Sats bemötande av missnöjd kund


Julia Frändfors, som nyligen blev varslad av Perfect Day Media, kontaktade SATS för att höra om de kunde hjälpa henne säga upp sitt kort nu när hon inte längre har något arbete.
Svaret hon fick från deras kundtjänst har kanske ett och annat att önska i fråga om attityd och tjänstvillighet mot kund, vilket enligt namnet på deras yrke antyder att de ska besitta.

”Du är alltså förvånad över att du inte kan säga upp ett kort med bindningstid?” är det charmerande svaret från medarbetaren på SATS Kundtjänst.

Urklippet här under kommer från SATS egna avtal som jag precis plockade från mitt egen medlemskap i deras app där klausul 7.4 stipulerar att en medlem kan ansöka om att avsluta sitt medlemskap även om bindningstiden inte löpt ut.
Medlemmen måste i så fall kunna dokumentera att det föreligger särskilda oförutsedda omständigheter utanför medlemmens kontroll.

När jag arbetade som receptionschef/ansvarig på SATS Hötorget* så accepterade vi just uppsägning av arbete som en godtagbar anledning att avsluta medlemskapet innan bindningstiden gått ut i enlighet med avtalets klausul 7.4.

*innan de tog bort vissa tjänster och bytte namn på andra

Detta kan visserligen ha ändrats sedan dess, men borde inte SATS medarbetare på kundtjänst upplyst Julia om detta istället för att skicka henne ett oförskämt svar?
Eller kan det vara så att SATS medarbetare själv inte känner till detta?
Eller att det gick till som när jag arbetade där –  ”att det inte går” var nämligen standardsvaret vi var tillsagda att ge till alla som ville avbryta sitt medlemskap i förtid.
Först när medlemmen själv presenterade den här avtalsklausulen till oss i personalen så togs ansökan emot, behandlades och godkändes.

Det verkar alltså vara fullt möjligt att avbryta sin bindningstid i förtid om man exempelvis blivit av med jobbet.

Jag söker för närvarande SATS Kundtjänst för en kommentar.

287 kommentarer

Kommentarerna är omodererade så du står själv för vad du skriver så håll dig på mattan!

    Tonen är rätt otrevlig. Men har man bindningstid så har man, punkt slut.

      Håller med, det är därför jag skyr abonnemang med bindningstid som pesten.

      Ehh, det står ju att oförutsedda händelser ligger till grund för en tidigare uppsägning. Har man det i sina villkor så har man.

        Står ju dock inte vad en oförutsedd händelse är. Varför vill hon säga upp sitt medlemskap? Dessutom ser man ju att sats har svarat massa som hon har valt att inte ta med, kan ju mycket väl vara så att de har nämnt det som står om oförutsedda händelser.

          En panepedemi får man ändå säga är en oförutsedd händelse. Om inte det kvalar in vad gör då det?
          Förresten har väl SATS stängt för tillfället, varför?

            Det beror väl på vad pandemin innebär. Om gymmet är stängt – ja självklart. Om det inte är stängt och folkhälsomyndigheten inte har gått ut och avrått från att gå till gym så är det väl inte givet att det är ett skäl till uppsägning av bindningstid?

            Haha, sån jäkla klockren kommentar. Skrattat en lång stund nu. Älskar den ?

            Oförutsett, ja, och jag tycker att man borde kunna säga upp sitt medlemskap, absolut. Men det är väl lite som för t.ex Göteborgsvarvet, de skulle väl inte betala tillbaka anmälningsavgifterna för att de inte skulle klara sig ekonomiskt då? Och som med alla de som säger att man inte ska begära att få sitt biljettpris tillbaka om konserter osv blir inställda. Alla vill ju klara sig ekonomiskt, även gymmet.

          Det står att medlemmen måste vara förhindrad att använda medlemsskapet, och det är man väl inte automatiskt för att man blir arbetslös. Jag tänker mer att det är sånt som benbrott, militärtjänstgöring eller flytt till annan ort.

            Fast alla satsgym är ju stängda pga covid19? Så hon kan ju inte använda medlemskapet?

              Ja, och under tiden kan medlemmarna välja: frysa medlemskapet till Sats öppnar igen eller utnyttja det för att ta del av de träningspass som streamas.

        Hon får fortfarande en ”fin lön” (Hanna/Amandas ord) från poddandet så arbetslös är hon inte.

          Har svårt att tro att hon klarar sig på den lönen dock! Det är ju inte gratis att bo i Sthlm och ha ett barn precis

            Jag hoppas hon flyttar den från perfekt day media, de är ju inte direkt att lita på

              Det är inte hon som har rättigheterna till podden.

                Starta en ny bara

          Undrar om Amanda hade varit nöjd med den ”fina” lönen?

        Oftast är oförutsedda händelser när de gäller gymmedlemskap sjukdomar. Alltså är man sjuk så man inte kan träna har man rätten att få kortet pausat eller helt avslutat i förtid.
        Att bli av med arbete kan vara en gråzon. Jag vet själv hur folk förtvivlat försöker bli av med t ex mobilabonnemang när de blivit fulsålda massa abonnemang av typ gamla mobilisera. De fick fortfarande inte avsluta abonnemang trots de blivit lurade och var utan arbete….

      Låter som min farsa som har ADHD.

        Jag skulle också ha en sån ton mot en person som henne..

          Hoppas du inte jobbar med service då

          Hon har ji garanterat inte använt en trevlig ton själv. Som man är mot andra..

            Håller inte med. Jobbar i service (butik) och är alltid trevlig mot kunderna oavsett deras humör (så länge man inte blir utsatt för hot/personlig kränkande behandling såklart). Jobbar man med service får man iklä sig sin yrkesroll och bemöta efter den och inte på kundens nivå. Finns massa anledningar varför de är sura av vilka väldigt få har med mig personligen att göra. Trevligt bemötande är typ allt man har att konkurrera med när man jobbar i fysisk butik. Klarar man inte det ska man inte jobba med service enligt mig.

              Ibland kan kunderna gott ha ett snäsigt svar.

              Så sant!!! ???

              Varför ska man få ta skit för att någon har en dålig dag bara för att man jobbar med service?
              Tycker allt för många ser ner på vårat yrke inom service för att man lever kvar efter det gamla att ”kunden har alltid rätt” och ”bara för att den jobbar inom service så får den ta skiten”.

      Uppenbarligen har du/någon närstående till dig, blivit varslad/sjuk o dyl (vilket jag oxå innerligt hoppas) men då du missat att det är ett GLOBALT problem & världlen-inte riktigt men kanske- går under….. så finns det ändå något som heter, även i deras avtal- omständigheter man inte kan styra över.
      Varför tror du varannan företagare om inte mer har börjat med hemköring/erbjudanden & dyl?
      Vilken värld lever du i?

      Fast det stämmer inte alltid. Många avtal har just ett tillägg att det kan brytas i vissa specifika fall. En pandemi kan vara en sådan

      Paragrafryttare, snälla

      Men ändå märkligt kommentarsfältet barahandlar om bindningstid eller inte. Sats kundtjänst är otroligt otrevliga.

    Kunde varit proffsigare men tycker ändå de har rätt.

      Dessutom upplever jag henne som en ofattbart otrevlig person i övrigt så.

        okej, men det borde väl inte ge sats kundtjänst rätten att vara otrevliga? sen när ska kunder bemötas baserat på hur de är som person? Dessutom står det i sats egna villkor att det är möjligt att häva ett medlemskap, så förstår inte alls problematiken

          Nä, men kanske är karma eller något för hennes beteende tidigare i livet, vem vet. Det kommer nog lösa sig för henne 🙂

            VAd menar du med ”hennes beteende tidigare i livet” dummaste jag hört.

          Fast det finns en gräns, en gräns när jag absolut tycker även kundtjänst kan få nog och vara otrevliga tillbaka. Dock är den gränsen rätt långt fram, och man ska vara professionell in i det sista. Sen vet vi inte vad hon skrivit, förmodligen själv med en dryg ton från början men dryga kunder är inte tillräckligt för att vara dryg tillbaka. Men beror som sagt på historiken här =)

          Självklart får man det bemötande man förtjänar. Trevliga kunder får bra bemötande, otrevliga kunder får otrevligt bemötande.

      Hon får inte mer hjälp för att hon beter sig sådär, ärligt talat.

    Så trött på ”Kunden har alltid rätt”-mantrat. Hon själv var ju svinotrevlig i sin story, och svaret hon fick hade en minimal gnutta syrlighet. Ha en bättre inställning nästa gång så får du nog bättre svar.

      Håller med. Tycker hennes ton rättfärdigar det svar hon fick.

      Skillnaden här är väl att den ena parten tar den andra partens pengar för att leverera service. De ska inte vara otrevliga tillbaka.

        Det är inte ett ensidigt förhållande. Kunden betalar ju för att få träna, inte för att få fina dms

          det ingår faktiskt att vara trevlig mot kunden, herregud jag hoppas du aldrig jobbat med service. Ett gym som tar överpriser med tanke på deras sunkiga lokaler har inte råd att bete sig som de gör. Tycker ingen som arbetar med service har rätt att bete sig så, det slår alltid tillbaka på det egna företaget.

            Varför har kunden rätt att vara otrevlig då? Jag har jobbat i service och fått riktigt pissigt bemötande. Vet verkligen inte varför folk gör så faktiskt, särskilt om man inte vill ha en syrlig attityd tillbaka.

              För att kunden betalar, inte för att vara trevlig, utan för att få en vara eller tjänst från företaget som du representerar.

                Så det är alltid den avtalspart som är köpare som kan vara svinotrevlig? Eller har just konsumenter en helig status i din bok?

                  Men ni verkar verkligen missförstå. Ingen tycker att kunden ska ha rätt att vara otrevlig, det handlar om att företaget har som roll att vara professionella då det gynnar dem ekonomiskt på sikt. Att då ha folk som ska leka ghetto princess och hålla på
                  Provocera en redan otrevlig kund är ingen bra kombo. Man måste sätta sig i kundens position och FÖRSÖKA förstå, och just denna situation är inte svår att förstå oavsett vad man tycker om denna kvinna. Andra steget är att vara proffsig och inte låta ens känslor ta över som någon barnunge. Ingen har rätt att vara otrevlig, men vi företag har ett ansvar gentemot kunderna då de betalar för vårt uppehälle.

                    Exakt!

                    Hade tänkt påpeka bristen av klassperspektiv i ditt resonemang, men ditt ordval gällande den serviceanställda talar helt för sig själv.

                      Men snälla, tolka inte in skit som inte står. Vadå klassperspektiv? Jag har arbetat som butiksanställd i flera år och är först nu färdig med min universitetsutbildning. jag tillhör långt ifrån någon över- eller ens medelklass, så hitta inte på en massa. Det jag har svårt för är unga tjejer som tror att deras arbetsplats är något slags stridsfält där de ska ”knäcka” kunden och tjafsa tills kunden är tyst. Det är inte rätt väg att gå och oproffsigt beteende.

                      Sen är jag inte samma anonym som hen ovan som skrev kommentaren om att kunden betalar och därför får vara otrevlig, jag skrev kommentaren 15:19

                    Håller inte med. Har själv jobbat inom service och var en fucking fena på det. Håller mig lugn, är trevlig, hjälpsam och har en hög smärtgräns så att säga, MEN det finns så många kunder som har en oerhört (O E R H Ö R T) otrevlig och dryg attityd. Kallar en grejer, skriker, huttar, härskar och har sig. Man ska inte behöva ta allt när man jobbar inom service. De som gnäller högst är oftast också de som haft 1) mest fel 2) varit störst idioter. Medan jag är helt för att ta hand om sina kunder och vara professionell in i det sista, så tycker jag det är förlegat med synen ”kunden har alltid rätt”. Nej, ibland förtjänar de fan att få sin egen medicin och bli utkastade. Folk som inte kan beta sig som folk, som tror att servicepersonal inte är människor utan små slavar de kan behandla hur som helst. Med det sagt vet jag också att många inom service är inkompetenta och inte själva alltid ger ett bra intryck.

                    Jag märker allt oftare detta beteende hos kundtjänstmedarbetare och i min erfarenhet är det yngre personer som inte verkar ha en självklar förståelse av hur förväntningarna på kundtjänst ser ut. Samma generation som också tjafsar med lärare om betyg och tentaresultat, vad vet jag. Men jag blir alltid förvånad när jag blir otrevligt bemött i en kundtjänst. Jag har själv arbetat med kundservice i många år och är ALDRIG otrevlig när jag kontaktar en kundtjänst. Jag är det inte ens när jag får ett otrevligt svar, men jag noterar och förvånas.

                15:19 och 15:31 är inte samma anonym!!!

                  Ta det lugnt

              15:26, jag har inte sagt att kunden har rätt att vara otrevlig. Men som företagare vet man att det alltid kommer att finnas idioter till kunder, men det är fortfarande en betalande kund. Att sjunka till samma ghetto nivå är oproffsig, och kan man inte hålla sig från det ska man inte arbeta med service!

                Hur jobbar man då med det konkreta arbetsmiljöproblemet som servicepersonal behöver utstå?

                  Om de anser att det är ett arbetsmiljöproblem ska de inte jobba med kundservice.

                  Men snälla du, att få en otrevlig kund på 15 är inget arbetsmiljöproblem, du kan inte reglera människors beteende. Folk är olika, vissa är rövhål, men de är fortfarande betalande kunder vilket bara är att ta. Blir man så provocerad av en otrevlig kund ska man nog se över sig själv och sitt temperament. Fattar man inte att det finns skitstövlar till människor som man någon gång kommer få deala med ska man absolut inte jobba med människor. Det är inte kundens jobb att få dig att vara trevlig, det ska du vara automatiskt, är kunden otrevlig ska du vara neutral, det är liksom oskrivna regler.

                  Kränkningar på arbetstid är väl ett arbetsmiljöproblem? Jag har bevittnat sexistiska, rasistiska och extremt personliga påhopp mot servicepersonal. Många som skäller på typ 18-åringar i 5-10 minuter i sträck för saker som är helt utom deras kontroll. Det finns faktiskt värre övertramp än att inte vara supertrevlig tillbaka i dessa situationer.

                    Nej det är inte ett arbetsmiljöproblem, det är fortfarande såna folk är biologiskt. Kan man inte hantera människor ska man inte arbeta med dem. Jag har inte sagt att man ska vara supertrevlig mot idiotier utan att man inte ska sjunka gill samma nivå och börja tjafsa som nån ghettogirl. Att göra det i sociala medier är ännu dummare då det självklart kommer att komma ut och skapa ännu mer badwill kring företaget.

                      Vad är ditt problem med folk som bor i ghetto?

                      Din läsförståelse är åt helvete.

              Men du säger bara att du är otrevlig om en kund är otrevlig= alltså ska du inte jobba med service. Du förstår inte att det inte är personligt utan tar åt dig personligt av otrevliga människors bemötande vilket är oprofessionellt då du tar dina känslor före. Det finns så många idioter till kunder men det sista en serviceperson ska göra är att vara otrevlig tillbaka, för så kommer kunden aldrig tillbaka. Lyckas man lugna ner situationen och komma med en lösning har man med all sannolikhet en nöjd kund som även kommer att minnas företagEt och ta sig dit vid köpbehov, det handlar om att skapa en positiv känsla. Ni som
              Inte fattar det, driv inte företag och arbeta inte med service för det är ingen som vill ha varken såna anställda eller kollegor.

                Otrevliga kunder är inga kunder jag vill ha till min butik. Simple as that.

                  Fast nu är oftast inte kedjor ”din butik” precis som sats antagligen inte är den här personens företag. Så vill du leka boss får du starta butik och göra det, tills dess håll tyst och var trevlig.

            När jag jobbade i butik (sålde ganska dyra sällanköpsvaror) satte vi i system att överkompensera alla kunder som reklamerade eller skulle få kompensation om de hade en trevlig ton och attityd. Medan de som gapade och förolämpade oss fick enbart det de hade rätt till, absolut minsta möjliga.

            Det gjorde att man stod ut med otrevliga personer på ett helt annat sätt. Bara tanken på att de inte skulle få en krona extra (medan de trevliga kunde få värdecheckar eller varor för tusentals kronor) gjorde att man log lite extra brett mot dem när de spydde ur sig otrevligheter ?

      De borde inte ens få ha öppet nu, i Norge är alla gym stängda sen flera veckor tillbaka. Gymmet är ett eldorado för coronaviruset, vill du gärna bli smittad ska du absolut gå till gymmet.

        Har fortfarande ångest över att jag gick till gymmet förra veckan. Men inga symtom än så länge

          Och det var för övrigt fullsmockat

          Det tycker jag inte att du ska ha! I så fall borde du ju ha ångest för att du gick och handlade mat också om du har gjort det. Det är ju lika många, om inte fler personer i matbutikerna, och handla mat kan man göra även som sjuk. Men få går nog och tränar tränar när dom är sjuka nu…

        Varför ska dom inte få ha öppet? Träning är ju bra för hälsan och om man tränar regelbundet och mår bra så kanske man kan hantera sjukdomar lite lättare tänker jag. Men man ska ju verkligen inte gå till gymmet om man är det minsta sjuk, varken nu för att motverka smittspridning eller annars eftersom det inte är bra att träna när man är sjuk.

        Det är mycket som dom inte gjort rätt i Norge i den här epidemin. Stänga gymmen är bara ett. Det är inte speciellt mycket smittspridning i ett gym om du är noga med hygienen. Sprita innan och efter, tvätta händerna och pilla inte i ansiktet. Dessutom får du bättre immunförsvar av att träna! ?

        SATS är ju stängda, även här i Sverige, just pga att de är norgeägt och allt är stängt i Norge.

      Hur resonerar du? När har kunden inte rätt? Sorry men kunden som betalar din lön

        Så bara för att man betalar någons lön får man bete sig hur som helst?

        Min chef betalar min lön. Du är vad jag vet inte min chef.

    Man tycker att en pandemi borde vara ett legitimt skäl.

      O det är det också. därav har sats kommit med flera erbjudandens för tiden de hållit stängt. bättre att man tar det på högre nivå då personen i fråga HAR NOLL KOLL! Å kanske borde gå en charmkurs då .

    Har inte anläggningen stängt? Sjukt om man måste fortsätta betala då

      de blir fryst

      Man har fått olika alternativ att välja mellan där sats ersätter en för dessa 14 dagar.

        Jag är sjukskriven för en ryggskada och har läkarintyg. Jag kontaktade SATS om att pausa vilket jag kunde få göra i max 14 dagar mot uppvisat intyg. Min skada tar veckor-månader att läka så 14 dagar är för lite men fortsatte mitt medlemskap i hopp om att jag snart kan gå dit igen. Nu när de stänger i 14 dagar så hade de ett alt som innebar att jag som kund lät dem behålla den intäkten. Det har jag ju redan gjort i två månader genom att fortsätta kund trots att jag inte kan använda tjänsten. Nu sa jag upp det- skall jag betala både när jag inte kan använda tjänsten OCH när de inte erbjuder den?

          Och jag hade alltså ingen bindningstid utan löpande på cirka 700 kr i månaden.

          Du behöver ju inte betala för tiden de haft gymmet stängt?

      De har stängt ner tillfälligt ja, till 25 mars sist jag kollade. Till mig sa de att kostnaden kommer att justeras för alla medlemmar. Alltså, har de stängt två veckor ska man alltså inte behöva betala för de två veckorna (så klart).

        de erbjöd flera alternativ, ett var sänkning

    Med tanke på Corona-krisen borde SATS skippa bindningstiden kan jag tycka men gissar att det är för mycket begärt även i krissituationer…

      Precis som Julia går ju de igenom Corona-krisen… så tror tyvärr även de försöker överleva.

        Läste att medlemskapet blir fryst och det tycker jag är rimligt annars blir det ju rent av rån om man tar kundernas pengar utan de ska få träna!

        Det fattar inte folk. De tror att företag kommer att överleva trots att de inte får in några pengar av oss konsumenter.
        Det blir intressant att se om det är samma människor som vrålar när själva virus-krisen är över och samhällskrisen får ta plats, som det är nu som vrålar över att vi inte stänger ner hela jävla samhället.

      Sats måste ju tänka sig själva och sina anställda osv också.

        Jaså? Känns det ok att du pungar 500 kronor varje månad till ett företag utan att du ska få brott tillbaka? Lägg ner. Tur är att medlemskapet blir fryst vilket jag inte visste innan jag kommentera

          något* ska det stå inte brott..

    Dessutom upplever jag henne som en ofattbart otrevlig person i övrigt så.

      Känner du henne?

    Men hon visar ju faktiskt inte hela konversationen. Hon har säkert skrivit en hel del innan. Ger inte en rättvis bild & ärligt talat. Har man uppsägningstid så har man. Det är liksom hela 2020 hon tecknat upp sig på så skyll dig själv om du tecknat så länge. Finns andra dyrare alternativ till medlemskap, men då har man varit snål trots att man haft ett jobb & istället valt att binda upp sig. Det där är bara larvigt.

    Hade också velat svara halvdrygt om någon hade kallat företaget jag jobbar på för F*TT… Hade dock inte gjort det.

      Exakt. Man hade velat det, men som privat företag som är beroende av kunders bra upplevelser (i förlängningen cash) svarar man inte otrevligt om man inte typ jobbar i offentlig sektor som är oberoende av att kunder kommer tillbaka och handlar.

        Är man otrevlig där kommer ”kunderna” tillbaka på andra sätt… Tro mig.

      Men hon skrev det i sin story, inte i mailet väl?

    Sats har helt rätt i sak. Inga konstigheter.

      Det har de inte alls. De går emot sina egna villkor, och nekar kunder att säga upp sina abonnemang när de har stängt varenda gym i Sverige, så de har varken rätt i sak eller i det här fallet.

    Så otrevlig som Julia är, vad hade hon förväntat sig för bemötande? Hon öppnar upp med en otrevlig ton och så mycket aggressivitet. Inte konstigt alls att hon inte blir hjälpt..

      En kund är en kund oavsett hur otrevlig personen är. Kan man som kundservice inte hantera det ska man nog inte arbeta med service.

        Men snälla – jobbar du själv med service? Det kan du väl knappast göra…

          Jag har jobbat med service i flera år, och jag vet vilka idioter till kunder det finns. Men det finns INGET mer oprofessionellt än en anställd som sjunker till samma nivå som dessa kunder, då skiljer det inte mycket mellan dig och dem. Att provocera en kund, vara dryg, otrevlig, syrlig, dumförklara passar inte i serviceyrket, då får man söka sig till ett annat yrke där man får vara en dryg skit.

          Och jag hoppas verkligen att du byter jobb 15.20, om du nu jobbar med service och tycker sådant bemötande är oK.

            Så du menar att det är OK för en kund att bete sig precis hur som helst?

              Nej, det har jag inte sagt. Men en otrevlig kund är inte att ”bete sig hur som helst”, det är en person med idiotiskt beteende men det betyder inte att man ska vara lika idiotisk själv för företaget rullar delvis på tack vare den idioten. Att sedan dumförklara en kund över sociala medier när allt går viral och företag kollapsar som dominobrickor är rent av korkat.

                Det man kan säga är att be kunden att inte svära och försöka förklara lugnt och sansat och be om att få återkomma när man ser över vad man kan göra. Att hålla på med snorkig barnunge attityd och kontra och provocera säger mer om den som sitter i kundtjänst än kunden, och hade det varit en anställd till mig hade personen rykt, just eftersom den inte fattar att den image som företaget har i media och en nöjd kund är viktigare än att personen får vara snorkig tillbaka för att denne inte kan kontrollera sina känslor.

          Jag jobbar med service och skulle aldrig få för mig att bemöta en kund sådär, oavsett hur otrevlig hen är. Man kan markera på ett professionellt sätt, det är något annat att vara direkt ohövlig och hånfull.

          Personen som skrev det där bör verkligen inte jobba inom serviceyrket. Skadar SATS rykte enormt också.

            Exakt! Jag å min sida kommer efter det här aldrig gå till sats med mina affärer. För mig hamnar de på svarta lista . Inte bara för att de sanktionerar oproffsiga kundsvar utan framförallt för det camcam skrev om det. Mina o min familjs pengar gör bättre nytta på andra gym. Bojkotta sats!!

            Jag däremot tycker det är uppfriskande och gillar Sats ännu mer nu. Det var inte ens så himla farligt svar. Less på mentaliteten att folk ska kunna bete sig hursomhelst mot servicepersonal som in sin tur bara ska lägga sig platt. Allvarligt talat hade jag bara bett en sån person gå om det var mitt företag. Förlorad kund hit och dit, allt är inte pengar. Hade inte velat att min personal skulle behöva ta en massa skit. Däremot kan man hålla sig på en lugn nivå själv för att saker inte ska eskalera..

              Men vad har hon gjort då?

    Trots att Julia använder sig av könsord i sin retorik måste jag hålla med henne här. Tycker att flertalet svenska företag är usla på service, och att det är dags att vi som konsumenter ställer högre krav på trevligt och bra bemötande från företag som tar betalt för de varor och tjänster som vi köper av dem. Ibland känns det som att man som konsument ska be om ursäkt för att man vill handla. Det mest absurda utifrån min erfarenhet har nog varit SAS, som skuldbelägger folk för att de har bagage i plan som är överfulla (förlåt för att jag köpte en biljett av er?) eller allmänt när man ”stör” en servitör i sitt arbete för att få beställa mer av hen. I förlängningen överlever bara företag som inser att kunden är kung, punkt.

      Det stämmer tyvärr inte. De företag som kommer överleva är de som erbjuder bäst produkt till lägst pris

        Njaae, i begreppet produkt innefattas också service & bemötande.

          Konstigt ändå för när jag som butikssäljare erbjuder mina kunder hjälp stirrar de på en som om man hade pesten. Jag har blivit skrattad åt när jag frågade en person om han ville ha hjälp. Tyvärr så vill merparten inte ha service längre.

            Haha ja, den känslan! Har jobbat i restaurang hela mitt liv och ibland går det fan inte att lyckas. Hade två äldre damer en kväll jag minns väl, de tyckte verkligen jag var dum i huvudet varje gång jag var vid bordet. Höll ett vakande öga hela kvällen på tecken från deras sida, den ena kollade inte på mig en enda gång jag var vid bordet. Försökte mitt bästa. Två minuter efter de gått gav de mig en fin etta på Facebook. Tydligen ingen känsla för service från min sida.

    Hon förtjänar ett ännu sämre bemötande med tanke på hur hon själv uttrycker sig. Herregud vilken omogen barnrumpa.

      oj, du framstår som en väldigt mogen person.

        Och du verkar ha svårt för att alla inte tycker samma…

          vad baserar du det på?

        För att kalla företaget för ”fitt-sats” är ju också oerhört moget. Jävlar vad man vill anstränga sig för att vara trevlig mot ett sånt drägg

          Fast nu skrev hon inte det till dem direkt så jag förstår inte?

            Nä för att skriva det OM dem på sin insta inför en massa följare gör ju att ordvalet visar på en mogen och sympatisk person. Jösses…

          Drägg! Haha inte hört det ordet på år och dar ?

    Aftonbladet hade nyss en artikel där Hannah Widell svarat på frågor uppsägningar på Perfect Day och bl a sagt att Julia F har en ”jättefin poddlön” som kommer att finnas kvar. SATS kanske har läst det?

      spelar ingen roll vad sats läst, oproffsigt att anta saker och ting. Och de går ju emot sina egna villkor vilket är ännu mer stört.

      Skulle tro att ett nedslag i Daddy Issues kostar ca 15 000 kr, och att Perfect Day tar 35 % av det. Kvar återstår 9 750 kr som hon ska dela på med sin poddpartner. 4 875 kr på faktura per sponsor och person = ca 2 500 kr i rena pengar. Skulle tro att hon kan plocka ut 12 500 efter skatt i snitt. Jättefin lön är det inte, men hon överlever väl.

        Varför ens dra en slutsats baserade på helt hypotetiska siffror?

          Sorry borde nämnt att jag jobbar på en mediebyrå, bl a med köp av reklam i poddar, så har lite koll men nej du har rätt har inga specifika siffror för Julia.

            Jobbar också på mediebyrå och just för Daddy Issues har vi sålt samarbeten för ca 80 000 kr per avsnitt. Större poddar tex Alex och Sigge ligger runt 400-500 000.
            Sedan brukar poddare som är anställda av publicister ha en typ av grundmånadslön, vet inte exakt hur det ser ut för dem.

              De där siffrorna är ju rena fantasin (är också insatt i branschen)

              De där siffrorna stämmer inte.

    Men gud, det är väl klart man ska kunna säga upp sitt medlemskap när deras anläggningar i hela Sverige har stängt och kunden på det blivit av med sitt jobb. Oavsett vem den här människan är är deras bemötande långt ifrån ok. Om det sedan även står i deras medlemsvillkor att man kan säga upp medlemskapet vid oförutsedda händelser ska det självklart vara så. Om inte Corona är en oförutsedd händelse så vet jag inte vad är det.

      Du tycker inte att oförutsedda händelser är en definitionsfråga? Alla kan väl bli av med sitt jobb?

        Corona är en oförutsedd händelse, det är ingen definitionsfråga, sen får du inbilla dig vad du vill.

          Antar att du är jurist som inriktat dig på att tolka gymavtal? Saker är inte alltid så uppenbara tyvärr. Om inte arbetslöshet uttryckligen står som exempel på anledning att säga upp avtalet kan man inte ta det för givet.

            Du pratar fortfarande om varsel, jag pratar om en pandemi, två skilda saker, kontrollera din läsförmåga.

              Fast hur är hennes uppsägning något egentligen med Corona att göra?

                Ja du, det beror på vilket sorts avtal hon haft med sin arbetsgivare. Har hon haft en timanställning som hon skriver på varje gång hon kommer till jobbet kan man inte anse en uppsägning vara oförutsedd, har hon däremot haft ett kontrakt som brutits och som varit på ett visst antal månader kan man anse uppsägningen vara oförutsedd. Oavsett så verkar detta ha varit en oförutsedd händelse som gör att hon inte kan träna på deras (stängda) gym pga pengabrist.

                  Detta är ju dina åsikter

                    Nä det är inte mina åsikter utan finns reglerat. En uppsägning är att se som en oförutsett händelse beroende på vilka avtal som finns mellan arbetsgivaren och den anställda.

                      All right, intressant! Uppriktigt alltså. Vill du dela med dig av var det är reglerat?

                  Vad baseras detta på?

            Vänta nu, jag är jurist och jag tycker möjligtvis att Corona just är en sådan force majeur omständighet som kan leda till att avtal kan sägas upp. Med det sagt går det att argumentera att bolaget har sagt upp henne på grund av arbetsbrist, en vanlig anledning till uppsägningar, och att det inte går att definiera som en oförutsedd händelse utanför medlemmens kontroll (typ skaffa nytt jobb). Är det däremot så att ny anställning i princip är omöjlig pga Corona så kan det vara en sådan händelse. Spännande frågeställning faktiskt! Hade jag varit verksam inom privat sektor hade jag försökt pröva det här!

              Absolut, men känns osannolikt att hennes uppsägning bevisligen skett med direkt anledning av Coronaviruset. Jag tror säkert att hennes anledning kan vara giltig, men tror inte att det är så uppenbart som någon här ovan påstår.

                Nej, uppenbar är den inte utan det är ju en argumentationsfråga. Däremot är konsumentlagarna i Sverige förmånliga för just konsumenter, så vore som sagt intressant om Julia hade någon juristkompis och drev det här vidare.

              Och mitt råd är att du inte ska tycka saker om force majeure utan att veta hur FM-klausulen är formulerad. Eller har det kommit en rättsprincip som skär igenom obligationsrätten de senaste dagarna?

                Haha, jag svarade bara utifrån den informationen jag har och ingenting i mitt svar var väl i stil med ”såhär är det”. Typiskt sett så är ju force majeur-klausuler exemplifierade som naturkatastrofer eller liknande, vilket jag kan tänka mig en pandemi skulle kunna falla in under. Försök vara lite trevlig så ska du se att det blir lättare! ?

      Ja men eller hur! Fine, hon kanske inte skriver så trevligt om dem, men anledningen är väl just att hon är irriterad på det bemötande hon fått. Så förvånad över att många här verkar tycka att det är ”rätt åt henne”. Kundtjänst ska besvara kunden på ett trevligt och tillmötesgående sätt – oavsett om kunden i fråga är trevlig eller otrevlig som person. Alla är väl medvetna om Corona situationen och utöver det står det ju i deras egna villkor att medlemskap ska kunna sägas upp, så förstår inte alls varför personalen svarat så drygt och även informellt!

    För oss alla som någonsin arbetat inom service så kan vi nog ALLA hålla med om att kunden har SÄLLAN rätt.
    Folk som Julia kommer med otrevlig attityd från början och tror att personen på andra sidan ska bara snällt hålla tyst och ta emot hennes skit, samt kanske torka hennes röv när hon har skitit färdigt på personen i fråga? Är nog ganska normalt att man inte direkt vill gå den extra biten för någon som bara vill avlasta all sin frustration och ilska på någon som faktiskt inte gjort en något. Kan absolut hålla med Julia att personen kan ha svarat bättre när hon visar vad hon hade skrivit till dem först 😉

      Bara för att utveckla, kunden har sällan rätt för att de inte ens kan läsa eller lära sig vad innebörden av vissa termer ens är innan de står och gormar om att de ska anmäla till ARN eller/och hota med att skriva till ens chef och ge en sparken. Då pratar vi om saker som ”öppet köp” (vilket inte betyder att du kan öppna produkter och sedan lämna tillbaka dem, detta gäller endast på distansköp/avtal och under vissa villkor). Då pratar vi om kunder som köpt hygienprodukter (skäggtrimmer, elektriska tandborstar etc) där man kan se döda hudceller och hår och menar på att de inte alls använt det samt att de har rätt för att ”kunden har rätt” utan att faktiskt ha rätt 🙂

      Om du hade varit en bra anställd på kundtjänst hade du kunnat ta det. Alternativet är att de ”otrevliga kunderna” går till ett företag där de får ett bättre bemötande, men du kanske skiter i företaget som du representerar och tänker mer på hur du blir behandlad som individ?

        Absolut, men kan lova att vissa kunder är det mer värt att bara låta de gå någon annanstans och förpesta dagen. Många jobbiga kunder har utvecklat system där de skor sig på sina rättigheter. Har haft kunder som köpt mängder med produkter, men sen märker man hur grejerna en efter en kommer tillbaka som reklamationer eller byten utan kvitto, skickar anhöriga att sköta krångliga byten etc etc. Och när man väl stoppar så blir de galet aggressiva. Har jobbat med service i 9 år och har typ sett allt.

          Men vill tillägga att bemöta en sur kund med ett leende ALLTID är bästa vägen att gå ?

        Det handlar inte om jag var duktig nog eller inte, jag såg vad du försökte komma med där 😉
        Tro mig, många gånger jag faktiskt gett upp för att vissa människor inte kan resoneras med – men samtidigt så betyder det inte att du kan vara otrevlig hur mycket du vill och tro att personen på kundtjänst inte kommer med en syrlig kommentar tillbaka. Jag har aldrig skitit i företagen jag representerat, tro mig när jag säger att alla mina chefer alltid hållit med mig när de väl kunden prompt skulle prata med chefen – plus att jag har bara fått bra feedback av alla jag jobbat med 😉
        Du behöver inte vara så arg, det tjänar dig inget gott 🙂

        Kan tilläggas att jag är medlem på SATS och de har automatiskt satt alla deras abonnemang på frysning (alltså ingen betalning fram tills att detta är över) – SAMT att du kan få kompensation genom presentkort eller lägre avgift nästa månad de drar pengar.

        Är man en dålig kundtjänstmedarbetare för att man förväntar sig grundläggande respekt av personerna man möter? Sen är det klart att man ska göra sitt absoluta yttersta för att ge bra service och vara trevlig, men det finns ju gränser för hur många gånger man kan upprepa samma sak med ett leende på läpparna.

          Inte för att man förväntar sig respekt, men om man tycker att det är ok att tappa humöret och vara respektlös tillbaka är det inte ok, annat än i undantagsfall (typ dödshot).

            HAHAHA! Det är okej betydligt tidigare än dödshot! Det är okej vid minsta hot och förolämpning mot ens person.

      Förlåt men du är säkert hon som bad en kund dra åt helvete för att en gammal gubbe sa att hon såg sur u när hon jobbade i butik. Så oprofessionellt att jag hade gett henne sparken på plats om jag vore hennes chef. Jag har jobbat med service i många år när jag var yngre, och det vissa av er inte verkar fatta är att god service betyder allt. Kan man inte ge god service trots att man har en idiot framför sig ska man inte arbeta med service alls! Ens uppgift är att lösa problemet så att kunden blir nöjd och kan man inte lösa det ska man inte hålla på sjunka till samma nivå som kunden, det är bara omoget. Väx upp.

        Exakt! Otrevligt bemötande rättfärdigar inte dålig service, kunden är i underläge i sådana här situationer ändå och ja, Julia är inte trevlig men fatta vilken hemsk sits hon befinner sig i.

        PRECIS SÅ!!

    Såhär står det ju på Aftonbladet idag angående Julia.

    ”Podden är inte nedlagd”, skriver hon i ett sms, men avböjer ytterligare kommentarer.
    – Julia har kvar sitt jobb som poddare och vi jobbar fortfarande tillsammans. Hon har en jättefin poddlön varje månad, säger Hannah Widell.

    Nu vet jag inte vad en ”jättefin poddlön” är, men låter ändå som hon får in pengar varje månad. Så hon blev väl enbart varslad från ena jobbet hos Perfect Day.

      Varslad eller uppsagd?

        Uppsagd, hon skrev att hon har en månadslön kvar, vilket då är uppsägningstiden på PP. (Vilket verkar kort – hon kan inte ha varit fast anställd särskilt länge?)

          *PD

      Då faller väl önskemålet om att slippa bindningstiden hos Sats pga arbetslöshet?

    Va fan pr en jätte fin podd lön? Typ två kr?

      Är det sant att Hanna Widell la ut en bild på hur hon drack skumpa pga hade haft en så jobbig dag efter att ha sagt upp folk? Vidrigt om det stämmer.

        Det stämmer. Hon tröstade sig med skumpa skrev hon.

          Inte skumpa, champagne

    Jag märker att många här alltid letar fel hos den influencer som det handlar om idag, typ att det ALLTID är den personens fel, vad som än har hänt så härleder man skulden till personen. Jag vet inte ens vem denna människa är men det är uppenbart att bara för att folk tycker hon är på ett visst sätt så är det självklart hon som bär skulden. Jag tycker inte att hon har fel, utan att sats har fel i detta, men visst, här var det även fel på den tjejen som sprang i typ 20 timmar för välgörenhet, till och med där hittade folk fel.

    Skulle också vilja se hela konversationen. Alla gånger jag varit en ”krånglig” kund har personalen på Sats alltid bemött mig så bra och proffsigt.

    Men jag tycker också generellt att gym borde kunna bryta bidningstiden om man kan uppge att man blivit tvungen att avsluta sin anställning.

    När jag blev utbränd hade jag ca 10 månaders bindningstid kvar på mitt gymkort. Tänkte inte ens tanken på att försöka säga upp och jag hade ingen aning om att man kunde frysa (fick reda på efter att jag bara kunnat skicka in läkarintyg). Fick in ca 2000 i månaden och 1/4 gick till gymkortet som ej användes, kändes ganska surt ?

      Varför tränade du inte bara?

        Människan va ju utbränd? Tror att hens största mål då kan ha varit att försöka sig upp ur sängen tex. Träna är nog ingen prioritet.

          Håller med om att man inte ska behöva ha som krav att träna om man är utbränd och att det var en okänslig kommentar från anonym 16:50. Däremot måste jag säga att träning är fantastiskt då det ger endorfiner helt gratis och är riktigt bra tillsammans med ev. terapi och medicinering vid depression och utbrändhet. Motion är något av det bästa man kan göra för sitt välmående.

            Är man utbränd är styrketräning inte bra då det stressar kroppen. Man rekommenderas som mest yin-yoga, promenader och lugn rärlighetsträning.

    Jag skulle vela se hela konversationen.
    Ett litet urklipp ger knappast en rättvis bild av vad som har hänt eller sagts…

    Jobbar man inom kundservice ska man kunna hantera att kunder blir arga, det ger en inte rätt att skriva otrevligt tillbaka. Kan man ej hantera arga kunder så ska man ej jobba inom kundservice.

      Exakt så.

      Håller inte med. Till en viss gräns, absolut, men ingen person ska behöva ta hur mycket skit som helst. Alldeles för många människor har absolut inga gränser för hur de beter sig mot servicepersonal när de är missnöjda över något.

        Amen. Vanligt hyffs är fortfarande krav man kan ställa på alla.

        Så vad tog sats personen för skit? Vi ser ju inte vad som skrivits så att anta är dumt.

          Pratar alltså rent allmänt och inte om den här specifika situationen. Sen baserat på hur hon uttrycker sig (samt att hon idiotförklarar hela företaget för att hon verkar tycka att det är en mänsklig rättighet att avbryta en bindningstid hon själv accepterat) så killgissar jag på att hon säkert haft en rätt tråkig ton själv. Men ja, det är antaganden.

            Att ha en tråkig ton ger inte företaget rätt att ha en tråkig ton. Hon har med största sannolikhet lagt flera tusentals kronor på dem, det rättfärdigar inte ett dåligt beteende, men ett företag som sats ska veta bättre än att ha så oprofessionella kundservicemedarbetare. Men av egen erfarenhet brukar attityden hos kundservice spegla högre chefers attityd. Skiter man i sina kunder genomsyrar det hela kedjan.

        Ja men då får man lämna över till en annan kollega och inte hålla på tjafsa med kunden eller dumförklara den, det är inte ok alls.

    Är inte så förtjust i Sats och tycker det är ett onödigt snorkigt svar. Men efter att ha lyssnat på alla (gillar Lyskova ändå) poddavsnitt så är jag mer golvad över hur okänslig och otrevlig Julia F är, även mot sin poddkollega. Attackerar, gapar och svär över allt och alla. Och hon vet om det men gör inget för att utvecklas eller ändras.

    Men vad skrev hon innan bilden på svaret från Alexandra?

      Eller hur, det visar hon inte… Tycker det krävs att man får se hela konversationen!

    Dock publicerar ju hon inte de meddelandena före det svaret, hon har mest troligt garanterat förtjänat det.

    Jobbar själv i kassa och det händer att man förklarat en och samma grej hundra gånger till en kund, och tillsist tar tyvärr trevligheterna slut. Men då har de alltid påverkat det med sin egna ton. Alltid.

    Och bindningstid på gymkort är absolut ingenting nytt, det är bland de flesta dom säger när du skaffar det. Inget ovanligt.

    Fast har man bindningstid så har man ju? Oavsett om hon leker prinsessan på ärten och är van att få som hon vill hela tiden. Välkommen till den riktigt världen liksom.

    Har jobbat inom diverse serviceyrken med kundkontakt och det är inte ovanligt att kunder tappar ALL respekt och sans när man inte kan ge dem rätt. Alla företag har regler och bestämmelser (som kunderna oftast är tydligt informerades om vid köpet/bokningen etc) som man inte kan avvika från hur som helst, men trots detta blir man dumförklarad när man lugnt och vänligt förklarar detta. Absolut, tonen hade kunnat vara trevligare men vem vet vad hon har skrivit innan. Baserat på det hon skriver i storyn verkar hon helt klart tillhöra skaran som förväntar sig att företag ska vrida sig ut och in för att göra kunden nöjd, oavsett hur fel den har.

    Tja, ”som man ropar får man svar” är enligt mig en rätt bra måttstock.
    Är man f*ttig så är man inte värd den bästa servicen. Det är rätt självklart.
    Vill man ha ett tillmötesgående svar måste man vara tillmötesgående tillbaka.

    I det här fallet så måste Sats dessutom veta omständigheterna till varför hon vill avsluta.
    Man har som regel inte rätt att avsluta sitt medlemskap på en gång om du har en bindningstid kvar, det är fakta. Det är dessutom du som kund som har en skyldighet att känna till alla rättigheter och skyldigheter. Man kan inte glida runt på en räkmacka hela livet och förvänta sig att stora bolag ska upplysa dig om vad du har för rättigheter. Det jobbet får du göra själv.

    Det här hade kunnat undvikits ifall tjejen direkt åberopat arbetslöshet och otillräcklig inkomst som en orsak till att hon är tvungen att säga upp medlemskapet. Speciellt om hon hade haft en telefonkontakt med Sats istället för att chatta via Facebook med en kundtjänst som är outsourcad till Samhall.

      Haha läste fattig först och tänkte ”h e l v e t e vad hårt”

        Hahaha!! ?

        Jag med ?

    För det första så är det bindningstid och sen ska man nog se hela konversationen! Jag har en känsla av att Julia inte är riktigt ärlig här. Sen vill sats krama ur det sista. Glöm inte att sats har stängt och att gymbranschen är i kris, som många andra tyvärr.

    Godkänner bindningstiden och tecknar abb

    Villa säga upp det innan bindningstiden – Går ej

    *Surprised Pikachu-face*

    Hon har ju betalat ett lägre pris varje månad just för att binda sig i x månader/år.
    Hon har fel, SATS har rätt.

    Sluta gråt och skriv inte på skit du inte vill ta del av.

      SATS har som default 12 mån bindningstid, vill du inte det kostar det 100 kr extra per månad.

      Men är du dum eller? Hon blev ju arbetslös.

        Och det är just för sådana situationer man väljer att inte binda upp sig. Så tänker jag i alla fall.

    Som man frågar får man svar? Kanske inte jätteproffsigt från SATS men vill man ha ett trevligt bemötande och gubevars kanske t.o.m en DISKUSSION om en fråga så ska man nog ha ett annat tonläge än denna människa. Har fasen i mig inte läst ett enda inlägg om henne där hon verkar vara en trevlig människa. Om hon frågat trevligt och sen berättat att hon blivit av med sin anställning så kanske motparten hade varit mer benägen att hjälpa till. Fy fasen för denna ”kunden har alltid rätt oavsett hur otrevlig hen är”-attityd.

    Sats har ju stängt ner sina center tillfälligt i Norden och enligt hemsidan så pauas ens medlemsskap. Sitter någon på uppgifter om hur detta blir rent kostnadsmässigt? Detta gäller ca 700 000 medlemskap så av naturliga skäl är det i princip omöjligt att nå fram till dem och det står att de har extremt lång svarstid just nu. Sitter någon här på info om hur det blir med ens månadskostnad?

      Jag har fått Mail från SATS för att välja hur jag vill ha ersättning för en halv månadskostnad. Presentkort, avdrag på nästa månad, ge bort 2 månaders träning eller ingen alls.

        När fick du det? ?

          I mitten av förra veckan kom det.

      Det värsta är att när de stängde sa de ju att alla medlemsskap skulle frysas eller att man skulle kompenserad.

      I mailet ang kompensation står det längst ner:

      ”Om du inte väljer ett av dessa alternativ innan sista datum för att välja, kommer du inte ges någon kompensation”.

        Vilket Skitföretag

      Hittills har hon i alla fall inte tiggt om att folk ska stödshoppa hos Caia! 🙂

    SATS = dyrt och fullt av spänniga idioter från orten som ockuperar maskiner och vägrar flytta på sig. Friskis är betydligt billigare och trevligare.

      Var bor du? Tränat på Sats i både Malmö och i Stockholm (Tex Spårvagnshallarna och Stureplan) i flera år och stormtrivs. Finns säkert en hel del som inte tycker att jag ”passar” in vad gäller kropp och klädsel men det struntar väl jag i. Jag är ju där för att träna. Ett tips istället för att komma med fördomar och generalisera sådär grovt är att inte glo så mycket på vad andra sysslar med utan fokusera på din egen träning och vad DU är där för att åstadkomma. Låt folk från orten stå där och spänna sig om de vill.

        Det är inte fördomar utan mina personliga upplevelser från SATS Birger Jarlsgatan. Bättre på Friskis på Mäster Samuelsgatan.

          Mja, du skrev faktiskt SATS = dyrt och fullt av spänniga idioter från orten som ockuperar maskiner och vägrar flytta på sig. Det är en fördom om något, sluta slingra dig.

            Att du orkar …

              Faktiskt, sitter hemma då jag dragit på mig någon typ av förkylning och har all tid i världen 🙂

          Du har alltså personliga erfarenheter av ETT Sats och drar alltså alla deras gym över en kam? Rimligt.

        Stureplan är så bra, saknar det gymmet väldigt mycket.

      Finns både bra och dåliga SATS precis som Friskis.

    Lite läsning för alla som tror att de inte kommer att smittas:

    https://www.di.se/nyheter/en-tredjedel-av-de-som-intensivvardas-tillhor-ingen-riskgrupp/

      Vem tror att de inte kan smittas?

      Såååå trött på corona-OT med länkar…

    Väldigt många som brinner för kunders rätt att bete sig bortom all rim och reson mot (inte sällan underbetalda) människor som jobbar med service. Bra att ni lägger er energi på rätt sak

      Det är ingen som brinner för kunders rätt att bete sig som idioter, det jag ifrågasätter är servicepersonal som anser att man ska få bete sig som skit och hålla på tjafsa med en kund för att den är otrevlig. Man kan inte komma ifrån att folk kan vara förjävliga, men det hör till yrket att vara neutral och kunna hantera det utan att sjunka till samma usla nivå som dessa kunder. Kan man inte det utan blir galen och ska börja svära och kontra och provocera ska man inte jobba med service.

        Och nej, man ska inte vara trevlig mot en idiot till kund men inte otrevlig utan neutral och proffsig, för till sist kommer de bara känna sig dumma i huvudet.

        På vilket sätt är SATS svar tecken på att bli galen, börja svära och provocera?

          Det är ett tecken på någon som provocerar och sjunker till kundens nivå.

    Tycker inte att de är otrevliga. Har hon ett avtal med dem så är det klart att hon måste betala tills bindningstiden är slut. Vad är det här för dumheter?

      Den enda dumheten är att du inte fattar att deras bemötande är otrevligt.

        Och Julia var trevlig eller? Tycker ärligt talat inte att Sats svar var så otrevligt, det var lite markerande bara. Nyfiken på vad som stod innan….

    Den mest otrevliga människan finns på body shop i Skärholmen, en anställd tjej som fick utbrott och började skrika på en kund som råkade tappa nån kräm i golvet och hon började skrika på personen och kalla den för en mardröm och skrek att han var så klumpig att hon inte fattar hur dum han kunde vara som tappade hudkrämen. Har aldrig sett nått liknande och jag har aldrig mer gått in där, hoppas verkligen hon fick sparken. Är man sån där ska man inte jobba med folk.

      Oj! Skärholmen i och för sig. Såg du hela händelseförloppet?

      Jag hoppas att du tog kontakt med företaget och hennes chef om hon betedde sig så illa att du slutade handla där.

      Jag pendlade med buss under en period och det fanns en chaufför som var så oerhört otrevlig och alltid helt utan grunder (kunde skälla ut folk som betalade med kort för att det tog tid och därför kunde han inte hålla tiderna, skällde ut folk som kom på med barnvagnar, folk som pratade engelska, osv). Jag kontaktade bussbolaget och uppgav vilka turer jag åkt med honom och exakt hur han betett sig. Efter ett tag så körde han inte längre. Vet fler än jag som kontaktade bussbolaget på grund av honom och ibland bad någon resenär honom att ta några djupa andetag när han gick igång.

      Min poäng är att det är bättre att ge företsget kritik för otrevlig personal än att gå runt och knyta handen i fickan. Eller så hade du kunnat säga åt henne på plats inför kunden hon skällde ut att inte låta så otrevlig åt kunden.

        Ja jag har mailat body shop och en vän till mig har upplevt samma sak. De har inte ens svarat på mitt mail, riktigt dåligt

      Nej, den mest otrevliga människan som finns är tandläkaren Merhad Monemi på Tandregleringen Stureplan. Så arg så han spottar och skakar när han pratar, hotar sina kunder, skäller ut dem i telefon, kontaktar dem privat och trakasserar dem och han behandlar sina medarbetare som skit. Helt sinnes! Obegripligt att han fortfarande får vara verksam inom vården. Ni som funderar på att gå dit – googla och läs recensionerna! Han är fullkomligt vidrig!

    Jag säger bara: TACK FÖR KAFFET PODCAST ❤️

    Nä, riktigt oproffsig av sats oavsett vem denna människa är. Man svarar inte kunder så, särskilt inte när allt läggs ut på nätet. Lite band får man lägga på sina känslor.

    Var i kontakt med 3 för 2 veckor sedan ungefär. Hade fått information i butik som sedan inte verkade stämma med deras hemsida. Kontaktade deras kundchatt där jag beskrev problemet att killen i butiken sagt att om jag beställer online kommer mobilen om 2-3 dagar (hemsidan sa 1 månad).
    Får svaret: Om han sagt 2-3 dagar är det väl la det han mena.
    Jag chokad: men er hemsida säger 1 månad? Vad stämmer?
    3 kundtjänst: Vad vill du jag ska göra? Vet inte vad som hänt?

    har själv jobbat i kundtjänst och blev väldigt chockad över ett sådant bemötande. Kan tillägga att chatten fortsatte och jag förklara om problemet då verkade missförstå allt. Avslutar med att jag inte kommer fram till något och skriver ”okej verkar som jag fått helt fel information i butik och ett väldigt tråkigt kundbemötande här idag” killen jag chatta med lämnade då konversationen…

      Herregud, vilka idioter. Är glad att jag inte är medlem där. Extrema priser och den servicen, nej tack. Hoppas de konkar.

      Inget ont om kundtjänstmedarbetare (har själv jobbat med det och tog det på största allvar att alltid vara trevlig och hjälpsam), det finns de som älskar sitt jobb men det är inte riktigt en bransch folk drömmer om att komma till och ses ofta som ett jobb man har tillfälligt, mycket p.g.a. den katastrofalt låga lönen. P.g.a. detta är det många inom yrket som hatar sitt jobb och bara gör the bare minimum och till och med synligt visar irritation mot kunder. En kollega till mig när jag jobbade med detta brukade SLÄNGA de ärenden han inte orkade ta tag i, tills han blev tillsagd.

      Får mig att tänka på vad en tjej skrev här på BB för några år sen. Har för mig att hon jobbade i klädbutik och ville en kund be henne kolla om de hade en viss storlek på lagret så gick hon bara och ställde sig utom räckhåll ett par sekunder och sen gick tillbaka och ba ”Nä tyvärr”. Hatar såna här människor!

        Tyvärr är det så, men har man ingen arbetsmoral så har man inte det. Jag förstår mer inte att man vill skämma ut sig så. Jag ringde ett flygbolag (utomlands) nu under Corona för att ändra mitt flyg och kärringen pratade så mycket att jag inte kunde få fram ett ord, när jag väl försökte började hon skrika att lady i dont have time for you i have other customers! Jag blev helt chockad och sa att du har ju inte ens svarat på vad en ändring kommer att kosta? Blev så arg då jag knappt hade hunnit säga ett ord. Hoppas hon fick sparke

          Ja det är faktiskt sjukt att det inte ställs högre krav på att du som anställd aldrig får sjunka ner till kundens nivå. Och att bli utskälld helt oprovocerat är ännu knäppare. Förmodligen hatade hon sin egen tillvaro så mycket att hon var tvungen att ta ut det på dig som kund.

          En vän till mig har som regel att blir hon illa bemött som kund i kundtjänstavseenden så skickar hon detta vidare till ansvarig och visar print på hur de svarar henne. Sedan får ansvarige avgöra om det var rätt eller fel och om hon i vissa fall bör få kompensation. Ska börja göra det jag med!

      Ett företag som gick med kraftig förlust 2018 och inte har gått bättre sen dess och går i konkurs nu och har ju absolut ingenting med Corona-virus i tre veckor att göra.

      Sorgligt

      Ta ett relevant exempel istället. Företaget du länkade till har legat i obestånd sedan start. Hade de inte gått i konkurs nu hade de gjort det om ett år när investerarnas (bland annat via Fundedbyme, väldigt seriöst redan där) pengar tagit slut ännu en gång.

      Galet

      Surt när Schweiz stänger och man får nöja sig med sin stuga i Sälen… Då får f-n gamlingarna hålla sig hemma.

      Vad är problemet med att åka (bil) till sin stuga i fjällen och umgås med sin familj och åka lite skidor? Fattar att det inte är så bra att åka till Åre där det är så sjukt mycket folk under vintersäsongen och afterski är såklart ingen bra idé, men att åka till mindre skidorter? På vissa skidorter är det inte mycket folk alls så det är ingen risk att man är ens är nära andra människor. Ingen liftkö och inget socialt med någon förutom de man är där med.

    OT men ändå influencerrelaterat. Jag är EJ bitter eller avundsjuk utan bara undrar så ingen hoppar på mig. Jag har läst nånstans att hon Ida Warg bor i en bostadsrätt på Östermalm på typ 130 kvm. Hur har hon råd med det? Vad måste man egentligen tjäna för att kunna köpa en så stor lägenhet på Östermalm, hon känna ju inte sådär jättepoppis, eller är det att hon tillsammans med Alexander har en väldigt bra inkomst där hans inkomst antagligen är högre och därmed gör att de kunde köpa den lägenheten? Obs ej avundsjuk, är glad för deras skull men tänkte bara på att hon inte direkt är Bianca -känd och ändå verkar h det väldigt gott ställt.

      Belånad upp över öronen, förmögen familj som hjälp till, sparat ihop en sjuhelvetes kontantinsats, Alexander har stått för hela kalaset… Eller så går hennes företag riktigt bra. Med tanke på vad lägenheten är värd (ca 11-12 mkr, kollar själv lägenheter i det området men inte alls lika stort) och de gått in 50/50 så är det inte omöjligt att de fått ta höga lån båda två + ha sparat ihop en hög kontantinsats som sagt. Finns många svar på frågan men tror du får ställa frågan till henne personligen för hon är nog den enda som vet 🙂 (om hon inte tagit upp det i någon Q&A typ)

        Har hon en rik familj?

          Ingen aning, tog upp det som en möjlig anledning till att de haft råd att köpa en dyr lägenhet.

      Man kunde läsa om deras inkomst och arbete i Aftonbladet eller expressen häromdagen. Luska lite där så får du svar.

    Läste precis kenzas blogg och herregud vad otrevlig och aggressiv ton hon har mot de som kritiserar henne. Fattade först inte vad hon kritiseras för då jag inte följt bloggbevakning på flera dagar, men nu förstår jag. Vet inte ens vad jag vill komma fram till men är bara förvånad då jag alltid sett henne som supersbnäll typ haha

      Får intrycket över att hon en gång var ganska ödmjuk och empatisk, men har tappat den sidan totalt. I samband med det har även en attityd om att alla som framför kritik är hatare kommit fram. Sammantaget högst självupptaget och verklighetsfrånvänt.

        Misstänker att hon alltid har varit sådär men att det inte märkts förrän hon var med i podden med Dani. Då kom hennes rätta personlighet fram helt enkelt. Känner mig dum som gått på bilden av henne som jordnära, trevlig och ödmjuk när hon uppenbarligen är allt annat än det.

          Kan tänka mig att att få massvis av bekräftelse från följarna kan göra att man blir övertygad om ens egen förträfflighet. Har sett det flera gånger att någon bloggare eller Youtuber som verkade bra i början förändras med tiden.

    Jag sade idag upp mitt träningskort hos Friskis via mejl, gick utmärkt utan några problem alls.
    Tror Sats är ett drygare ställe rent generellt i Stockholm.
    Varför har inte Julia ett träningskort som företaget står för? Är Hanna och Amanda lika snåla, giriga och otrevliga som Bella och Pingis var mot din personal?
    Dricka Champagne samma dag som man sagt upp personal är riktigt grisigt!

      Det är väl kanske det hon har haft, helt eller delvis till avgiften. Friskvårdsbidrag får man väl förhoppningsvis som anställd hos HA.

      Tyvärr vågar väl Julia aldrig berätta hur Hannah och Amanda och Perfect Day är eftersom hon väl skulle bannlyst i kretsarna runt
      Stureplan i så fall. Lady Mandy håller väl fortfarande hov där.

    Men här får man ju komma ihåg att även träningsföretaget har få eller inga som köper nya kort, fikar och så vidare men däremot omkostnader för både personal och lokaler. Det är ju så det blir i en sån här situation, att alla hårdbevakar sina egna intressen. Det är force majeure för dem också. Å andra sidan tror jag nog att den här tjejen skulle få rätt om hon stod på sig och tog det till ARN (om inget annat hjälpte).

    Fittsats ????

    Fittsats ???? inte kul jag vet.

    Det är så roligt att HON klagar över otrevlig ton och attityd som är typ the queen of otrevlig ton och attityd.

    Bästa och sämsta ställena servicemässigt? Hade varit kul att höra. Jag kan börja med att jag absolut inte tycker att kunden alltid har rätt, men ogillar också personal med tråkig attityd eller som behandlar en som luft. Här är mina!

    Sämst (bor i Malmöområdet):
    SF Bio – skulle säga att personalen på SF:s olika biosalonger (i Skåne) i 9 av 10 fall är väldigt oengagerade och tråkiga. Som nonchalanta tonåringar typ. Tycker de borde ge lite utbildning eller se över sin rekryteringsprocess hehe.

    Piccolo Mondo (restaurang i Malmö): går inte dit längre för att servicen är obefintlig, och när/om den är befintlig så behandlar personalen dig som att du vore en börda på deras axlar enbart för att du existerar.

    Zara – överallt i hela världen…. inte mycket som är rätt där.

    Bäst:
    Elgiganten – alltid haft bra erfarenhet av dem, på plats och digitalt.

    Oasis butik – personal som känns genuint trevliga och hjälpsamma

    Warehouse (fanns tidigare i Malmö) – fantastiskt trevliga, hjälpsamma och mysiga tjejer som arbetade där 🙂

    Åhléns – överlag otroligt duktig och professionell personal på alla deras varuhus som jag besökt

      Ogillar starkt den typen av generalisering.
      Åhlens har väl närmare hundra butiker i landet med personal som också är individer. Har stött på både jättebra och – i mitt tycke – usla medarbetare i deras butiker. Samma sak med Elgiganten.

      Vissa kedjor är definitivt kända för att hålla en högre servicenivå. Men i övrigt handlar det nog om personlighet.

        Givetvis är det inte annat än personliga åsikter baserade på personliga erfarenheter och därmed en generalisering 🙂

      Bor också i Malmö. Måste ge dig rätt för Piccolo Mondo och Zara. Sjukt tråkig attityd på personalen.

      Mango mail of scandinavia. Kolla bara deras Google recepnsioker, alltså personalen är VIDRIG. Jag gick in en gång och frågade glatt hej har ni dessa skor någonstans ( såg dem inte) fick till svar: fan vet jag?! Vart helt ställd

        Har också dålig erfarenhet av Mango på MOS. Riktigt snorkig personal.

    1: Sluta lägg upp konflikter av alla slag på sociala medier.
    2: Va alltid ödmjuk i ärenden du vill vinna.
    3: Repeat

    @Camilla: när jobbade du på SATS??

    Jag fattar inte, hon säger att hon vill säga upp avtalet för att hon fick ett bra pris när hon var anställd, men om hon har ett bundet avtal så fortsätter hon ju betala samma pris under hela den perioden ?

    Det här inlägget är ju bara pinsamt. Med tanke på den kränkande texten som medlemmen skriver till SATS så kan jag bara tänka mig vad som föreligger dessa urklipp. Otroligt bristande kompetens och omdöme från dig som skrivit detta inlägg, det visar snarast på bristande journalistik och en desperat önskan om uppmärksamhet. Oavsett en fråga om kunden är ”förvånad” anser jag inte att texten som är tagen helt ur sin kontext är fog att påstå att personalen är otrevlig. Skriv om något vettigt istället och samla fakta där inte den du väljer att företräda tydligt har varit otrevlig och hotfull. Pinsamt.

    Det där är inte ett oförskämt svar, det där är en fråga för att konstatera vad det var hon menade så att personen har uppfattat det rätt. Sen handlar dfet ju egentligen bara om hur man tolkar svaret och vem som gör det. Hon tolkar det som oförskämt, jag tolkar det som sakligt. Just nu är hon stressad över att bli uppsagtd och förmodligen nära till irritation kring allt och då är det lätt att man tolkar saker på sätt som inte är intentional.

    Kan även tillägga att det är nästan omöjligt att säga upp sitt medlemsskap även om bindingstiden är förbi om du inte går till ”rätt” SATS-gym (för man kan inte avsluta på alla gym) eller glömt ditt medlemsnummer.

    Hon kallar dom för fitta och är förvånad över ett kort svar? OMG. Vet hur hon är, värsta attityden så hon kastar sten i glashus seriöstt

    Förstår kort svar i detta fall men detta hnder även när man inte kallar sats kundservice för något fult. Dom kan ej ta hand om andra för dom tar inte hand om sina anställda.Finns tusentals historier. Detta beror också på en kundservice som hatar slj och sälj hatar kundservice och båda har chefer som hatar varandra och pratar dåligt till sina anställda om den andra avdelningen. Har suttit med alla dessa och hört dom prata skit om varandra och medlemmar. Har sett anställda gråta för cheferna är så kassa och elaka. Facket kommer ta dom snart.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.