Spara
Det betalar sig inte att snåla på däcken - Foto: Anders Wiklund/Jessica Gow/TT

Spara 10 000 kronor – med smarta knepet

Däck är en av de dyraste förbrukningsdelarna på våra bilar, och har även stor inverkan på bilens köregenskaper och effektivitet. Vilka däck man väljer att montera på bilen kan således ha stora konsekvenser. Snålar man på däcken kan det kosta många tusen kronor i det långa loppet.


Vi är mitt i däckbytartider, och de som kör på dubbdäck på vintern måste montera sommardäcken senast den 16 april.

Riksförbundet M Sverige har genomfört ett stort test av 16 sommardäck i samarbete med sin tyska motsvarighet ADAC.

Av dessa nådde alla ett godkänt resultat, men bara tre fick betyget “riktigt bra”. Testet visar att bra däck inte bara gynnar bilens köregenskaper, utan även miljön och privatekonomin.

Kalldusch: Elbilen tappade 70 procent i värde på två månader

Inte lönt att vara dumsnål

Att köpa nya däck till bilen är inte nödvändigtvis så enkelt som att kolla upp vilken dimension som passar och klicka hem det billigaste alternativet på nätet. Som ofta är fallet lönar det sig nämligen inte att vara dumsnål.

– Billiga däck slits snabbare. Det går att spara åtskilliga tusenlappar på att välja rätt däck, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på M Sverige.

Carl-Erik Stjernvall noterar dock att ekonomin inte nödvändigtvis ska stå i första rummet när man väljer däck.

– Självklart ska man först och främst prioritera däckets trafiksäkerhetsegenskaper. Men däckbranschen är en djungel där det gäller för konsumenten att vara påläst och ta del av oberoende testresultat, standardmärkningar som EU:s däckdekal ger inte hela facit.

Så skyddar du framrutan mot stenskott

Stor skillnad mellan däck

Som en illustration av att det inte betalar sig att vara dumsnål i sitt däckval har M Sverige jämfört däcken Goodyear Efficient Grip Performance 2 och Laufenn S Fit EQ+.

Goodyear-däcket har ett styckpris på 2 000 kronor, och en uppsättning om fyra däck kostar således 8 000 kronor. Baserat på testet med ADAC uppskattar man att denna uppsättning däck är utsliten efter 6 500 mil. 

Styckpriset på Laufenn däcket är 1 700 kronor, och en hel uppsättning kostar således 6 800 kronor vilket är betydligt billigare än en uppsättning Goodyear-däck. Däremot beräknas Laufenn däcken vara utslitna efter bara 2 530 mil. Dessutom ökar Laufenn-däcken förbrukningen 0,1 liter per 100 kilometer.

Ska Saab som bilmärke komma tillbaka? Ägaren ger besked

Spara upp till 10 000 kronor

Det betyder att det går åt 2,6 uppsättningar Laufenn-däck på de 6 500 mil som Goodyear-däcken håller, samtidigt som den ökade förbrukningen ger 1 200 kronor i extra bränslekostnader.

Totalkostnaden för 2,6 uppsättningar Laufenn-däck och 1 200 kronor i extra bensin är 18 880 kronor, jämfört med att lägga 8 000 kronor på de dyrare Goodyear-däcken. Det betyder att det över 6 500 mil är över 10 000 kronor dyrare att välja Laufenn-däcken i stället.

Goodyear-däcket ger också bättre köregenskaper, och är mer miljövänligt eftersom det håller längre.

Det lönar sig med andra ord inte att vara dumsnål när det gäller däck.

Beteendet som 8 av 10 stör sig på i trafiken

Bil