Barn på sociala medier – del 92736464

Hailey Reinhold - Account manage by parets - sponsorer: k9horses Sweden

Ett inlägg från Instagram på barnet med alla K9-produkterna uppställda. Nästa bild är en skärmdump från Instagram story där det publicerades en film när barnet gjorde en unboxing.
Bildkälla: @haileyreinhold11 Instagram

De senaste veckorna har barn på sociala medier diskuterats i flera olika forum, i allt från debattartiklar och intervjuer till rum på Club House och inlägg på sociala medier.
Att som förälder inkludera sitt barn i sitt innehåll och kanske rent av skapa innehåll baserat på barnet är problematiskt eftersom man inte vet hur det kan komma att påverka barnet längre fram i livet. Inte heller kan ett barn förstå innebörden av att exponeras på sociala medier, utan det är upp till föräldrarna att skydda sina barn, även om barnet tycker det är kul att hoppa och studsa framför kameran.
Allt det här är en smula komplext, och därför har jag valt att dela in konceptet i 4 olika kategorier:

1. Barnet är med och syns på förälderns sociala medier, men mest i bakgrunden.
2. Barnet har en framträdande roll i innehållet på förälderns sociala medier, och kanske är en viss del av innehållet uteslutande baserat på barnet.
3. Barnet är med i de reklaminlägg och videos som föräldern tjänar pengar på.

Och så har vi då även en kategori 4, som än så länge är relativt ovanlig att se, nämligen…
4. Den där föräldern startar upp ett Instagramkonto till sitt barn, ett konto som föräldern säger sig sköta, och som tar in reklam från företag som marknadsförs i inlägg där barnet har huvudrollen, i regi av föräldern.
Barnet är inte med på förälderns sociala medier utan har egna plattformar.

Kontot överst i det här inlägget tillhör Jennifer Reinholdts dotter Hailey, men drivs enligt biografin av hennes föräldrar som med största säkerhet är de som även förhandlar fram vilka samarbeten som ska ske på dotterns konto.
De är – hur man än vrider och vänder på det – 100% ansvarige för allt som publiceras på det här kontot, och vissa skulle tycka att det är att exploatera sitt barn för mycket, men vi är inte klara där…
Det kommer nämligen ytterligare en parameter i den här historien.
Inte nog med att man skapat upp ett Instagramkonto till ett barn, som enligt reglerna är på tok för ung för att ha ett konto överhuvudtaget, föräldrarna säljer sedan reklamsamarbeten på dotterns konto, där bilderna och filmerna som föräldrarna publicerar på barnet, upprepade gånger bryter mot Marknadsföringslagen.
Barnet är den som frontar inläggen och bryter mot lagen pga att föräldrarna inte gör sitt jobb och tar sitt ansvar.
En helt ny nivå av problematiskt föräldraskap på sociala medier, om man frågar mig.

Min kritik riktar sig uteslutande till barnets föräldrar, som är ansvariga för kontot och allt innehåll som publiceras på det.
Det här har INGENTING med barnet att göra, och därför har jag pixlar bilderna istället för att bädda in dem som jag brukar göra.
Hade föräldrarna följt relevant lagstiftning så hade jag inte haft något inlägg att skriva, så jag hoppas att de inser det och tar ansvar för det.
Sen får de väl bara hålla tummarna för att Konsumentverket inte hunnit få upp ögonen för de här inläggen än, så att kontot – bärande dotterns namn – slipper stämmas i Patent och Marknadsdomstolen som den första i sitt slag.

Jennifer Reinholdt har tackat nej till att kommentera inlägget och tackade bara för det ”heads up” som hon fick av min fråga.

52 kommentarer

Kommentarerna är omodererade så du står själv för vad du skriver så håll dig på mattan!

    Jennifer who?

      Mamman till barnet 😌

        Och mamman till barnet är känd för???

          Inte ett nåt.

          De har ju ett youtubekonto med sjukt många prenumeranter, mest barn som följer alla familjens olika konton på sociala medier. Finns också otroligt många fankonton på instagram som repostar bilder på båda familjens barn. Inte okej någonstans, förstår inte att föräldrarna låter det ske.

            Det är ju föräldrarna som själva har startat detta när barnen var väldigt små! Hela familjen lever väldigt gott på sina sociala medier där barnen är i fokus o tjänar mycket pengar på denna exponeringen…

    Hej, Jennifer! Du har en intressant framtid att se fram emot, med mycket publicitet. Woohoo!

    Problematiskt är bara förnamnet 😩

      Tror typ aldrig något häst-konto reklammarkerar rätt. Trots att en del är riktigt stora.

        Hästfolk!

        Håller med. Tex Lisen B-F och getthegalopp.

          Har ocksa tänkt pa det – fattar att Lisen inte känd om man inte är hästnörd, men om bloggen kan ta upp Nellie borde ju Lisen ocksa vara relevant att granska. Obs respekterar Lisen enormt mkt när det kommer till hästar, men om hon ska vara influensig och ge sig in i den svängen kan man ju tycka att hon borde göra rätt, inte bryta mot lagen osv.

            Flera reklaminlägg dagligen med såklart NOLL korrekt markering och när följarna ifrågasätter hennes resande under pandemin så stänger hon av kommentarsfältet. Har följt Lisen i många år men hon blev till slut som en nagel i ögat.

    Stackars ungar som inte får vara barn utan måste tänka på instagram med foton och samarbeten och allt vad det innebär..

    När det kommer lagar som i Frankrike blir det inte lika roligt ekonomiskt för dessa föräldrar, ett barn som inte ens kan ha ett eget konto har sitt ansikte utåt för familjens inkomst mycket märkligt 🔅

      Hoppas verkligen det är på gång även här i Sverige!

    Kolla Grafs senaste pillerreklam. Långt ned i texter finns ett ord REKLAM. Inget mer. Hoppas fler anmäler.

    Tror det är kompisar till ponnybarnet.

      Kusin om jag minns rätt

        Nej, bekanta tror jag. Där körs de runt i fina hästbilar utan någon reklammarkering.

          Ah okej 🙂 Hon har nån kusin med som hade ett någorlunda stort ig konto som 11 åring eller nått. Trodde det var samma

      Ponnybarnet?

        Nellie Berntsson

    Hmm jag vet dock inte om jag instämmer med din skala. Jag tycker graden av exponering, och hur mycket intimt och detaljerat om exponeras, är avgörande. Inte om det förekommer reklaminlägg eller inte.

    Hade t ex absolut inte velat bli exponerad så som LDs barn blev för några år seda (har inte koll lägre på henne men det har säkert blivit bättre) när hon t ex kunde skriva inlägg om att hon kände agg och nästan avsky mot ett av sina äldre barn som inte var snällt mot bebisen, eller om sina känslor kring att ett av barnen fick mindre kärlek av någon farmor/ mormor än kusinerna. Tusen miljoner gånger värre om min mamma hade berättat såna grejer för tiotusentals människor om mig än om hon gjort lite intetsägande blöjreklam. Det är att man inkärktar på barnens integritet som är problemet och jag tror det är det som kommer ge men för barn i framtiden (och därför tycker jag också det är ett stolpskott att som Margarux göra en grej av att inte ha med sonen i reklam. Eller för den delen inte att det är viktigt att LD inte tjänar pengar på sina kanaler).

    Sen familjen Reinhold har jag fått upp ett par gången när jag sökt på hästvideos och det är ju också rent av destruktivt. Mamman säger till barnen ”vad säger vi till följarna?” Och barnen bara ”gilla videon!”. Sjukt osunt att involvera sina barn i att leta efter den typen va bekräftelse, det skulle också kunna vara en faktor i ville exponering som är värst, eftersom det är lär ut ett osunt sätt att förhålla sig till omvärlden.

      Håller med. Mådde riktigt dåligt när jag läste att margaux son blivit såpass medveten om kameran och följarna att han ville ta om videos om det inte blev bra 🙁

      Och när barnen kommer upp i den åldern att de kan läsa vad mamma skriver måste det vara extremt kränkande att läsa om potträning, kiss i sängen, barnsliga utbrott, hur föräldrarna är less på barnen osv. Alltså helt normala grejer men som man inte vill att hela klassen ska veta.

        Ja, där får man ju också tänka på att även jag som vuxen kanske inte tycker det är ett dugg pinsamt med en bild på mig som bebis där jag drägglar kanske en 12 – 13 åring upplever det som känsligt. Många har ju någon typ av period i tonåren när integriteten blir väldigt stark.

        T ex Isabella brukar lyftas postivit på den här bloggen för att hon inte visar ansikten på sina barn, men hon nu skriver ju fortfarande om hennes barns och personligheter, känslor osv. Är det självklart att d t äe mindre laddad inför? Jämför med att de flesta av oss som vuxna nog har en ansiktsbild på oss själva t ex på jobbets hemsida, men få av oss berättar detaljerat på en offentligt plats om t ex våra gräl med partnern eller ens vår personlighet. Skulle vilja påstå att ansiktsbilder är relativt nerutralt jmf med mycket annat.

        Sen förstår jag att det finns en igenkönnings- och säkethetsaspekt, men jag tycker inte alla riktigt verkar lyckas med att verkligen tänka till om barns exponering. De kan man behöva göra även om man inte publicerar några foton. En bekant till mig lägger inte upp bilder på sin dotter av integritetsskäl med publicerat glatt detaljerad info om dotterns sjukdomsbild och diagnoser.
        Tror inte alls hon vill illa (och hon tjänar såkalrt inga pengar), hon har ju bara inte.tänkt. Tror vi måste använda både empati och analys och faktiskt fundera över dessa viktiga frågor ordentligt.

          Word🙌

      Jag tycker hon missat en kategori. Finns ju föräldrapoddar eller liknande där det pratas ganska mycket om barnen.
      Det borde väl räknas in också?

    Men gud! Familjen otterud tar väl ändå priset i den sista kategorin… de har ju publicerat allt där sen hon var så liten att hon inte ens kunde skriva själv.

      Var väl förbannat tur att de inte fick nån tv-tid i talang. Nåt de säkert hade räknat med.

      Dem är dessutom dåliga på att reklammarkera sina inlägg och storys.

    En som ofta använder sina barn kommersiellt är ju Underbara Clara. Nu häromdagen i reklam för Bamse-prenumeration. Underbara Clara verkar dock komma undan med det mesta.

      Eller hur, alla möjliga exponerar som barn. Men ”duktiga” bloggare får inte i närheten samma skit för det.

      Sen har jag iofs svårt att se problemet med att man skriver ett inlägg om Bamse och varför man gillar Bamse (i Claras fall exemplifierat med att Bamse skriver intressant om exv matsvinn och kompostering = inlägget handlar om.bamse, inte om att visa upp barn). Tycker det är ett bra exempel på att det inte är reklam i sig som är problemet, det är hur mycket barnen epxoneras.

      Tycker dock att hennes barn exponeras en hel del, dels genom mycket bilder och detaljerade beskrivningar av vad de gör tillsammans. Familjeutflyckter beskrivs så ofta, kommer barnen känna att de fått vara ”ifred” med familjen? Men också ingående inlägg som beskriver hur barnen är som personer.

      Och varför skriver Camilla inte om Ilmrud som exponerar sina barn hur ofta som helst, ofta i reklamsammanhang.

    Är det bara jag om saknar inlägget om marmorn? Var har det tagit vägen? Varför har det blivit raderat?

      Näver mind. Jag såg en förklaring i tidigare inlägg…

        Var då?

        Jag har letat efter inlägget om marmorbordet som en galning. Varför är det borta?

          Jag har bara ställt inlägget tillfälligt för att ge dem möjlighet att i lugn och ro svara på de frågor jag hade och för att kunna kommentera inläggets innehåll.

      Har också letat efter det. Varför togs det bort?

    Ingen annan som sett alla 70 miljoner videos med ”Melody” på Youtube? Hennes föräldrar har ju exponerat henne där sen hon var liten och det är allt från att hon spelar karaktärer, till experiment och lek med kompisar på Lekland. Ingen annan som reagerat på det?

    Den här mamman har ju en youtubekanal där hon i måånga år publicerar uteslutande filmer på barnen i olika sammanhang och hon tjänar massor med pengar på sina ungar o alla dessa samarbeten. Helt galet men såå mycket pengar dom har gjort på detta i många år.

    Man kan även lyfta alla 40-50 fankonton som finns på familjen Reinhold på instagram som drivs av barn och som repostar bilder hej vilt på barnen. På sina egna kanaler kan man ju moderera kommentarer och blockera otrevliga följare men genom att tillåta andra att dela bilder på sina egna barn har de ju ingen kontroll alls över det. Tycker det är skrämmande hur mamman och familjen verkar vilja vara kända och att deras barn skall vara tillgängliga för alla. Har sett att mamman uppmanat följare att komma fram och prata med dem på Liseberg etc. Skall inte barnen bara få roa sig i sådana situationer utan att tänka på att hälsa på ”fans”? Finns mycket att ta upp där anser jag.

    Jag tycker inte alls det är rätt, men Instagrams regelverk fungerar så att står målsman eller liknande som är över 18 för kontot så är det tillåtet.
    Så ska man peka på regelverk så bör det vara korrekt.

    Sen tycker jag ingen förälder bör sätta upp ett sånt konto åt sitt barn.

      ” Instagram requires everyone to be at least 13 years old before they can create an account (in some jurisdictions, this age limit may be higher). Accounts that represent someone under the age of 13 must clearly state in the account’s bio that the account is managed by a parent or manager. If your child is younger than 13 and has an account that isn’t managed by you or a manager, you can show them how to delete their account.”

    Titta lite extra på Arbetsmiljöverkets föreskrifter om minderårigas arbetsmiljö. Föräldrarna borde kanske ha tillstånd från Arbetsmiljöverket varje tillfälle barnet gör reklam.

    Är detta inte skitintressant.

    ”Influencern Jennifer Reinhold om kommersiella samarbeten och sina barn”

    https://www.expressen.se/tv/noje/influencern-jennifer-reinhold-om-kommersiella-samarbeten-och-sina-barn/

      Så galet o så tokigt hon uttalar sig! Barnen har ju varit med ända sedan dom var små o söta o är ju fortfarande huvudpersoner i reklamfilmerna om deras liv. Dom har några ponnyer o tävlar lite och är absolut inte på högsta nivå som hon säger, ungarna är små o jobbar med detta dagligen. Hela deras liv filmas o sänds på nätet och detta lever o tjänar dom myycket pengar på…

    Hennes konto togs bort. Anmälde det nya då hon FORTFARANDE är under 13 år. Kom igen föräldrar. Kom.igen.ta.ert.ansvar….

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *