguan spelar till alla Volkswagens främsta styrkor. Den framstår som fantastiskt genomarbetad och vettig, samtidigt som den också är trevlig att köra, praktisk och inte låtsas vara något den inte är.

Lockelsen med laddhybriden är den ruggigt bra räckvidden och den enorma flexibiliteten mellan körning på el och bensin, medan dieselmotorerna lockar med ett härligt vrid, fyrhjulsdrift, bra dragvikt, och en räckvidd på uppåt 80 mil, och känns dessutom raffinerade.

Nya Tiguan har goda förutsättningar att bli en storsäljare - Foto: Volkswagen

Instegsmodellen lockar också, tack vare ett grundpris på bara 384 900 kronor. Den billigaste versionen med fyrhjulsdrift kostar från 460 900 kronor.

Nya Tiguan visar att tyskarna fortfarande har stenkoll på hur man bygger en bra bil, som är tilltalande för den stora massan. Den har därmed goda förutsättningar att bli en riktig kassako.

Laddhybriden börjar säljas inom kort, försäljningen av dieseln börjar säljas i år, och instegsmodellen går redan nu att beställa.

Begagnade elbilar att undvika – kommer tappa mest i värde

Första intryck av nya Volkswagen Tiguan: 4,5/5

Volkswagen Tiguan 1.5 eTSI (2024)
Motor: 2-liters I4, bensin, 150 hästkrafter, 250 newtonmeter
Kraftöverföring: 7-stegad dubbelkopplingslåda, framhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 9,1 sekunder
Toppfart: 210 km/h
Vikt: 1 684 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4539/1842/1658 mm
Pris: Från 387 200 SEK

Volkswagen Tiguan 2.0 TDI 4MOTION (2024)
Motor: 2-liters I4, diesel, 193 hästkrafter, 400 newtonmeter
Kraftöverföring: 7-stegad dubbelkopplingslåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 7,7 sekunder
Toppfart: 220 km/h
Vikt: 1 836 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4539/1842/1658 mm
Pris: Från 460 900 SEK

Bil