Audi Q6 e-tron
Erik Punt har synat nya Audi Q6 e-tron i sömmarna - Foto: Audi

Nya Audi Q6 e-tron är framtidens elbil – så mycket kostar den

Nya Audi Q6 e-tron ska fylla hålet mellan de eldrivna suvarna Q4 e-tron och Q8 e-tron. Modellen är byggd på den nya PPE-plattformen som har tagits fram i samarbete med Porsche, och ska ligga till grunden för otaliga framtida modeller. Erik Punt har provkört en prototyp på testbanan vid Audi Experience Center i München.


Audi är tydliga med att nya Q6 e-tron är en helt ny bil på en helt ny plattform, som ligger i topp när det gäller avancerad teknologi.

Exteriört bjuder bilen emellertid på evolution snarare än revolution, med ett formspråk som känns igen både från Q4 och Q8. Nytt är dock de tvådelade framlyktorna, samt att baklyktorna nu har så många OLED-pixlar att de bland annat kan visualisera en varningstriangel. 

En blick in i framtiden

Den riktigt stora nyheten är emellertid den nya PPE-plattformen, som ska ligga till grund för otaliga framtida elbilar från Porsche och Audi. 

Plattformen är byggd runt ett 800-voltssystem som möjliggör laddhastigheter på upp till 270 kW. Detta, kombinerat med bland annat en optimerad laddkurva innebär att laddning från 10 till 80 procent går på 21 minuter. Man har också lagt mycket tid på drivlinan, vilket har lett till att prestandan, effektiviteten och förbrukningen har förbättrats med runt 30 procent.

Audi Q6 e-tron delar bland annat plattform med nya Porsche Macan - Foto: Audi

Man har bland annat jobbat på att optimera regenereringen, och drivningen på framhjulen kan kopplas bort när fyrhjulsdrift inte är nödvändigt.

Räckvidden ligger på 625 kilometer tack vare en kombination av batteriet på 94,9 kWh och en förbrukning på 1,7 kWh per mil. Ett alternativ med ett mindre batteri på 83 kWh kommer att lanseras framöver.

MP-förslaget: Låt stadsbor betala för dyrt miljöbränsle

Nytt MMI-system med app-butik

När man hoppar in bakom ratten i nya Audi Q6 e-tron möts man av märkets nya MMI-system. En stor böjd skärm sköter både instrumenten framför föraren och MMI-systemet i mitten, och även på passagerarsidan finns en display.

Det nya MMI-systemet är Android-baserat - Foto: Audi

Operativsystemet är Android-baserat, och likt många andra tillverkare har Audi implementerat AI för att ge föraren fler sätt att kommunicera med sin bil på.

På samma sätt som i en smartphone bjuder Audis nya MMI-system också på en app-butik, där det är tänkt att ägarna ska kunna ladda ner Audi-specifika appar. I dagsläget är utbudet begränsat, men ingenjörerna på plats lovade att det ska vara smidigt för utvecklare att skapa appar för systemet.

Fler dör i trafiken under påsken: Här är farligaste vägarna

Många miljömedvetna material

Interiören i övrigt är riktigt trevlig på det stora hela, även om vissa detaljer och material lämnar en del att önska i termer av kvalitetskänsla. Det som dock är bra är att många detaljer interiört är tillverkade av hundra procent återvunnen plast, och känns högkvalitativa. 

Den nya interiören bjuder på gott om skärmar - Foto: Audi

På det praktiska planet är bagageutrymmet på 526 liter och bilen får dra 2 400 kilo.

Dagen avslutades med några varv med en prototyp på en anläggning i anslutning till Münchens flygplats. De första intrycken av bilen är goda, med ett chassi som känns neutralt och säkert. Styrningen är neutral, och kommunicerar väl vad som händer under framhjulen.

Polisen vädjar: Låt tjuven sno din bil

Ett viktigt steg framåt

Nya Q6 e-tron är utan tvekan ett stort och viktigt steg framåt för Audi, och vad gäller tekniken ligger modellen i framkant. Drivlinan är toppmodern och det nya MMI-systemet övertygar.

Även i termer av hållbarhet har man gjort ett gediget arbete genom flitigt användande av återvunna material i interiören. Detaljkvaliteten är dock inte riktigt på topp på några punkter.

Bilen går att beställa från nästa vecka - Foto: Audi

Standardversionen av nya Audi Q6 e-tron har en effekt på 387 hästkrafter, med en 0 till 100-tid på 5,9 sekunder och en toppfart på 210 km/h. En sportigare variant kallad S Q6 e-tron finns också på menyn med en effekt på 516 hästkrafter. Denna avverkar 0 till 100-sprinten på 4,3 sekunder och toppar 230 km/h.

S-modellen får också en sportigare framtoning med röda dekaler och S-logotyper. Vilken version man än väljer är luftfjädring ett tillval.

Prismässigt börjar standardbilen på 885 000 kronor, medan S Q6 går loss på 1 123 400 kronor. Bägge modeller går att beställa från nästa vecka.

Nya tjänstebilsdrömmen från Mercedes har över 600 hästar

Bil