Elbilar tappar värde
Begagnade elbilar tappar också i värde - Foto: Volkswagen/Renault/Volvo

Begagnade elbilar att undvika – kommer tappa mest i värde

Värdeminskning drabbar inte bara nya elbilar. Kvdbil har uppskattat hur mycket 10 begagnade elbilar kommer att tappa i värde.


Den senaste tiden har många elbilar upplevt branta värdetapp, och vissa modeller har enligt Kvdbil nästan tappat halva sitt inköpspris på bara tre år.

Att en bil redan har tappat mycket i värde betyder inte att den är immun mot stora värdetapp även i framtiden, även om dessa troligtvis kommer att vara mindre i kronor och ören.

Kvdbil tagit fram prognoser över hur några populära modeller kommer att stå sig framöver.

Elbilen som tappat mest i värde – Audi och Nissan i botten

Nissan och Audi har tappat mest

I sin undersökning tittade Kvdbil på elbilar från 2021, och de två stora syndarna när det gällde vädetapp under de första tre åren var Nissan Leaf E+ 62 kWh och Audi e-Tron quattro 55.

Nissan Leaf hade minskat hela 44 procent i värde sedan den var ny, vilket var mer än någon annan modell. Audi e-Tron hade tappat mest räknat i kronor med ett tapp på 415 900 kronor.

Elbilarna som hade hållit sitt värde bäst var storsäljaren Volkswagen ID.4 som hade tappat bara 18 procent, följt av Tesla Model 3 med ett tapp på 21 procent.

Så påverkas ditt humör av att köra elbil

Leaf fortsätter att tappa

När man tittar på vilka bilar som väntas tappa mest i värde under de kommande tre åren, efter att ytterligare 4 500 mil har lagts på mätaren, är det fortfarande Nissan Leaf som ligger sämst till.

Den uppskattas tappa 37 procent av vad den är värd i dag under de kommande tre åren. På andra plats finner vi Renault Zoe, som väntas tappa 35 procent. 

Audi e-Tron väntas inte längre ligga i topp vad gäller värdeminskning med ett tapp på 30 procent.

Statistiken visar: Fyrhjulsdrift mindre säkert på vintern

En otippad vändning

För de flesta modellerna väntas värdeminskningen trappa ner, och vara lägre under de kommande tre åren än under bilarnas första tre år på vägarna.

Detta gäller dock inte Volkswagen ID.4, Tesla Model 3, Seat Mii och Volvo XC40 Recharge, som var de fyra modeller som procentuellt sett tappade minst värde under sina tre första år.

De tappade mellan 18 och 27 procent under sina första år, och väntas tappa mellan 28 och 25 procent under de kommande tre åren.

Att byta batteri i en elbil är dyrt: Hur lång är livslängden?

Här är hur mycket de begagnade elbilarna väntas tappa i värde

Bilmodell

Pris idag efter 3 år och under 4 500 mil (kronor)

Uppskattat pris om 3 år och 4 500 mil (kronor)

Värdeminskning

Nissan Leaf E+ 62 kWh

257 900

163 500

37 procent

Renault Zoe 52 kWh

214 900

139 800

35 procent

Seat Mii Electric Plus 36,8 kWh

199 900

130 500

35 procent

MG ZS EV Luxury Panorama 45 kWh

224 900 

147 300

35 procent

Volkswagen ID.4 Pro Performance 77 kWh

429 000

289 900

32 procent

Tesla Model 3 Long Range facelift (Autopilot)

499 900

345 200

31 procent

Audi e-Tron quattro 55 Proline

554 900

389 900

30 procent

Volvo XC40 P8 AWD Recharge

509 500

365 000

28 procent

BMW i3s Comfort Advanced

309 000

222 200

28 procent

Kia e-Niro Advance 64 kWh

329 900

237 400

28 procent

Bil