Mina tankar om ”onödiga pressresor” utomlands

Saxat från Fornis blogg

De senaste dagarna har jag på flera ställen läst kritik mot företag som anordnar pressresor utomlands och influencers som åker på dem.
Ta den här pressresan som Hästens sängar anordnat och som flög ner ett gäng influencers till Schweiz. Många har skrivit att det är totalt onödigt eftersom de lika gärna hade kunnat göra presentationen i Sverige, och det är sant. Det hade de kunnat göra…
Men hade de fått stora influencers att delta på den då? Om det inte låg en gratis spa-resa till Schewiz i potten?
Förmodligen inte.
Influencers har blivit så pass bortskämda med gratisprylar att det krävs någonting extra för att de ska vilja deltaga och kommer ett företag dragandes med en sängpresentation på ett hotell i Stockholm eller – ännu värre – företagets pressrum, så kommer ingen dyka upp.
Dessa pressresor handlar nämligen om allt annat än produkten som de anordnande företagen säljer, och får de in den på ett hörn i ett blogginlägg så är det bara en bonus. (som Hästens rutiga tyg i det här inlägget)
De får helt enkelt hoppas på att influencern blir så pass nöjd med arrangemanget att de förhoppningsvis nämner eller visar upp produkten.
Och eftersom det är ett pressresa utan krav på motprestation så kan företaget ingenting annat göra än att försöka uppvakta influencern så till den milda grad att de får ut någon form av PR av sina spenderade pengar, men utan spenderade pengar – ingen influencer och utan influencer – ingen PR.

Företagen måste helt enkelt bräcka varandra i lyx och flärd för att få influencerna att hänga på.
Därför sker dessa presentationer (som skulle kunnas göras i Sverige) utomlands på lyxhotell med bubbel, massage och middagar.

Där har vi ett dilemma att bita i.
Hur kan man få bukt på det här onödiga resandet?
Är det företaget som ska kritiseras eller influencerna som mer eller mindre ”kräver” sådana här pressresor?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *