Går det inte att göra reklam genuint?

Bildkälla: Isabella Löwengrip blogg

Motsvarigheten till tidigare års resor till Mykonos verkar i år vara att åka båt i medelhavets turkosa vatten.
Margaux Diets var på sponsresa i Kroatien och Alice Stenlöf lika så.
Nu har det blivit dags för Isabella Löwengrip att tuffa runt i den grekiska ö-världen i reklamsyfte och hon får en hel del kritik för det i sitt kommentarsfält.

Genuint eller inte, men jag hade velat veta vad ett sådant här upplägg kostar för fyra personer, för annars blir ju samarbetet lika abstrakt som en parfymreklam för Gucci i Elle Magazine.
Ingen faktisk information att ta ställning till överhuvudtaget, så hur det ska gynna företaget som betalar Isabella för reklam vet jag inte.
Men genuint? Om det är en reklamkampanj som passar en influencer som handen i handsken och är linje med det normala innehållet som läsarna brukar uppskatta, spelar det då någon roll vem som betalar?
Hade Isabella gjort reklam för billig tågluff ut i Europa så hade jag kunnat förstå kritiken då det inte alls är i linje med hennes andra innehåll, men en dyr kryssning i medelhavet – känns inte det lite som Isabella ändå? Hon använde ju till och med Arlandas vip-lounge för flygningen ner till Aten.

Eftersom det inte framgår någonstans vad det här kalaset går på så satte jag mig ner, som det lösningsorienterande orakel jag är, och tog reda på lite mer matnyttig information om den här kryssningen som Isabella är på just nu.
Jag fick fram följande:

Bildkälla: Navigare

Nu verkar den här båten vara fullbokad, men jag kunde ändå se att priset var dryga 178 000 kr för en vecka.
178 000 kr/vecka. Hur bra kan konverteringen bli på en sådan här reklamkampanj på Isabellas blogg?
Hur många av hennes läsare, som inte tidigare tänkt på att tuffa runt i en katamaran, kommer boka en sådan resa efter att ha läst hennes reklaminlägg? Kan den här typen av reklam läsa sig verkligen?
Jag ställer mig samma fråga varje år när influencers åker på lyxresor till Dubai i reklamsyfte, där kunderna helt verkar sakna verklighetsförankring.

Så min fråga till er är:
Är det ens möjligt att göra ett genuint reklamsamarbete enligt er?
Vad skulle det kunna vara i så fall?
Vilken influencer och för vad?

150 kommentarer

Kommentarerna är omodererade så du står själv för vad du skriver så håll dig på mattan!

    Shit vad dyrt.

      Ja fast det som cam visar är ju inte samma företag som Isabella seglar med så lite missvisande. Jag undrar också varför hon bara visa negativa kommentarer från Isabellas blogg, som alltid. Klart ett samarbete kan vara genuint, hon tycker säkert resan är underbar. Undrar också varför inte Cam kollade upp priser och ansåg att det skulle framkomma i reklam när Margaux och andra gjort samma typ av samarbete. Margaux nämde heller inget om priset. Men Isabella ska alltid skammas så fort hon gör samarbete, och annars också. Carola seglar nu med Moresailing det som många sponsrats av, troligtvis är Carola också sponsrad.

        Vore ju dessutom bra om det stod för hur många personer det priset 178 tusen gäller, så ganska missvisande. Dessutom ser det inte ut som en likadan båt som Isabella är på och som sagt inte samma företag. Simon Sköld satt i vip-loungen på Arlanda också förresten på insta och Läckberg brukar visa att hon använder den, bara en parantes att det finns fler som gör det.

          Var visst samma företag ser jag nu så fel av mig men trots det så finns det ju olika prisklasser och olika för antal personer och båtar och är man verkligen intresserad av att göra en sån resa så går man ju på deras hemsida för att kolla det och ser då att det finns olika alternativ. Så tycker väl inte det är fel eller konstigt att hon inte skrivit ut priser. Hon har ju följare med olika stora inkomster dessutom så varför skulle det inte löna sig. Jag blev sugen i alla fall.

            Hur fan orkar du?

    fanns båtar på den sajten för upp till 8 personer för 42000 kr/vecka. även för 77000 kr. du har valt den absolut dyraste, så kanske bra att ange spannet som finns 🙂

      Ja hon valde den båten Isabella är på.

        Men inte samma företag som Isabella seglar med!

          Tydligen samma företag men är man intresserad av resa så går man ju in på hemsidan för att kolla alternativ och priser så inget konstigt att inte Isabella skrivit ut priser på sin blogg. Hon gör ju reklam för företaget och inte för just den båten även om det är den båten vi får se då det är den de åker med. Ser härligt ut.

      Hon har ju valt företaget Isabella gör reklam för!

      Isabella gör reklam för båten Jima II, vilket är samma båt som jag visar priset för.
      Allt annat hade ju varit irrelevant, tänker jag…

        Fast det är väl företaget hon gör reklam åt tänker jag även om hon reser med en enda båt. Precis samma som att någon som gör reklam för ellos inte visar upp precis alla kläder osv.

        Åh. Sorry, då är jag med. 🙂

        Är det olika företag som hyr ut de olika båtarna? I så fall missförstod jag..

        Fast där håller jag inte med dig Camilla. Isabella gör reklam för företaget Navigare, då är det väl helt klar relevant att se vad bolaget har att erbjuda mer än just den båten Isabella har för veckan.

        Om en influenser gör reklam för NA-KD, CHIMI eller andra onlinebutiker, anser du att de endast gör reklam för tröjan/brillorna de råkar ha på sig i samarbetet eller tror du inte att de bringar trafik till hemsidorna där folk eventuellt kan hitta något som passar en själv?

          Tänker precis som du Isabelle.

          Kan också berätta att förra gången hon gjorde reklam för att segla i Medelhavet, det var ett annat bolag men med liknande priser, så fick jag upp ögonen för dem.

          (Priserna är per båt, inte per person så en mindre båt ink skeppare blir inte hutlöst dyrt. Jämförbart med ett dyrare all inklusive-hotell).

            Rättelse. Ser nu att det är samma bolag som förra gången hon seglade i Medelhavet.

        Camilla jag skrev tidigare en kort, neutral kommentar signerad ”Mohammad”. Det poppade upp automatiskt svar: ”Your comment is awaiting moderation”. Skickade därefter samma kommentar signerad ”Irene” vilket publicerades direkt. Hur tolkar du detta?

          Någon med nickname Mohammed har klantat sig tidigare dvs struntat i reglerna och därmed satts på moderering. Inte svårare än så.

            OK

            Försökte med ”Salahudin” och blev satt på moderering också. Är det kanske en inbyggd algoritm som stoppar vissa namn?

              Jag blir alltid moddad om jag byter till ett nick som jag tidigare inte kommenterat med. Är nog inte mer konspiration än så.

              Plus att var och varannan kommentar hamnar i modd av ingen anledning alls ibland.

                OK, då förstår jag varför

          Byter man nick hamnar man i modd har jag märkt.

            Fast kruxet är att ”Mohammad” automatiskt selekteras till moderering medan ”Irene” automatiskt släpps igenom. Någon som kan förklara

      De har ju också kapten och värdinna ombord. Det kostar förstås extra.

        Det brukar ingå.

          Nej! Det kostar extra med skeppare, kock och annan besättning. Kan du segla båten själv så är det det priset inkluderar. Iaf i andra bolag. Har iofs inte koll på just detta.

        Skickar nog inte ut dessa dyrgripar utan kapten ombord! Sjönöd och båtar som skulle gå på grund ?

          Ja. Och de ska så klart också ha betalt för att jobba den veckan. Vilket så klart ingår i priset då och gör det dyrare än när man bara hyr båt.

            Precis! ?

            Många som kan segla som vill segla själva.

        En vecka arbete för kapten och värdinna. Hur ser deras arbetsvillkor ut? Hur många timmar per dag arbetar de? Har de paus, ledig tid, byter någon av dem under denna vecka? Verkar tyvärr vara 24/7 som gäller. Känns sunket med sådana arbetsförhållanden när man åker på lyxresa.

          När vi hyrde båt med kapten (inte detta företag) så var det så att man var tvungen göra vissa stopp på ett visst antal timmar för att kaptenen skulle få vila. Var oftast så att vi stannade ändå och gjorde dagsturer på någon ö eller stannade någonstans över natten osv.

          Det ser bra ut, iaf med detta företag! Visst arbetstiderna kan vara lite diffusa då man bor på båten med gästerna, men sen är man samtidigt ledig lite hela tiden också, får oftast gå ut och äta med gästerna på restaurang på kvällen om de och man själv vill, annars får man mat betalt.
          Kvällar är oftast helt lediga och man jobbar såklart inte på natten. Lön är också ok och flyg betalt, samt skattar man mindre pga. utomlands. Så skulle absolut säga att arbetsvillkoren är mycket bra! 🙂

    Jag är mest intresserad av att veta hur Isabella deklarerar detta för det känns som förmånsbeskattningen borde göra att det inte är någon ekonomi i det för Isabella privat. Förmånsbeskattningen samt hennes bolags skyldighet att betala arbetsgivaravgifter på värdet för henne och Pålle om resan kostar ca 100 000 kr borde äta upp hela värdet av samarbetet.

      Vilket såklart inte görs, där har du svaret. Hoppas dessa snikna människor åker dit en dag!

        Men gör hon inte det riskerar hon skattebrott med hänsyn till värdet. Skattebrott är inte kul. Det är fängelse direkt.

          Det har ju gått rykten under åren om att Skatteverket granskar henne men det har aldrig blivit något. Antingen är Skatteverket helt inkompetenta när det kommer till att hålla koll på influencers eller så gör hon allt korrekt.

            Isabella har tidigare sagt att hon (eller hennes revisor) är jättenoga med att allt blir rätt. Så förmodligen får hon mer i lön än bara resan, då den blir dyr för henne med förmånsbeskattning.

          Hon betalar för resan (om än med kraftig ”rabatt”) och får sen betalt av företaget för reklamen.

            Jo men då måste hon betala privat för annars är det förmånsbeskattning,

      Exakt!!! Kan inte du följa upp det Camilla?
      Det är solklart att Bella (och många andra influencers) skiter i att deklarera sina samarbeten, det hade inte varit värt för henne att åka om hon följt reglerna.
      Varför är det ingen som sätter dom till svars. Vi vanliga dödliga måste ju betala förmånsskatt på allt mellan himmel och jord typ rikskuponger, friskvård, tjänstebil, fruktkorg, försäkring etc etc

    Jag tror att det kan handla om ”brand awareness”. Företag måste få ut sitt namn och varumärke så att folk känner igen deras namn när de hör det. Männislan har större förtroende för sånt man redan känner till då det upplevs som etablerat och tryggt.

    Så om jag, om 3 år, vill åka på resa och hör att detta varumärke äger ett jotell, färja, kryssnong eller något då väljer jag nog sannolikt just det företaget. Det är lätt att glömma vart man hört namnet men det räcker med att det ”klingar rätt” s.a.s.

    Stora märken som Colgate tex är ju redan etablerade och väldigt kända inom sin nisch men de måste ändå pumpa ut miljoner för att ”påminna” kunderna om att de fortfarande är stora aktörer. Ingen vill ens ge bort 1% av sin kundkrets och ingen tackar nej till en ökning på 1%, som i detta fall. Det räcker som sagt med att folk vet vilka de är som ett första steg.

    Typ Visit Dubai vill bara att folk ska påminnas om att Dubai finns så när man söker efter en resa och läser Dubai då plingar det till i huvudet. Marknadsföring är väldigt intressant och jobbar mycket på det undermedvetna.

      Men de är fortfarande helt galet att det är så dyrt och att hon av alla flunsor i världen får det gratis?

        Hur vet du att hon får det gratis?
        Var står det att läsa?

          Resan är betalning för reklamen. Det kallas barter (kvittning på svenska).
          Förmånsbeskattningen får man nog titta i stjärnorna efter.
          Tror knappast de två gästerna som blivit medbjudna skulle uppskatta att behöva deklarera värdet av seglingsveckan.

            Vem bjuder dem? Om Bella bjuder dem är det en del av hennes arbete och då ska hon betala för dem och se till att sociala avgifter med mera betalas.

      Precis detta!

      Okej, nu är jag ”aware” om detta ”brand”, men jag kommer aldrig nånsin att åka med nån av deras båtar.

        Gick poängen helt förbi dig?

      Tycker dock att avsändaren är lite väl anonym för att det ska funka bra som brand awareness. Kunde inte minnas namnet rent spontant och troligen inte heller om jag skulle kolla på segling i framtiden. Ingen logga visas. Namnet nämns bara först och sist i inläggen, inte i löpande text. Massa mysbilder gör att det mest känns som en resedagbok. Man får heller ingen bild av vilken typ av företag det är, är det stort, tryggt och väletablerat eller litet och familjärt? Är det lyxseglingar eller mer för alla? Man får ingen som helst känsla för företaget.

      Hade det vart mitt företag och jag sponsrat hela resan hade jag inte varit nöjd. De som ofta gör dyrare resor vill nog ha mer inspiration/information än ”skönt att själv slippa laga mat”. Den som kanske i framtiden gör en enstaka resa av det här slaget vill nog ha mer info generellt, typ vilka storlekar finns det på båtarna, kan man skräddarsy sin resa eller är det all inklusive, är det en färdig rutt etc. Naturligtvis kan man ta reda på infon själv men får man den serverad börjar tankarna lättare spinna iväg ”det här skulle man ju kunna göra som bröllopsresa i framtiden” istället för ”det här var inte för mig” som de flesta nog tänker, och tänker inte mer på det.

        Håller med! Jobbar själv för Navigare (värdinna)och tycker det är synd att hon inte visar eller berättar mer om företaget eller båtarna och sjävla resan i sig som du pratar om! (man kan verkligen välja sååå himla mycket!) Navigare har valt just den båten till henne för det är en av de finaste och största båtarna, för man vill såklart visa upp det bästa, men helt ärligt så är dessa typ av resor för vem som helst, man behöver inte vara rik och det finns jättefina mindre båtar som kostar som ”vanlig” semester. Det är till största del svenska/nordiska barnfamiljer (medelklass kanske) som bokar, sedan några som sticker ut som bokat de finare och större båtarna.
        Ps. Hade gärna sett att de gjorde samarbetet med en annan influencer än blondinbella… Ds.

          Låter inte särskilt proffsigt från Bellans sida…

    Genuin och influenser är två begrepp så långt ifrån varandra som det bara går………………….
    Existerar inget genuint i en sk. influenser.

      Precis de är köpta hela bunten. De lever för pengar och prylar inget genuint med en enda influencersom tar betalt för sina sk annonser.

    OT men kolla Gigi Hadids story kring foton på hennes dotter. Förebild!

      Hoppas det respekteras! ?

    Vilka galna företag som bjuder henne på detta av alla… Är hennes ”jobb” nu endast samarbeten; då powerwömen som kombade familj å karriär gick i sank?

    Jag förstår bara inte om det är så dyrt hur dom bara kan ge bort det gratis och så gör hon så dåligt jobb med att ge info om priser, vad som ingår osv.

      Hon är ju typ sämst på att presentera samarbeten, så många ggr som typ ingen av informationen hon gett ut stämt, hon stavat märket fel mm. Hon har noll koll och bryr sig ungefär lika mycket, ett airhead som får saker gratis bara..

      Såg någon story där det var tydligt att hon fortfarande inte lärt sig använda bilbälte heller..

        Fast hon har väl inte gjort dåligt jobb med att presentera denna resa, fina bilder som gör att man blir suger på att göra en sån resa. De andra som gjort reklam för segling har inte skrivit ut några priser heller, det kollar man ju för övrigt på hemsidan. Hon brukar ju visst använda bilbälte och stavar inte sämre än många andra influensers.

          Shut up Bella ??

      Jag antar att flera båtar och rutter är tomma just nu pga pandemin, så istället för att bara låta dem stå, vilket de säkert fick till största del gjorde förra sommaren, passar de på att låta dem gå ut i reklamsyfte med förhoppning att de senare kommer komma igång igen med ny business till hösten och nästa sommar när folk är vaccinerade och kan och vågar resa igen.

        Såg nu vilket bolag det är och jag gissar på att just den båten hon åker med är den som de brukar ta med på alla båtmässor, vilka alla är inställda just nu. Så det är inte konstigt att de kan köra en massa sponsresor det här året tänker jag.

    Genuint är väl trovärdigt. Som hennes följare kan relatera till. Smink, mat, kläder, solglasögon…en sån här resa blir ju bara löjligt. Camilla kan du inte ta reda på vad företaget i fråga räknar med att få igen på en sån här reklamkampanj? Sen dessutom hur kan de ge bort en av de absolut bästa veckorna nu på sommaren till ett samarbete. Det får mig att undra om det är ett sammarbete. Eller om fröken viktig vi,l få det att framstå som ett sådant.

    Klart Antonija och hennes kollegor behöver semester från jobb som detta. Måste tära oerhört att fota och filma på en yacht i Medelhavet!

    OBS klart alla förtjänar semester och ledighet. Inget värde i vilket yrke man har. Men att kalla denna typ av resa för jobb som man behöver återhämtning för är fasen en klass för sig

      Hennes förklaring va ju bara sämst. Upprepande om samma sak i lång text.
      Nej det handlar inte bara om att hon missa nämna vården, vi alla vet om att vården behöver och förtjänar semester för att kunna vila ut sig. Utan hur PINSAM hon är som med nästan gråt i ögonen tackade sig själv och sina kollegor för hur dom har orkat underhålla Sverige i denna pandemi och nu räknar ner dagarna till semester, de är sån skämskudde så det finns inte. Som du säger ja detta är en stor del av vad flunsor gör, får betalda resor i utbyte mot lite bilder (nivån vad man måste göra visar ju Bella här är väldigt låg) och det måste dom få semester ifrån haha. Pinsamt. Dom kan ta så mycket semester dom vill men att prata som om dom burit Sverige på sina axlar under pandemin är bara för mycket.

        Förstår inte heller hennes förklaring. Hon sa ju rakt ut att hon är så stolt över alla ”kreatörer” som underhållit ”HELA svenska folket” under pandemin och att dom alla förtjänar semester trots att deras liv literally är en semester för många andra. Och att hon för första gången ska ha en semester ens

          Inte dags att släppa det där nu? Ni beter er som om hon stulit semester av en ensamstående sjuksköterska typ.

            Läser du ens texten? Det handlar inte om vårdpersonalen ?

              Swoosh.

              Nåja. Älta detta hela sommaren. Have fun.

                Haha det har diskuterats i 2 dagar = då ska man tydligen älta det hela sommaren ?

                  ”?”

                    Du verkar jätte härlig.

                  2 dagar är ju ändå orimligt länge att älta denna ingenting-händelse.

                  ?….

                    Det är ju din åsikt. Uppenbart så reagerar många människor på händelsen. Är det verkligen så svårt att fatta, att människor tycker olika?

                      Klart det är min åsikt. Har jag påstått annat?

                      Anonym 11:46 – så dåligt svar.

                      Det är ju din åsikt ?

          Undrar verkligen vad hon menar med semester? Är det att dom helt checkar ut från sociala medier? Då är det väl bara att göra det. De tjänar ju så bra med pengar så jag förstår inte vad som stoppar dom.

          Hon ser inte ens ut som en kroat kanske en från bulgarien ????

      Jag som har ett vanligt jobb måste ändå säga att det ändå finns mkt jobbiga saker med att vara influencer. De missar att leva i nuet eftersom de hela tiden letar efter det perfekta fotot att dela. Omedvetet eller medvetet. Pressen över att ständigt behöva vara snygg, perfekt och prestera nytt. Att bli granskad från topp till tå. Att barnen till vissa kommer att utsättas i skolan. Att man utsätter sig för säkerhetsrisker och får stalkers efter sig. Att förlora och sälja sitt privatliv. Ständiga inre stressen som de givetvis sällan visar upp eller medger. Att offra sin integritet. Nej listan kan göras lång. Är så nöjd med mitt vanliga jobb och liv. Jag behöver inte åka på lyxresor för att vara lycklig. Kan unna andra sådant dock. Även influensers. Tror att det är mkt jobbigare än vad vi tror. Bakom allt finns ofta deprimerade ångestfyllda unga kvinnor.

        Nja är man orolig för sina barn så kan man ju hålla de hemliga? Inte lägga ut bilder på dom. Eller om man känner att de påverkar ens liv att man kanske ska söka sig om efter en annan karriär. Jag trivdes tillexempel inte på mitt jobb, jag bytte. Marcelo har väl ett vanligt jobb också? Snickare eller något sånt?

        Så klart de har ett val! Men de vill inte ha ett vanligt jobb som är slitsam istället böllar de för att de jobbar hårt. Ingen som håller en pistol i pannan på de och säger lägg ut en massa bilder Content på er själva yeah right. De har den pressen på sig mellan de själva influencers vem sks ha mer följare så att debkan ta mer betalt.

    Jag kan inte låta bli att dra om hon har en liten crush på kaptenen på båten ?Hon har lagt upp 3-4 bilder på bara honom på sina stories. Inga bilder på övriga besättning.

      Haha ja ??

      Det är ju bara kaptenen och en värdinna med.

        Det förklarar ju dock inte varför hon lägger upp flera bilder på bara kaptenen (som ju söt som socker måste erkännas ?).

          Värdinnan kanske inte vill vara med på hennes bilder till Instagram?

            Det förklarar inte varför Blondinbella lägger upp flera bilder på kaptenen. Närbilder på en söt kille som ler in i kameran. Som sagt, tror hon har en liten crush på honom. ?

              Söt kille säger man väl inte om en vuxen man? ”Söt kille” är för mig en 3-årig liten kille,inte en fullvuxen man.Män är stiliga,inte söta.

        Som jobbar 24 timmar per dygn i 7 dagar.

      Är jag blind? Kan inte se några bilder av någon kapten på Isabellas stories?

        De ligger inte uppe längre, stories försvinner ju efter 24h. Den senaste var i går, jag såg den i morse. En bild på kaptenen i en mindre båt samt en närbild på honom i båten.

      Klart…Pålle verkar vara n statist…på de flesta bilder står han med knuten hand, på andra ser han oerhört obekväm ut.
      Hon gör bort honom konstant, hur klantig han är och hur han spiller ner sig.
      Fungerar mer som en clown än en pojkvän.

      Hoppas han får bra betalt att ställa upp som skenridå.

    Jag förstår inte vad du menar med ordet genuint här? Det låter som att du snarare ställer frågan ”är det möjligt att göra ett effektivt reklamsamarbete?” och det är klart att det är. Precis som någon nämnde tidigare handlar reklam/marknadsföring ju inte bara om köpbeslutet här och nu utan också om långsiktig varumärkeskännedom.

    Till skillnad från att kränga tex smink där det krävs fyrsiffriga köpare för att kampanjen ska löna sig räcker det med att ett fåtal är intresserade i detta sammanhang. Ja det är dyrt men folk betalar de summorna för att hyra en yacht med besättning. Det är en rätt billig båt om man jämför med var en motoryacht kostar i veckan. Jag har själv redan vart ute en gång i sommar och ska ut igen om en vecka i Medelhavet. Har aldrig seglat i Grekland och tyckte för en gångs skull att Isabella hade ett intressant samarbete 🙂

      Och du fick information om att det går att hyra båt i den grekiska övärlden genom just detta samarbete?
      Min gissning är att den som har ekonomisk möjlighet och intresse av att segla i Medelhavet redan vet hur man hittar de alternativ som erbjuds. Nej, detta samarbete är inget som leder till någon merförsäljning.

        Varför gör något företag alls reklam då? Vilka vet inte att yes finns? Head and shoulders? Volvo? Ving?

        Finns en bra kommentar här inne om hur reklam fungerar utöver ett direkt köp.

        jag som har funderat på att jag vill hyra en båt blev peppad av hennes reklam. Jag gillar den, bilderna är naturliga och inte så tillgjorda, älskar den där Isabella har somnat i Pauls famn

    Förstår fortfarande inte att det finns företag som vill bli förknippade med henne. Helt ofattbart.

      Det här företaget har troligen ingen koll på hennes status i den här bloggen eller de kritiska artiklar i svensk press. Hon kan visa sitt Instagram konto, sin blogg och antalet följare samt vilka företag hon tidigare haft samarbete med och de ser en stor och inflytelserik influencer som har samarbeten med företag som de också vill associerad med (tänk bla Jaguar).

        Det är ett svenskt båtuthyrningsbolag. Styrelseordf sitter även i ett dotterbolag med sätepå Lidingö, adress bredvid Pauls bostad. Så, kompisgrej, gissar jag. Inte världens mesta uthyrning av båtar i Medelhavet ännu så länge så kostar säkert bolaget rätt lite. Och personalen har de nog fått covidersättni g för=vi skattebetalare som pröjsar för detta. Företag skiter i om influencerna har dåligt rykte eftersom konsumenter skiter i det. Löwengrip krängs fortfarande under hennes namn och folk köper.
        Såg att Kakan är postergirl för cbd-krämer. Den absolut sista jag skulle använda (malexander, någon?) om jag vill att myndigheterna ska erkänna cbdolja som en legitim ingrediens.

          Andra kanske har gått vidare efter hennes uttalande och även hennes ursäkt. Ska allt hon rör vid bojkottas i all framtid tycker du?

            Jag kommer iaf aldrig godta hennes halvkvävda sk ursäkt som trycktes fram efter säkert minst 15 år pga att hon förlorade ett samarbete eftersom att hon hånade poliser som sköts av nazister.

            (Hennes ACAB fortsatte flertalet gånger under flera år långt efter hennes uttalanden ang morden i Malexander).

            @ Navigare est: I see you ?

            Anonym 10:58: ja, hon borde byta jobb. Jag måste säga att de tweets hon producerade var helt avskyvärda och oursäktliga. Ursäkt gavs under galgen. Och faktum är att cbdbolaget tror jag har valt henne därför att de hoppas få,buzz, lite surr kring sitt bolag jst f att kakan är den hon är. Men som strategi idiotiskt eftersom Kakan är illa sedd av politiker. Som är de som kanske röstar kring cbd-legalisering i Sverige snart.

              Tillägg: de stora pengarna ligger inte i hudkrämerna med cbd utan i själva oljan för smärtlindring.

              Navigare: politiker är ju inte målgruppen här utan allmän opinion dvs väljare och politiker har som ovana att skifta politik efter hur almmän opinion går.

    Många influencers och företagen som gör reklam via dem har totalt missat vilken målgrupp deras anhängare tillhör.

    Undra om det var Pållen som ringde igen och tiggde ihop detta?

    Måste ett reklamsammarbete vara genuint? Så länge det är tydligt att det är reklam så tycker jag de ska få göra reklam för vad de själva vill ??‍♀️

      Ja… är all tevereklam genuin? Är zlatans alla reklamer genuina tex?

      Jo men här inne är det väldigt viktigt vettu.

    Svår fråga att svara på, jag håller med dem som säger att den är felställd. Vad är det du undrar egentligen? Vilka samarbeten som passar som blogginlägg i vissa bloggar? Då tycker jag det här passar Isabella på samma sätt som Sandra Beijers tågluff passade då för några år sedan.

    Frågan om det är en lönsam kampanj för bolaget bakom tror jag inte passar på den här bloggen, det handlar ju inte om olika människors tycke och smak utan är ju ett område där det forskas en hel del och dras runt mycket pengar för att avgöra på både kort och lång sikt.

    Ett genuint samarbete (reklam) skulle för mig vara en produkt som influensern använder även om det inte hade blivit ett samarbete.

    Finns ju så många exempel på flunsor som är helt lyriska över en faaaaaantastisk produkt som är helt unik, för att dagen efter samarbetet använda en konkurrerande produkt istället.

    Minns ni reklamen för Kockens kryddor när killen i reklamen sa – Det här får jag betalt för att säga, men det spelar ingen roll för jag använder ju Kockens kryddor ändå.

    Det kallar jag genuint.

      Ha, det där hade jag glömt, helt rätt faktiskt, försåtligt smart. Ju mer nån hyllar desto mindre köper jag.

      Haha det fick han ju betalt för att säga men visst… framstår väl som genuint även om det var på manus?

      Tror du inte att det stod i hans manus att säga precis så då??

        Klart det gjorde eftersom det är reklam.
        Men poängen var nog att han gjorde reklam för något som han verkligen använder och tycker om.

        En flunsan hade dagen efter samarbetet visat upp sin matlagning kryddad med Santa Maria.

          Ingen vet ju dock vad han faktiskt använde hemma dagen efter. Så länge någon tar betalt för att säga något så är åsikten köpt ju.

      Fan vad sorgligt att det där ens funkar. Att kvinnor bara ”oh yes GIRLS run the world, så sant, bäst jag köper min bantningskur härifrån”.

        Spelar det verkligen någon roll vilket kön det är på personen som säljer en produkt?

        Är produkten bra så kvittar det om det är en han/hon/den eller det som tagit fram produkten.

        Mer märkligt att rikta produkterna mot just ena könet, då man missar 50% av alla kunder.

          De skriver till och med ut namn på de kvinnor som ska stå bakom företaget. Är inte det att lura kunderna när namnen bara är påhittade?

          Lika väl som det är att luras var produkter tillverkas eller vad de innehåller. En del bryr sig inte men andra gör det och då ska man inte vilseleda.

      Alltså fyfan vilken skit protein.se är alltså. Konceptet att aktivt försöka framstå som ett gäng härliga kvinnor som är för empowerment visar sig istället vara några beräknande män som vill sko sig på bantning och kvinnlig osäkerhet. Hoppas på en shitstorm kring detta nu när det kommit ut – det måste ju finnas en tanke på att deras holdingbolag är döpta till just dessa namn. Mycket beräknande och äckligt. Fräscht att ljuga för att profitera på kvinnors kroppsnojor. Att vilka framstå som ”en av oss” och sen skrattar hela vägen till banken – mums! De har stängt av kommentarer på insta också och endast en kritisk kommentar finns att läsa – och den har ett drygt svar från en av grundarna.

    Genuin reklam, är det reklam från hjärtat- sån om Anna Book sysslar med?

    Underbara Claras samarbeten känns alltid genuina. Det är först efteråt jag läst hennes inlägg som jag reflekterar över att det är ett samarbete och då är det ändå väl utmärkt. Så visst går det om man har viljan.

      Ska jag vara ärlig så tycker jag att den sortens reklam är värre. På något sätt så känner jag mig lurad av den sortens reklam.

    Kolla in realityserien ”Below deck” på Netflix eller CMore! Man får följa arbetet på en lyxyacht, personalen och deras svinrika gäster.
    Blev förvånad över hur mycket det skitsnackas bland personalen om gästerna! ? Antar att det gäller Bella och co också.

      Tror det gäller många yrkesgrupper faktiskt. Att de talar mer eller mindre om ”kunder”. Jag vet tex hur det låter i lärarrum om både elever och föräldrar.

    Men om det är ett svenskt båtuthyrningsföretag, kanske de hellre lägger pengarna på reklam än på ren skatt?

    Kan det vara så att de fått detta med ett rabatterat pris. Och motprestationen ska vara att det delas i sociala medier.

    Ibland känns det som att influencers helt tappat kontakten med sin målgrupp och egentligen bara influerar varandra inom den inbördes ankdammen. Gäller ju även det som inte är samarbeten utan deras ”vanliga” konsumtion med cecilie bahnsen-klänningar, dyra mattor, middagar på dyra restauranger där det alltid är fördrink och många rätter, designklassiker till hemmet osv. Även frekvensen när det gäller konsumtion, resor och restaurangbesök är ju helt verklighetsfrånvänd jämfört med mångas vardag. Influerarna själva verkar dock knappt medvetna om detta.

      Alltså jag hör vad du säger och håller med till viss del men har inte den svenska befolkningen i stort det rätt bra ekonomiskt när de är över 30 år, kanske lever i ett förhållande = två inkomster och kanske inte ens bor i en stor stad?

      Jag har inga siffror på det (någon annan kanske har) men jag får en känsla av att det är väldigt många som lever i en välmående medelklass. Och t.o.m. studenter brukar ju kunna unna sig en resa utomlands då och då.

      Alla behöver ju inte skaffa allt som influencern pushar för, men en köpet en vas, en annan går på restaurang och den tredje köper klänning.

      Vad tror du?

        Jag tror också att många har råd att köpa någon eller några av de grejer influencers visar upp. Men för många är nog en klänning för tio tusen ändå helt orimligt. Man har råd, men det är ändå främmande att lägga pengar på. När ska man ha den? Om man inte lever ett så poserande liv som många influencers så faller ju en del lyx rätt platt. Om ens jobb inte går ut på att jobba hemma och visa upp sig eller jobba på stan och visa upp sig så behövs ofta lite mer funktion och inte bara estetik.

    Tycker att det är mycket som skaver kring Isabella.
    Hennes förhållande med en äldre man som hon helt desperat klänger sig fast på. Pålle verkar mest slå dank hela dagarna,försörjer hon honom? Liksom vaddå fotograf.Han kan ju inte ens fota bra bilder till hennes sociala medier… Även om han sitter på någon form av ”gamla pengar” så borde han ju ha någon form av inkomst.
    Presentationen av samarbeten framstår som fruktansvärt oprofessionella om man jämför med andra flunsors.
    Hennes blogg är förlegad ,tråkig och full med språkliga fel . Skulle aldrig välja att samarbeta med henne om jag var ett företag. Hon bränner massor med pengar på shopping av kläder och nu börjar hon halka in på lyxkonsumtion igen(klocka för 200 000). Bor sällan hemma i huset utom när hon har barnen men hon har absolut bestämt sig för att Pålle ska bli pappa.
    Och surprise nu är det ett nytt entrepenörsprojekt startat där hon lyckats ragga upp kapital av någon blåögd stackare. Superkul el inte

      Det är mycket man kan fundera kring när det gäller Bella. Tycker att hon är ytterst märklig.

        Tycker personen som skrivit 11:53 (och troligtvis flera kommentarer tidigare här där hen benämner Paul som Pålle) är mycket mer märklig och verkar både sartsjuk och avundsjuk. Hen ligger i som tusan med att smutskasta Isabella och Paul. Såg någon ovan (kanske samma) som skriver att hon bara låstas att det är samarbete för att verka viktig haha och hade hon inte skrivit att det var samarbete så hade hen istället skrivit att det är säkert samarbete men att hon ska verka viktig och låtas ha betalat allt själv hehe. Vad hon än gör så vänds det till något att håna hacka och klaga på, märkligt det där.

          Är det du som är Stollis..? ?

            Det är Bella ? märks på skrivstil

      Kommentarerna, i samma inlägg som detta handlar om, kring deras relation är mer intressanta. Som så många kommenterat så verkar Paul väldigt obekväm med fysisk kontakt med Bella. Jag tror inte det handlar om att han är obekväm framför kameran. Om han håller om henne så är handen helt eller delvis knuten. Jag tror att de är mer vänner än ett kärlekspar.

        Tycker ändå de verkar väldigt kära. Sen kan man ju vara olika bekväma i att visa fysisk kärlek bland folk. Alla har ju olika love language.

    Har de kanske billigare alternativ?! Så att när folk går in och kollar så ser de hur den lyxigaste båten kostar och tycker sedan att 40000 är billigt

    Priset du publicerade avser endast hyran av båten. Det tillkommer kostnad både för värdinnor/värdar samt skeppare och kock. Det tillkommer med andra ord minst 50-70000kr endast för personalen ombord på båten också… :O
    Maten är ej heller inkluderad i priset. Och det ingår endast 1st handduk per person, man får betala extra om man önskar fler handdukar per vecka och person. Likadant med städning. Ingår 1gång under veckan….

      Men hjälp vad dyrt! ?

    Jag tycker ofta att hon skriver väldigt dåligt.
    Har företagen inga krav?

    Men det är ju precis det här jag menar! Och som jag kommenterade kring Bianca Ingrossos företag också – det är något som inte stämmer med ekonomin vad gäller dessa influencers. Nu är det ju en sponsrad resa självklart inte samma sak som vad ett företag värderas till men det är bristen på logik jag vill åt: vad har ett företag som bjuder på väldigt dyra resor att vinna på det, influencerns följare är garanterat i de allra flesta fall inte köpare av sådana resor. Och sminkföretaget har rimligen inte en oerhörd potential utomlands, det är ju bara i Sverige Bianca Ingross är ett känt namn. Man börjar nästan tänka i banor av rundgång – influencern får betalt och kan stoltsera med det i olika sammanhang och sedan går i alla fall en del av pengarna tililbaka till den som ursprungligen betalade dem, på olika vägar? Nej, så är det ju rimligen inte, det känns ju som paranoia – så var finns logiken? Var finns de som betalar astronomiska summor för det som är värt väsentligt mindre?

      Seglingarna borde kunna fungera som ”mutresor” där t.ex. NAKD knyter influencers starkare till sig för att de inte skall sluta göra reklam för varumärket, eller att läkemedelsbolagen bjuder med läkare på en tur för att de skall ordinera just deras läkemedel under det kommande året. När det gäller det närmast magiska sminkföretaget så har någon skrivit här bland kommentarerna att Asien-kontoret har stängts och på tuben har M. Grääs uppmärksammat att en Asien-exklusiv palett nu säljs på den svenska hemsidan, utan någon som helst lanseringskampanj. Det ser ut som att sminkfesten varar så länge ingen lyckas bevisa att produkterna är överprisade och att kapitaltillskottet från de nya delägarna inte har förbrukats.

    Sandra och Flora gjorde ju ett samarbete med Interrail för några år sedan. Det kändes mer genuint – inte för att interrailkort är superbilliga men beroende på hur man väljer är det ju ändå överkomligt för en del, speciellt den målgrupp av äldre tonåringar oh unga vuxna som det kändes som att de riktade sig till.

    Carola är på en liknande resa. Företaget har mängder av båtar i Medelhavet och har gjort en enorm grej av att marknadsföra sig såhär. Viktor Frisk tillbringade några dagar där i vintras (!!! – kaaallt)
    Går man in på företagets hemsida är det fullt av bilder på kända och mindre kända kunder som gjort resor med dem.
    Tydligen är detta också en viktig del i deras marknadsföring – att visa upp bilder på den som är ”primary gest” dvs den som beställer och ”betalar”! Är man känd blir det mer bilder och marknadsföring till företaget och då blir kostnaden för resan betydligt mindre…
    För seglingsföretaget och dess stora mängd anställda (alla unga, snygga och förmodligen underbetalda) måste det till många bokningar för att få det hela att gå ihop…

    Men det ligger absolut i tiden!
    Tv-program som ”Below deck” bidrar säkert en hel del!
    Att få leva lite lyxigt några dagar…

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.