Krockskydd
Många nya bilar har bristande krockskydd enligt Anders Ydenius på Folksam - Foto: Adam Ihse/TT/Folksam

Kasst krockskydd på nya bilar: Modellerna du bör undvika

Man skulle kunna anta att alla nya bilar är ungefär lika säkra vid en olycka, men i själva verket uppfyller många modeller inte kraven på ett tillräckligt krockskydd enligt Folksam. Här är modellerna du bör undvika.


Folksam har släppt sin årliga nybilslista, som ska hjälpa bilägare att göra bra säkra val vid sina bilköp – både vad gäller säkerhet och miljöpåverkan.

Årets lista visar att hela 23 bilmodeller på marknaden idag har brister i sin krocksäkerhet. Av dessa är 15 relativt nyutvecklade och kom ut år 2020 eller senare.

I botten finner vi ett antal europeiska bilar, medan betyget för bilarna från Kina är överhängande positivt.

Statistiken visar: Fyrhjulsdrift mindre säkert på vintern

Bilarna att undvika

För att komma med på Folksams lista måste bilarna uppfylla försäkringsbolagets miljö- och säkerhetskrav. Bilarna ska bland annat vara utrustade med en rad säkerhetssystem, samt ha minst fem stjärnor i Euro NCAP.

Detta stjärnbetyg baseras på test av de fyra delmomenten vuxenskydd, oskyddade trafikanter, assistanssystem och barnsäkerhet.

De bilar som får allra sämst betyg i undersökningen är Dacia Jogger och Dacia Sandero, följda av Fiat 500 Hybrid, Hyundai i10, Jeep Wrangler och Renault Zoe.

Det dåliga betyget för dessa bilar beror främst på att de fick ett betyg på 70 procent eller lägre för vuxenskydd i Euro NCAPs krocktest.

Hårda kritiken: Svenska miljökrav bland de sämsta i EU

Majoriteten av nya bilar inte godkända

Enligt Anders Ydenius, trafikforskare på Folksam, är det viktigt att företaget kan guida företag i privatpersoner i valet av bil då detta val ger avtryck under hela bilens livslängd, som i genomsnitt ligger på 17 år.

– Även om flertalet granskade modeller har godkänt krockskydd är det förvånande att så många av de senaste modellerna inte uppfyller kraven för grundläggande krocksäkerhet, säger Anders Ydenius.

Totalt innehåller årets lista 130 godkända modeller, varav 68 är laddhybrider och 60 är rena elbilar.

Av alla bilmodeller på marknaden är det en klar minoritet som är godkända enligt Folksams lista.

– I och med vår årliga översyn av säkerhets- och utsläppskrav så är det endast 20-25 procent av bilflottan som uppfyller våra krav. Att vi över tid ställer tuffare krav bidrar till att hjälpa bilköpare till ett mer säkert och hållbart köp, avslutar Anders Ydenius.

Experternas varning: Besiktningen av elbilar är undermålig

Bra betyg för kineserna

Under de senaste åren har den svenska bilmarknaden invaderats av en rad helt nya bilmärken från Kina.

Dessa har också letat sig in på Folksams lista, där de har fått goda betyg. Av de 36 märkena med godkända bilmodeller på listan är hela sju stycken kinesiska.

Det handlar om BYD, Lynk&Co, Maxus, MG, Nio, Ora, Xpeng. Ingen av dessa märken var ens med på listan för fem år sedan, där de nu sammanlagt har 14 modeller.

Kina-bilarna håller enligt Folksam en hög nivå både vad gäller krocksäkerhet och viktiga säkerhetssystem.

Sedan 2019 är det dessutom bara två bilmodeller från Kina, MG Marvel R och Aiways U5, som har underkänts enligt försäkringsbolagets krav baserat på krocktesterna från Euro NCAP.

Den senaste tiden har också kinesiska MG4 fått utstå en hel del kritik för sitt farliga uppträdande vintertid.

En elbil att undvika: Därför är MG4 livsfarlig på vintern

Bil