Vi bryter ner Google Analytics lite…

Efter det här inlägget så var det många som ställde frågor kring Google Analytics så jag tänkte så förenklat jag kan – men fortfarande korrekt – förklara lite kring vad de olika benämningarna betyder.

Det Isabella visade upp var sidvisningar och unika sidvisningar. Sidvisningar är alla klick som sker på en sida och unika sidvisningar är varje ny sida som en besökare klickar på under ett och samma besök.
Laddar jag om Isabellas blogg fem gånger på ett besök så räknas det som fem sidvisningar men bara som en UNIK sidvisning.
Ni ser inte unika sidvisningar bland min statistik eftersom jag helt enkelt valt bort att det visas då jag inte har någon användning för det men om det känns viktigt för någon så kan jag leta fram även den siffran.

”Unika besökare” är givetvis en sanning med modifikation eftersom mätningen är baserad på information från datorer/mobiler/paddor mm och det enda sättet att få en exakt siffra vore att alla läsare loggade in med bank-id.
Men i analytics är 1 unik besökare (user) en identifierad användare under hela mätperioden. Bloggportalen mäter 1 unik besökare per timme medan Analytics mäter per mätperiod.
Därför kan man inte slå ihop siffror från Analytics på egen hand och påstå att 200 000 unika i mars + 200 000 unika i april blir 400 000 unika för dessa två månader.
Hade Analytics använts så hade säkerligen många av besökarna varit samma för de två månaderna och då hade Analytics bara räknat vederbörande en gång om den efterfrågade perioden var mars och april.

Om jag räknar i mina Linkedin-besökare från Umeå också så kan ni lägga till minst 25 personer till. Så ni vet liksom… 🙂

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *