Medan många influencers öser ut bilder och superlativ om sina kollegors kollektioner så fort budet närmar sig, och aldrig skulle skriva ett ärligt omdöme utan bara spottar ur sig floskler som ”queen” mm så gör faktiskt Sandra Beijer det motsatta – två inlägg i rad faktiskt.
Eftersom hon är en utgiven författare så har hon ju även författarkollegor, vid sidan av sina influencerkollegor och så här lät det inne på hennes blogg:
Inlägg 1 innehöll en recension av John Ajvide Lindqvists bok Vänligheten, som Sandra bara inte kunde skriva en positiv recension om efter att ha tagit sig igenom de 700 sidor som utgör det litterära verket.
Jag har läst Vänligheten av John Ajvide Lindqvist. Ajvide Lindqvist är en av Sveriges främsta skräckförfattare och det här blir min första bok jag läser av honom. En tjock historia på 700 sidor om en gul container som plötsligt dyker upp vid hamnen i Norrtälje.
Gräns och Låt den rätte komma in, baserade på hans tidigare verk, är två av mina favoritfilmer. Jag har stor respekt för honom och de universum han bygger upp. Men den här boken alltså.. jag kommer behöva såga den nu. Om han ser det här vill jag be om ursäkt redan nu. Men jag kan bara inte hitta på, det går inte! // Sandra Beijer
Inlägg två innehöll bland annat ett mascaratest, där Sandra sågar de mascaror från Caia Cosmetics som hon fick hem i bud, i alla fall på den typen av fransar som hon har.
Jag personligen älskar deras mascara ”Vanz Va Va Volume” men hade inga högre tankar om deras primer, som dock Sandra tyckte var bra.
Caias mascara som jag fick hem i ett bud var tyvärr katastrof. I alla fall om man har korta naturligt raka ögonfransar i alla fall. Fick fyra kladdiga strån. Deras primer var dock bra. // Sandra Beijer
Det är det här som gör att Sandra har högre trovärdighet än andra influencers som inte vågar ge ett ärligt omdöme om sina kollegors produkter.
Visst, det kanske reducerar mängden pressbud som hon får eftersom man riskerar att få sina produkter omskrivna med annat än ”Queeeeeeen” av henne, men samtidigt är ju ett positivt omdöme från henne värt mer än fem ”Queeeeens” från andra influencers.
Det kan ju vara så att influencerna som tillhör samma pressutskicks-klick kommit överens om att alltid lyfta varandras projekt och vara stolta över varandras framgång, så som jag tror att vi alla är när det kommer till vänner och familj.
Det man då får ha med sig är ju att man aldrig kan lita på en sådan ”kompishyllning” och inte bör ta den som en genuin rekommendation vad gäller vännens produkt, utan att man kort och gott är en stolt vän.
Hur ser ni på sådant på sociala medier?
Påverkas ni av att influencers lyfter varandras företag och hyllar produkter när de får pressbud, innan de ens hunnit öppna dem, eller tar ni det för vad det är?
