Gör dagens teknik företag extra sårbara?

Flera stora företag har tvingats hålla stängt efter att en av deras underleverantörer – Kaseya – utsatts för en hackerattack som omöjliggjort kortbetalning av de handlande kunderna.
Coop verkar vara den som drabbats hårdast i Sverige och företaget förlorar mångmiljonsummor för varje dag som de tvingas hålla stängt.
Hade det varit på den gamla goda tiden då alla betalade kontant så hade skadan inte varit lika stor som nu, när allt sker elektroniskt, vilket fick mig att fundera lite kring hur sårbara många företag faktiskt är, när vi förlitar oss helt på att ha ett fungerande nät och elektricitet.
Utan internet hade Bloggbevakning gått under. Utan internet hade alla influencers gått under, och inga influencer – inget Bloggbevakning.
Jag tänker också på alla företag som väljer att förlägga majoriteten av sin närvaro och marknadsföring på sociala medier, hur sårbara de faktiskt är.

Bildkälla: www.strongerlabel.com

 Ta företaget Stronger.
Träningskläder med rand på benet – om någon missat dem. 🙂
De har visserligen en hemsida dit man kan gå om man vill beställa träningskläder, men företaget har i mångt och mycket valt att marknadsföra sig via influencer marketing, som i sin tur hänvisar kunderna till Strongers Instagramkonto, som fram till alldeles nyligen hade 735 000+ följare.
Jag skriver ”hade” eftersom Strongers konto i skrivande stund verkar vara raderat från Instagram.

Bildkälla: Instagram.com/stronger

Jag har ställt frågan till Stronger, om huruvida de blivit hackade eller om de av någon anledning själva beslutat sig för att stänga ner sitt Instagramkonto, men har i skrivande stund inte fått något svar.

De senaste dagarna har verkligen fått mig att fundera över sårbarheten i vårt samhälle, och inte minst för alla företag som är helt webbaserade eller i alla fall beroende av teknikens under för att fungera. 
Borde jag kanske börja göra som Jessica Hallbäck, och trycka upp fysiska papper med mina inlägg på som jag sedan smyger upp på bussar och tunnelbanevagnar?
Så kan ni göra tumme upp eller tumme ner åt mitt håll om ni reser ut mot Värmdö på väg 222? 🙂

71 kommentarer

Kommentarerna är omodererade så du står själv för vad du skriver så håll dig på mattan!

    Hänger Jessika upp sina posters själv alltså? Har alltid trott att hon haft någon typ av.. ja.. vad kallar man det… köpt plats på tunnelbanor/uppdrag att skapa posters dit osv.

    Förstår inte hur så många kan vilja ha ett kontantfritt samhälle. Kolla hur sårbart det är med tekniken.

      Inte som att kontanter löser detta oavsett, så tyvärr hjälper det ju inte att det fortfarande finns. (Om det inte hade sett annorlunda ut och fortfarande varit populärt)

        Självklart ökar ju problemen när allt blir mer digitaliserat. Klart hackers riktar sig in på sådana länder där det lönar sig jämfört med att hacka sig in i bank i exempelvis Grekland eller Zimbabwe där tekniken inte alls är lika utvecklad. Finns pengarna digitalt så är det ju dit dom dras.

          Fast en attack som denna är inte för att _stjäla_ digitala pengar utan för att pressa innehavaren på pengar.

            Syftar inte på enbart den här attacken utan överlag på hur sårbart det är då det tidigare skett attacker mot banker så användare inte kunnat komma åt sina pengar. Denna attacken visar bara hur sårbar tekniken är överlag och därav började jag fundera på hur kontanthanteringen minskat

              Men även hantering av kontanter kräver ju fungerande system, förutom pengar som byter hand mellan privatpersoner liksom. Du kan inte handla på Coop med kontanter heller när systemet ligger nere heller.

                Tror du helt missat min poäng

                Jag saknar tiden när allt vi köpte betalades kontant, och personalen slog in alla priser manuellt i kassaapparaten. Härliga tider!

                  För att inte tala om när allt såldes över disk i lanthandeln och man fick handskrivna kvitton! Och handlare Sjökvist bjöd fröken Britta på bröllopskonfekt! ?

      Kontanthantering kräver också it. Om man nu inte går tillbaka till att ha hela kassasystemet i ett anteckningsblock typ.

        Absolut. Men blir lite skillnad när allt ska vara digitaliserat och målet är att helt slopa kontanter. Don’t put all eggs in one basket.. typ

        Fast butikerna kan ju fortfarande ta emot pengar när man betalar kontant, även om det blir merjobb för dem i dagens läge.

          Även fast butikerna kan te emot kontanter så har de inga rutiner för hur kontanterna ska redovisas utan IT system.
          Det är liksom inte bara för en kund att ta en vara och räcka fram kontanter.
          Utan det IT system gör är att registrera vad det är som handlats och hur mycket moms kunden betalat. Därefter är det systemet som skriver ut ett kvitto till kunden.
          Via systemet tar man automatiskt och bokför hur mycket man sålt för, vad man sålt och hur mycket ingående och utgående skatt man betalat/fått in. Vilket är helt omöjligt att göra manuellt idag för en storbutik som Coop.
          Det kanske går bra för Bettans blomaffär som inte har så mycket kunder varje dag och som inte handlar för så mycket. Men tänk dig om du omsätter flera miljoner om dagen, då kräver det en hel redovisnings byrå att hålla jämn takt.
          Systemet tar också och håller koll på dina lager, så att du slipper inventera lagret stup i kvarten. Om det gjordes manuellt så skulle det kräva X antal heltidstjänster för att hålla koll på hur mycket som går åt, när det är dags att köpas nytt och fyllas på och hur mycket som ska köpas.

          Utan IT-system pratar vi inte lite merjobb liksom. Vi pratar liksom om att det blir så mycket mer jobb att man typ skulle kunna försörja ett litet land på alla extrakostnader det skulle innebära.

            Det går inte bra för Bettans Blomaffär heller för skatteverket kräver att den svarta dosan är kopplad till kassasystemet som ska vara digitalt!

          På Ikea i helgen sa han i kassan dom bara tar kortbetalning?

            Ikea var annars en av de sista butikskedjorna som började med kortbetalning. De höll på med enbart kontanter riktigt länge.

              Åhléns igår på Odenplan tog inte heller kontanter

        Den här tråden är ett typexempel på vad som gör denna skitblogg så giftig. En person skriver att vårt nya samhälle där pengar är digitaliserade är sårbart. Nä, så ska någon alltid kontra, och mot den ska det också kontras. Hur fan orkar ni? Personen har en poäng, klart.

      Fast nu handlar det väl inte om kort vs kontanter, utan att man kan kan ta betalt för varor man inte vet priset på?

        Syftar inte på enbart den här attacken utan på att den här attacken ät ett led av hur sårbar tekniken är vilket även skett vid attacker mot banker

          Ah, missförstod! Ja man tycker ju att det borde finnas andra system i nödfall, men det kostar väl för mycket om alla företag ska ha både plan b och c typ ?‍♀️ för ett samhälle utan digitala lösningar kan vi nog inte gå tillbaka till.

        Gissningsvis förlorade coop enorma mängder mer pengar på mat de gav bort/fick slänga än om de hade tagit priset som är utsatt i butiken, även om det är gårdagens priser.

          Jovisst, men då ska personalen kunna priset i huvudet väl? Syns ens prislappen på hyllan om hela systemet ligger nere, de med digitala skyltar?

      Många vill ha ett kontantfritt samhälle utifrån rånrisken.

    Nivån på det här är verkligen som när man gick i mellanstadiet och trodde att man skrev något smart i skoltidningen ?

      Eller hur! ?

      Hahaha tänkte samma, eller snarare att texten hade kunnat vara ”grävande journalistik” av Viktor Frisk eller så 🙂

      Haha nej men vilken giftig kommentar! ? Tänkte dock samma när jag läste det här:

      Utan internet hade Bloggbevakning gått under. Utan internet hade alla influencers gått under, och inga influencer – inget Bloggbevakning.

      Djupt ??.

        Nästan så man blir tårögd

          Var är min guldspade?

    Folk är ju ofta väldigt dåliga på lösenord. De uppdateras sällan, man har samma lösenord för flera olika tjänster och man tycker tvåstegsautentisering är för krångligt. Innan folk lär sig så kommer alla IT-lösningar vara sårbara.

      Ja, folk är skitdåliga på lösenord och förstår inte riskerna. Sen hänger det ju inte bara på sånt utan vill man ta sig in nånstans så finns det alltid någon väg in om man vet vad man gör. Hackers är ju generellt väldigt smarta, synd att dom inte använder sin ”begåvning” på ett bättre sätt.

      Måste tipsa om Dashlane. Lösenordshanterare som håller koll på alla lösenord åt en samt hjälper en konstruera komplicerade lösenord. Exempelvis, mitt google lösenord består av 40 eller 50 slumpartade bokstäver, siffror och symboler. Ingen kommet att gissa eller knäcka det. Blir mitt google konto hackat kommer det i alla fall inte beror på att mitt lösenord är svagt…

      Dahslane självt är supersäkert och en av världens mest använda lösenordshanterare.

        Tills det blir hackat och allas sparade lösenord läcker ut?

          Säkrare än mycket annat även om självklart inget är 100% säkert. Och även alla andra webtjänster kan bli hackade så risken är lika stor att du förlorar kontrollen över ditt konto via att Google eller Apple eller en extern leverantör blir hackad. Men genom att använda individuella och mycket långa lösenord minimerar du risken för att bli hackad genom att någon gissar ditt lösenord eller att du använder samma lösenord på flera ställen. De flesta dataintråg inträffar när ett företag blir hackat och hackarna sedan omedelbart testar din kombination av e-post och lösenord på alla andra troliga ställen eftersom de flesta återanvänder sina lösenord.

          Just Dashlane har dock inte själva tillgång till lösenorden då de är krypterade på servrarna. Dashlane används av datasäkerhetsexperter världen över så jag känner mig hyfsat trygg. Det enda som möjligen är säkrare är om du själv hittar på ett 50 tecken långa olika lösenord till alla tjänster du använder och har alla lösenord uppskrivna i en liten bok på ett inlåst ställe i ditt hem. Som förhoppningsvis också är brandsäkert.

    Jag jobbade som värdetransportör förut. Då det blev mindre kontanter. Har hela tiden sagt att denna tid kommer när hackare kommer att kunna ”råna” och förstöra våra tekniska betalningar. Det här är nog bara början på hackarnas framfart.

      Fördelen med elektroniska transaktioner är i alla fall att det mänskliga lidandet blir mindre när de rånas.

      Det visar väl egentligen bara att oavsett vilket system vi har så kommer oärliga människor hitta sätt att försöka komma åt information och pengar.

    Varför är det just ”inköpsmetoden” som ska gå tillbaka typ 50 år i tiden är en tanke som slår mig varje gång jag ser någon nämna nackdelarna med ett kontantfritt samhälle. Inte är det någon som klagar på att framgångar inom teknik och digitalisering lett till bland annat en mer specialiserad vård! Eller ska man kunna välja det? Överleva sjukdomar som man för 50 år sedan dog av, men samtidigt bara kunna handla i små handelsbodar med enbart mynt och sedlar? Förlåt mitt svammel… vet knappt själv vad jag vill få fram för poäng..

      Tänk så förödande om alla it-system på ett sjukhus slogs ut. Trots det vill vi nog ha den moderna vården.

        Ja exakt! Men den moderna vården går inte att ha utan IT-systemen.
        Parallellen jag försöker dra är nog att om vi vill ha affärer som förr i tiden utan digitaliserade kassasystem och kortköp så kommer det inte vara ett lika stort utbud! Eller är jag helt ute och cyklar?

      Varför inte ha båda? Alltså vad skadar det att ta emot kontanter också? Många butiker tar ju inte kontanter alls.

        Men i det här fallet gick det inte ens att betala med kontanter på Coop?

    Det som förvånade mig mest är väl att Coop inte har ett backupsystem som är offline. Du kan få kvitton, betala kontant (om även länken mot kortterminalen är nere, annars även med kort eller andra betalmedel) och registrera varor enligt föregående dags ordinarie priser (som man då tar backup på varje kväll), men medlemsnummer och erbjudanden kan inte nyttjas då. Vet att andra affärer har sådana system så blev riktigt förvånad över att Coop inte har något liknande.

    Flera svenska företag har under senaste året utsatts för attacker. Men eftersom allmänheten inte märkt något så har det endast stått om det i branschtidningar. Och i många fall har det nog inte kommit ut över huvud taget.

      Ett var ju ett enormt intrång i regionernas journalsystem bara häromveckan också. Det fick väldigt lite uppmärksamhet men det kanske var för att det var en icke-fientlig attack.

    Vanliga dödliga råkar ju också ut för dessa hackers. Jag råkade (…) öppna en zip file för en tid sedan, som jag trodde var säker – några dar senare när jag satt vid datorn togs hela skärmen plötsligt upp av en röd skylt där det stod att min dator tagits över och jag måste betala x antal tusen i bitcoins om jag ville ha den tillbaka. Spyware alltså. ALLT jag hade varit låst – foton, dokument, mail – rubbet.

    Nej, vi betalade inte. Men jag kan fortfarande ha ångest ibland när jag sitter vid datorn, att -POFF!- samma röda skylt ska dyka upp.

    (Hade vi sparat datorns innehåll vid varje dags slut, hade även det infekterats eftersom det tog några dagar för dem att ta över allt, och under tiden hade det som sparats också infekterats. Jädra skit.)

    Numera är jag så försiktig att det är nästan överdrivet.

      Risken när du laddar ner porr.

        Porr…..??? Skojar du?

      Därför ska man ha allt i molnet

        Tills tjänsten som tillhandahålls försvinner. Det är ju trots allt företag som kan konka, utsättas för intrång, eller naturkatastrofer.

      Ransomware är ofta inte skrivet att fungera på olika operativsystem samtidigt, så om man gör backups kan man ha en enkortsdator som en raspberry pi att tömma ens dagliga usb eller skicka över på nätvärket med ftp & sedan skrivskydda på en extern hårddisk.

      Kombinera med parning i molnet så blir det mer robust.

    Kolla in Strongers sida på trustpilot. De har större problem än ett borttaget instagramkonto.

      Men herregud, vad sysslar de med?

        Kanske håller på att konka?

      Jo, jag såg det också. Skulle under inga omständigheter som helst handla av dem. Det verkar som att de är i trubbel… tidigare har de svarat på omdömena vilket de inte heller gör längre.

      Vad handlar det om?

        Svårt att göra retur, inget svar från kundtjänst och längre leveranstid än avtalat.

      Vi köper från Stronger jätteofta och de har snarare den bästa och snabbaste servicen både vad gäller leverans och returer. Skickade tillbaka en topp förra veckan (vi tog fel storlek) och fick tillbaka pengarna nästan direkt. En ny topp på två dagar.

        Jag har handlat där en gång och fick väldigt bra service då produkten var trasig. Men det kan ju ha hänt något nu? Det verkar onekligen som att något är på g.

      Oj vad märkligt.. Jag har beställt 5-6 gånger från dem och alltid fått blixtsnabb leverans (senast för 2 veckor sen). Har även varit i kontakt med deras kundservice som var jättetrevliga.. Synd om de tappat, men om det är så är det ju inte direkt brist på andra som säljer träningskläder ?

      Oj?! Har beställt från dem massvis med gånger och de har alltid levererat blixtsnabbt och kundservicen har varit toppen. Men senast (några veckor sedan) dröjde de med att skicka min beställning. Fick fakturan direkt men inget besked om leverans. Mejlade kundtjänst och vips ett par timmar sedare fick jag besked om leverans . Fick dock aldrig något svar på mejlet. Inte likt dem, märkligt!

        Kan ju kanske bero på underbemanning i semestertid och pandemitid, sjuka och har semester tänker jag.

          Kan ju vara så. Men sist jag var med om kraftigt fördröjd leverans av en reavara berodde det på att den var slut, så jag tänkte om det var samma sak denna gång (isåfall måste ju fakturan pausas eller makuleras)

    Människor generellt är extremt dåliga på lösenord. Det finns en anledning till att lösenord ska vara en blandning av siffror och nummer och bokstäver – lösenorden ska även bytas var tredje till var sjätte månad. Och när det kommer till stora system likt de på Coop så pratas det mycket om Geo Redundancy som många företag bör anamma.

    Läskigt sånt där.

    så kul om instagram skulle försvinna och alla malliga influencers mister sina ”jobb”, då får dem känna på hur det är att jobba på riktigt och inte chilla rundor på maldiverna och ta ootd 🙂

    Tänker problemet mer beror på att tekniken ännu är ung & att många programmerare, inkl jag, inte alltid kollar upp hela bakgrunden eller historiken i mjukvarupaket man använder för att det oftast inte är värt mödan.

    Det finns dock säkerhetsmässiga algoritmer som inte fallit över decennier och även kan vara matematiskt bevisad att motstå intrång. Kanske framtida kvantdatorer kommer knäcka en del där dock.

    Fast det man missar är att många företag är för snåla och/eller saknar tillräcklig kunskap om IT-säkerhet. De investerar helt enkelt inte i teknologi för att undvika t ex ransomwareattacker eller utbildar sin personal att förstå ”klicka INTE på den där länken i phishingmailet du fick från xxx som säger att de ska stämma dig för brott mot upphovsrätt” (vanligare än man tror) och är därmed inte rustade för att skydda sin verksamhet när något väl händer. De Coopbutiker som klarade sig var bl a de som hade dubbla brandväggar. Företag måste investera för att ligga steget före hackers. Långsiktigt blir den investeringen bra mycket billigare än att ha sin verksamhet stå stilla över en hel helg, anlita specialister efter det har hänt för att låsa upp (dyrt som f*n per timme) och möjligen utöver detta betala miljoner för att återfå kontrollen över sina system (och tillgångar).

    Deras Instagram är tillbaka 🙂

    Själv väntar jag på varor som jag beställde 1/7 och nu står det att Budbee väntar på att de själva ska frakta varorna till Stockholm sen 4dagar tillbaka. Så något galet är det definitivt.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *