
Så varför detta aprilskämt?
Jo, för att det trots allt baserades på en del sanningar. Det finns riktiga undersökningar som uppskattar konverteringsgraden (alltså hur många köp ett influencertips genererar) till omkring 3% av följarskaran.
Det varierar så klart hejvilt beroende på typ av influencer, jag tror till exempel inte att jag skulle lyckas kränga 684 nyproducerade t-shirts till er ens om jag hade velat – ni är för pålästa och klimatmedvetna för det. För andra influencers är 3% säkert bara början – de har kommersiell makt att få en vara att sälja slut över en natt. Men å andra sidan kanske jag kan kränga 684 schampotvålar eller vegohamburgare? Och de har också en klimatpåverkan, om än förmodligen mindre än t-shirten. Det kan jag så klart inte blunda för. // Maria Soxbo
En av mina partners in crime för detta aprilskämt (eller MASTER MIND om du så vill) Maria Soxbo har skrivit ett briljant inlägg på sin blogg om bakgrunden till vårt gemensamma aprilskämt.
Det fanns mer bakom det än bara viljan att vilja skoja lite med influencerbranschen.
Om du inte vet vem Maria Soxbo är så är hon journalist, författare, designälskare och tvillingmamma, och brinner för hållbarhet och hantverk.
Hon är även en av initiativtagarna till det Club Houserum, som varje torsdag diskuterat influencerbranschen ur olika vinklar och som jag två gånger deltagit i.
Emma, Frida, Isabelle, och Yrsa är de andra medkonspiratörerna som också deltog i aprilskämtet.
