Mina tankar om ”onödiga pressresor” utomlands

Saxat från Fornis blogg

De senaste dagarna har jag på flera ställen läst kritik mot företag som anordnar pressresor utomlands och influencers som åker på dem.
Ta den här pressresan som Hästens sängar anordnat och som flög ner ett gäng influencers till Schweiz. Många har skrivit att det är totalt onödigt eftersom de lika gärna hade kunnat göra presentationen i Sverige, och det är sant. Det hade de kunnat göra…
Men hade de fått stora influencers att delta på den då? Om det inte låg en gratis spa-resa till Schewiz i potten?
Förmodligen inte.
Influencers har blivit så pass bortskämda med gratisprylar att det krävs någonting extra för att de ska vilja deltaga och kommer ett företag dragandes med en sängpresentation på ett hotell i Stockholm eller – ännu värre – företagets pressrum, så kommer ingen dyka upp.
Dessa pressresor handlar nämligen om allt annat än produkten som de anordnande företagen säljer, och får de in den på ett hörn i ett blogginlägg så är det bara en bonus. (som Hästens rutiga tyg i det här inlägget)
De får helt enkelt hoppas på att influencern blir så pass nöjd med arrangemanget att de förhoppningsvis nämner eller visar upp produkten.
Och eftersom det är ett pressresa utan krav på motprestation så kan företaget ingenting annat göra än att försöka uppvakta influencern så till den milda grad att de får ut någon form av PR av sina spenderade pengar, men utan spenderade pengar – ingen influencer och utan influencer – ingen PR.

Företagen måste helt enkelt bräcka varandra i lyx och flärd för att få influencerna att hänga på.
Därför sker dessa presentationer (som skulle kunnas göras i Sverige) utomlands på lyxhotell med bubbel, massage och middagar.

Där har vi ett dilemma att bita i.
Hur kan man få bukt på det här onödiga resandet?
Är det företaget som ska kritiseras eller influencerna som mer eller mindre ”kräver” sådana här pressresor?

75 kommentarer

Kommentarerna är omodererade så du står själv för vad du skriver så håll dig på mattan!

    Foki?

    Själv får jag bara avsmak för företag och produkter som det görs reklam för genom influencers på det här vräkiga viset, så jag vet inte. Ett gäng influencers som ser likadana ut, bor och lever på samma ställe i Sverige, i llikadant inredda hem, äter på samma restauranger, reser till samma platser, pratar om samma saker, tar likadana kort på sig själva i likadana poser och kläder

    Jag tror att vi börjar nå ”peak influencer” dvs när influencers värda namnet inte längre klarar av att delta i fler events ”utomlands på lyxhotell med bubbel, massage och middagar”. Någon gång måste de väl tänka att det inte är värt tiden och besväret längre?
    I väntan på detta vore det intressant om KO kunde ta sig en titt på några av dessa sk pressresor som alltså inte riktar sig till press och etablerade journalister utan till influencers av varierande storlek och inflytande.
    Att ”pressresan” till Schweiz skulle kunna erbjudas en journalist på DN eller SVT finns inte på kartan. Då skulle det bli oetiskt och kanske även anses som bestickning.
    Nej, detta är en belöning i förväg för influencers som man vill ska göra reklam för i detta fall Hästens sängar. Jag antar att deltagarna får en säng också till hemmet som kan exponeras? Annars vore det inte värt pengarna för Hästens.
    Som Foki skriver ”Tacksam är bara förnamnet”. Ja, någon har säkert talat om för henne hur hon ska visa sin tacksamhet gentemot Hästens sängar 🙂

      Tidigare hade väl en liknande pressresa gått till Elle, Damernas värld etc med precis samma syfte som nu. Att hoppas att de skriver om produkten.

      själv blev jag mer sugen på hotellet än att köpa en hästens säng ? efter att ha läst inläggen.

      Jag har journalistvänner (skriver fristående för resetidningar) som också bjudits på liknande pressresor, så jag tror inte att det är uteslutet att även journalister bjuds på liknande saker?

        Freelance kan åka på sponsrade bjudresor – vanligt bland freelance resejournalister.
        Anställda journalister i de stora etablerade medieföretagen måste stämma av med sina chefer innan de accepterar inbjudningar. Motorjournalister t ex blir ofta bjudna till provkörningar av nyheter utomlands på trevliga platser men då brukar de betala resa och inkvartering även om de också blir bjudna på ett och annat som måltider. För att kunna skriva opartiska omdömen måste man hålla företagen och deras PR-byråer på armlängds avstånd.
        Men influencers är i princip alltid köpta. Deras egna åsikter behåller de oftast för sig själva. Lika bra det.

          Precis. Intressant egentligen att det kallas för ”Pressresor”. Punkt nummer två taget från Journalistförbundets yrkesregler: ”Acceptera inte uppdrag, inbjudan, gåva, gratisresa eller annan förmån – och ingå inte avtal eller andra förbindelser – som kan misstänkliggöra din ställning som fri och självständig journalist.” Överträdelser kan anmälas till Journalistförbundets yrkesetiska nämnd, gäller både anställda och frilans. Nu är ju inte influencers journalister, men uppenbarligen åker de ändå på ”Pressresor”.

            Att förtroendet sjunker för alla som utnyttjar dessa erbjudanden är kanske inte så konstigt och dessutom blir trovärdigheten naggad i kanten i allmänhet. Att man dessutom är med på att förstärka känslan av fake news skadar alla journalister.

      Michaela Forni ska det vara.
      Borde förstått det när Petra också var med. Ler och långhalm 🙂

    Till Schweiz hade de kunnat åka med tåget….

      Frågan är då bara vilka som skulle hakat på?

        Jonna Jinton kanske? Hon skulle nog älska möjligheten att få fotografera bergen. 🙂

          Ett samarbete med Jonna Jinton hade ju varit ett fantastiskt samarbete. Varför åka till alperna när vi har så fin natur i Sverige?

            Hon flög ju till Yosrmite i USA för nåt år sen i samarbete med ett flygbolag… Så nä, hon är inte den lilla ängel ni vill tro. ? ?

              En gång för ett år sen *buhu*. I jämförelse med andra influencers är hon väl ändå en ängel?

                Hon flög till Grekland för att vara där i typ en dag i höstas. Dessutom flyger hon inrikes en hel del, har sett henne på Arlanda (jobbar där) flera gånger det senaste året.
                Så nää tyvärr ingen ängel där.. xD

                  Men änglar har väl vingar och flyger?
                  I alla fall brukar de se ut så på bilder och målningar 🙂

                  Måste bara fråga, var blir JJ utpekad som ängel?

                  Har följt denna unga fantastiska kvinna sedan hon flyttade till Grundtjärn. Har aldrig uppfattat att hon tagit på sig för ”stor rock” i miljöfrågan.

                  Hon vill leva ett liv där hon mår bra. Där hon utvecklas i sina mål, där hon kan leva och kan skapa.

                  Ren miljökämpe har jag aldrig uppfattat att hon är. Däremot medför väl hennes livsstil en mer miljövänlig approach än för de flesta andra?

                  Konstigt att det alltid ska ställas massa mer krav på de som redan gör något.

                  Ingen kan göra allt, alla kan göra något.

                  // Moa

                    Klokt sagt.

    Mina tankar om Wistams och Wahlgrens pod:
    Jag blir alldeles häpen av hur korkade dessa 50 åringar är! Eller gör de sig till? Det hoppar så många grodor ur munnarna på de ?
    Opassande ord och andra så konstiga grejer de säger.
    Ett återkommande ämne de tar upp är tips på att vara snällare mot miljön, (tillåt mig att asgarva!) för att i nästa mening tala om någon resa de gjort eller ska göra. Dessa två är så otroligt icke miljömedvetna så det finns inte.
    Efter några avsnitt här och där kan jag inte med de! ?

      De värsta hycklande influencers som jag stött på var två ganska stora profiler från UK som arrangerade en typ av civil olydnad genom att en samling människor blockerade en eller flera broar i London. Protesten var för att akut uppmärksamma om klimathotet. Ytterligare en stor influencer joinade och skrev om aktionen på sin insta. Sedan dess har dessa profiler bland annat flugit till Italien, Japan, Bhutan, Sydafrika mm. Jättekonstigt men humoristiskt på samma gång.

        Jag har tänkt på exakt samma sak! Jack och Finn Harries (som jag antar att du menar annars var de där iallafall och de är ganska stor influencers/miljökämpar) vill rädda jorden med olika aktioner, samtidigt som de reser jorden runt flera gånger för att ”fota/filma”. Jag tycker det blir otroligt paradoxalt att en dag förespråka att rädda jorden osv för att sedan nästa dag flyga till tex nordpolen för att fota/filma lite.

    ”Hur kan man få bukt på det här onödiga resandet?”

    Vi (du, Camilla) kan ju börja med att bara tillstå att ”influencers” är människor vars inflytande är i princip obefintligt.

    Sluta skriv om dom så försvinner dom.

      ”Få bukt med” ska det vara.

    The Chedi är ett en de främsta lyxhotellen i Schweiz. Ägs av en Egyptisk miljardär. Var där på konferens förra året och bodde i den billigaste rummet. Kostade 12 000 per natt. Hästens satsar stort!

      De får säkert rabatt ?

      De flesta lyxhotell har höga priser sk rack rates som bara är till för att man ska kunna ge rabatter till resebyråer, vip-kunder och grupparrangörer.
      Inte ovanligt med rabatter på 30-50% på dessa höga priser. Influencers som kommer själva i samarbete med hotellet betalar naturligtvis ingenting. När det gäller Hästens så betalar de inte jättehöga priser utan har en deal.
      Använder för övrigt hotellet Hästens sängar? Annars verkar det ju långsökt att åka till Schweiz i samarbete med en sängtillverkare om syftet inte är att där sova på Hästens sängar. Då kommer resan väldigt nära en muta.
      Eller är det jag som är naiv?

      Inte konstigt sängarna kostar…

    Hästens ägare måste känna så jäkla blåsta när den unga tjejen som har hand om ”PR” väljer ett gäng halvstora influensers i HELT fel segment och målgrupp för hästens sängar, man frågar sig själv varför? Jo för att tjejen delar kontor med ALLA tjejerna som blev bjudna på den så kallade pressresan, Forni, Petra, mira (som inte ens är en influencer), Sara bideman som åkt snålskjuts på forni och tungårdens läsare/följare och sannolikt inte har några egna..
    För att inte tala om faktumet att ALLA dessa tjejer har exakt samma läsare och målgrupp.

    En väl utförd pressresa är en sammansatt kompott av bloggare/journalister/influensers med olika följare i olika länder men i rätt segment för produkten.
    Allt detta missar Hästens sängar för att PR tjejen blivit kompis med Forni och co…

    Den typen av läsare som Forni har är tjejer 20-30 som vill läsa om kärlek, kärleksproblem, outfittips med kläder från typ other Stories och acne samt dessa tjejers liv. Dessa tjejer har inga inredningsteman och de har inte heller läsare som tillhör ett mer köpstarkt segment med kvinnor i 40-50 års åldern som har råd att köpa hästens sängar utan tvekan…

    Mvh//En person med en BA & MA i marknadsföring

      Så är det ju jätteofta med influencer marketing. Fel målgrupp och alla gör samma sak.

        Ja, företagen som betalar är väldigt handfallna inför allt som har med sociala medier att göra.
        De vet att de måste använda sociala medier för alla andra gör det och så hamnar de i händerna på content-byråer och PR-konsulter som smörjer sina kompisar och vanliga samarbetspartners.
        När det gäller att välja media för sedvanlig annonsering vet företagen ofta vad som fungerar bra och mindre bra men när det gäller influencer marketing begriper många inget alls. Jag tror att denna aktvitet för Hästens sängar är ett bra exempel.

      Hästens borde väl ha protesterat om man inte trodde att det var bra reklam?
      Ganska lika gänget som brukade åka på mutresor med DeoDoc.
      Det var samma gäng som alltid annars hamnade på samma events och resor.
      Måste vara dåligt att använda influencers som täcker in samma målgrupp.
      Det blir ett väldigt slöseri. I synnerhet om man använder influencers som inte täcker in rätt målgrupp för företagets produkter.
      Å andra sidan vill väl influencers åka med sina kompisar kan man tänka.

        Läste mutt-resor först ?

        Protesterar?
        Vet inte hur mycket du kanon företagsstrukturer men många ägare av företag är i över medelåldern och har inte bra koll på blogg/influencervärlden, de blir lätt charmade när någon 25-30 årig person lovar guld och gröna skogar i marknadsföringsexponering och litar således blint på den personen som har hand om marknadsföringen…
        I detta fall har PR-tjejen övertalat ägarna eller styrelsen om att detta är helt rätt approach till marknadsföring, de får skylla sig själva när de inte säljer en enda säng efter att ha spenderat över 100K på Forni & co… Forni har ju knappt råd att köpa en hästens säng själv ens haha

      Intressant! och sant. Jobbar själv med PR och är projektledare på en byrå, som inte arbetar mycket med influencers eftersom vår kundbas är mer inom opinionsbildning segmentet. Målgruppskännedom är A och O, många i branschen som inte har koll på det idag. Däremot har jag arbetat med influencers och återkommande problem är att alla är ”bortskämda” idag. Det är svårt att få folk att komma på evenemang om det inte är extravagant – kostsamt och ”coolt”, t.ex. som en utlandsresa.. därför jag bytte byrå. PR är så otroligt roligt när man har bra kunskap och hamnar rätt.

    OT men Sindys killes nya ”låt”… ???????

    Alltså fy fan vad det vänder sig i magen. Jag tror faktiskt jag påverkats av denna skit en gång för mycket! Av alla dessa bloggare/instagrammare (som vill TVINGA på oss legitimitet genom att kalla sig influencers) och jag är TRETTIO!! Hur fan kan det vara för kidsen? Det är sån jäkla bullahit, alltihop!

    Tex, all jävla reklam för budgetbranden Glitter eller Ginatricot. Det är RIKTIG budget med kass kvalité. SOM OM dessa bloggare skulle sätta sin fot där om det inte vore för alla stålar de får. Med sina Gucciskor och 40000-kronorsväskor. Inte ens jag gör det. Och jag är student. Har tom slutat handla på HM pga sin värdelösa kvalité.

    Ne USCH. Blir så äcklad. Måste fan sluta läsa skiten. Finns egentligen INGET de ger en som man faktiskt kan ha nytta av. Inte mig iaf. Usch. Behöver kaffe. Have a great one u guys!

      Känner samma.. har blivit så mätt. Slentrianläser bloggar och går även in här av gammal vana. Borde egentligen bara sluta eftersom det ger mig allt annat än inspiration & underhållning. Snarare irritation, klimatångest, utseendehets, köpbegär och slöseri av tid!

        Här går jag in för att läsa disskusionerna. I övrigt läser jag någon enstaka mindre blogg, men när de börjar göra samarbeten tröttnar jag.

      Tror att det är många som slutat läsa många av de bloggar som tidigare var skojiga bara för alla dessa samarbeten. Inget nytt under solen och givetvis tröttnar man på sånt, det blir tråkigt i längden med upprepningar. Ska bli skoj att se vad det nya kommer att bli för den här smörjan är förhoppningsvis snart borta. Företag som förstår sig på hur de ska utveckla sig kommer med all sannolikhet att klara sig även i framtiden.

      Samma här. Så trött på när mina elever refererar till influencers eller youtubers som är deras största förebilder och något de eftersträvar. Sätter sig på tvären och vägrar plugga för att de ändå ska bli en youtuber i framtiden. Suck! Alla influencers som ääälskar sina följare sååå mycket. De skulle inte bry sig ett skit om dem om pengarna slutade rulla in. Och frosseriet bland denna grupp av inbördes beundran som tar sig själva på ett orimligt stort allvar och gottar sig i ett liv i lyx och överflöd.
      Så många som är trötta på denna ytlighet och längtar efter substans…men varför gör vi inte uppror då ??

    Blir provocerad!! Många tycker att det är fel väg att gå att skamma influencers för sitt flygande men vad annars ska vi göra? Sitta och titta på? Det måste bli otrendigt att flyga så enkelt är det och influencers verkar ha noll intresse för att vara den förste som skapar en ny trend, de gör som alla andra som vanligt. Deras följare måste bara sluta visa intresse för reseinlägg och liknande, fortsätta ifrågasätta och när någon gör ett mer hållbart val måste vi höja personen till skyarna.
    Vaknade väl på fel sida men skärpning alltså! Ska det vara så svårt att inte flyga jorden runt en gång i månaden bara för att få följare, när man lika gärna kan ta en bild på sina kläder med sprättben i sverige. Möten kan man likaväl ha på länk internet har funnits ett bra tag nu. Herregud..

      Skriv till flygbolagen och politikerna och be dem införa en lag som säger att man bara får flyga 1g per år så är det löst. Har väldigt svårt att tro att tiden ni lägger här inne på att beklaga er över klimathotet, flygningar osv, skulle ge något i praktiken 🙂

      Bra skrivet!

      Lite ansvar kan man väl ändå hoppas på att dessa influensers har, det är faktiskt lov att tänka själv. Tyvärr tror jag att man är så bländad av detta resandet att man inte förstår konsekvenserna av sina handlingar och att de tror att detta är det liv de alltid kommer att leva. Pengar styr tyvärr de flesta av oss och när man är ung är det svårt att tänka sig att ens handlingar kan ha stor påverkan för folk flest vare sig det är i nuet eller framtiden. Kanske ska vi bojkotta alla företag som kyniskt använder sig av dessa kanaler för att kränga sina varor. Vi som konsumenter har makten om vi bara vill använda den.

        Jag håller absolut med, men det är ju inte bara influencers i detta fall, utan ”vanliga” människor också. Det finns så mycket mer än bara resande man kan ”hacka” på, men ändå väljer man prompt att 99% störa sig på att influencers reser? Låter som att folk klagar pga avundsjuka, inte för att ”rädda världen”.. ?

          Ja det verkar superkonstigt. Normal Olle med resor i jobbet och pensionärsföräldrarna i Portugal flyger ju mer än de brudar vi gnäller på.

            Ja det var lite så jag menade 🙂

          Klart du av alla tycker så. Ingen är avundsjuk på ditt liv Catrin, försök förstå det någon gång.

            Ursäkta?

          Jag tänker så här, att det finns olika anledningar till varför man reser och att dessa anledningar väger olika tungt. Tex att flyga för att träffa sin sjuka mamma i annat land, eller stötta en vän i en rättegång i främmande land, eller adoptera ett barn från annat land, är av helt annan kaliber än någon som nöjesreser till London för femte gången under ett och samma år. Det kommer enligt mig alltid finnas legitima anledningar att flyga och jag tror att denna legitimitet kan rangordnas. På denna lista kommer nöjesreser såklart väldigt långt ner, och Ju fler nöjesresor under kort tid desto mindre legitimitet. Vanliga människor nöjesflyger inte så mycket och ofta som influencers gör. Därför hackar man inte på vanliga människan. För vanliga människor som nöjesflyger en gång per år, vartannat eller vart tredje år finns det dock ett visst medborgerligt värde i att se och uppleva ett annat land och kultur. Det gör oss förhoppningsvis till mer öppna, toleranta och erfarna världsmedborgare. Det, tillsammans med vad resa kan betyda för hälsa och mående ger en viss legitimitet för vanliga människor att nöjesflyga ett par gånger i under sin livstid, även om det argumentet börjar väga lättare nu ju allvarligare klimathotet blir. Men hur vi än vrider och vänder på det hamnar influencers flygande längst ner på listan av meningslöst flygande som sker alldeles för ofta för att öht vara legitimt. Därför hackar man på influencers.

      Jag tror det är helt rätt väg att gå att fortsätta skamma influencers för deras flygande. Och att fortsätta skriva i kommentarsfält vad man tycker om vårdslöst flygande. En dag kommer det bli otrendigt och kontroversiellt att flyga precis som det blev är bära päls.

    Hästens har ju helt missat vad som ligger i tiden och att det upplevs som ett samarbete med noll verklighetsförankring. Det här är ju bara roligt för dom inblandade typ. Att samarbeta med Forni, Petra, Almenäs osv som inte är några ”influensers” jag lyssnar på får inte mig att löpa och köpa nån Hästensäng heller direkt.

      Hästens sängar är för medelålders par med god ekonomi och dåliga ryggar.
      Knappast målgruppen för dessa influencers.

        En dag hamnar de just där. Gamla och grå med sina dåliga ryggar. I en sponsrad säng från Hästens.

    Inget av inläggen från Forni om Hästens-resan är markerade som ett samarbete. Är det verkligen ok?

      Det är ju en pressresa

        Pressresa?
        Tillåt mig skratta. Ingen journalist med hedern och yrkesstoltheten i behåll skulle åka på en sådan resa.
        Var finns allmänintresset och nyhetsvärdet i att visa upp rutiga sängar som funnits på marknaden i över 30 år?
        Nej, resan är skattepliktig för deltagarna eftersom den har som syfte att ge reklam för Hästens.
        Hallå KO och Skatteverket! Här finns ett bra case.

    Är inte hästen överprissatt ändå? Har fått för mig att det finns lika bra märken som kostar 2/3-delar av priset. Även om jag själv sover i en ikea-säng.

      Jo, extremt överprissatt. Köpte en för ca 10 år sedan men var tvungen att göra mig av med den då jag inte stod ut längre efter 3 år – hade återkommande ryggont trots att jag provade ut den med hjälp i Hästens egna butik. Köpte sedan ”motsvarande” säng från Carpe Diem och har sedan dess sovit utan minsta problem!

      Själv sover jag i en 25 år gammal Dux-säng. Jag behöver en större säng men är rädd att jag aldrig kommer sova så bra igen om jag byter ut den jag har mot en annan. Dilemma.

    Funkar den här typen av samarbeten alls? När hela det där gänget åkte på yogaresor till costa rica – ökade bokningar jättemkt då?
    För typ 10 år sen blev jag jättepåverkad av forni, hade hennes acne-skor varit ett samarbete då hade det varit jättelyckat 🙂 men nu… trovärdigheten är så låg att det inte blir inspirerande alls. Numera blir jag bara provocerad av deras resande och aningslösa konsumtion.

      Jag undrar verkligen också det! Fungerar det fortfarande idag? Kan inte tänka mig att _någon_ köpt en hästens-säng de senaste dagarna, eller att någon skulle köpa en baserat på den ligans ’magiska’ upplevelse.

        Håller med.

        När jag kollar inläggen Fornis blogg ser jag heller inget av substans gällande Hästens, mer än en bild på en säng och de karaktäristiska rutorna? Vad är tanken att pressresan ska ge? Får mer en känsla av hotellet de bodde på snarare än vad Hästens kan erbjuda mig.
        Oklart.

    Nästa gång, sätt källan innan en sån stor bild. Det var rätt udda att läsa hela den biten i ’jag’-form utan att veta vem jag var! Någon kort text som introducerar bilden, sen kommentar på den så man hänger med!

    Extra besviken är jag på dom som tackar jag till sådana här resor och även har små barn som ju blir dom som ska leva med det som klimatförändringar ställer till. Jessica Almenäs har 3 barn varav en endast är sådär 2 år och hon har precis kommit hem från Thailand. Fattar inte hur hon tänker. Man tappar respekten för henne måste jag säga.

      Gratis smakar alltid bäst 🙂

      Samma person som kommenterar igen och igen. Och igen.

    Det är ju alltid samma influencers (typ petras tjejgäng) på varenda pressresa. Jag blir avtänd av dessa tjejers konstanta reklaminlägg och blir inte alls sugen på att varesig använda refunder, handla på cubus eller köpa en hästens säng. Så jefla trött på att se dessa personer ÖVERALLT

      AMEN

    Inväntar kränkt inlägg om starka kvinnor/influencer är ett riktigt yrke/systerskap osv från Forni om 1,2,3…

      Baam baam baam *Anna book röst*

    Pratas en hel del i reklam-branschen om att digital trötthet redan är här och kommer att bli mycket mycket större. Många av oss är redan där. Orka se en enda photoshoppad människa uppställd i minimala kläder till eller orka höra en enda känd person prata om sig själv en enda gång till.
    Kommer att påverka branschen stort.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.