

Jesper Värn sammanfattade situationen så bra på Twitter att det nästa skulle kännas fånigt att göra någonting annat än låta honom förklara vad som hänt här:
Alltså ”Johnny Edlind och Revolution Race”-grejen. Så jävla sopigt.
Klädmärke anlitar ”influencer” för att få ”content” publicerat som visar deras produkter. Influencern har inga som helst kunskaper om hur produkterna ska användas – men kan fixa ”bra bilder”. ”Bra bilder” används av både Influencern och företagets marknadsföring. Bilderna visar influencern eldandes. Direkt på klipphäll. I ett naturreservat. Outcome: bilderna blir inte den förväntade succén hos målgruppen. Friluftsklädföretaget stoppar kampanjen och hoppas på att ”Det ska blåsa över” innan fler ser bilderna. Så. Jävla. Sopigt.
För er som inte vet vem Johnny Edlind är, så är han bland annat en influencers med 1 000 000 följare på Instagram.
(Företaget han gör reklam för – Revolution Race – har 275 000 följare på Instagram.)
Johnny Edlind har bland annat medverkat i Paradise Hotel och ser sig själv som en entreprenör då han – enligt sin hemsida – skapat allt från presets och prints till musik.
Han har med andra ord, många strängar på sin lyra, men tyvärr var inte kännedom om allemansrätten en av dem.
Hade han gjort en snabb sökning på hur och var man får elda så hade han fått upp det här – från Naturvårdsverkets hemsida.
Varken företaget eller influencers har kommenterat den nedtagna kampanjen utan verkar, som Jesper Värn skriver, ha lagt locket på.
En inte helt framgångsrik kampanj alltså.
Tack för tips!
