Här får vi det verkligen svart på vitt att Åsa Ingrossos påstådda ”frikort” för att slippa följa marknadsföringslagen inte riktigt fungerar.
Det var i vintras som Åsa gick ut och gormade på Instagram att hon faktiskt inte behöver markera sin reklam eftersom hon fått ett frikort till det av den som hon kallade för ”chef över hela balunsen” alltså Alkoholgranskningsmannen, som varken är en myndighet eller utdelare av dessa frikort.
I april fälldes hon för bristande reklamidentifiering på det inlägg som vinterns gormande grundade sig på, och nu fälls hon alltså återigen, för att inte ha reklamidentifierat ett av sina andra inlägg med alkoholreklam.
Eftersom jag tycker att hennes gapande om ”frikortet från han som är chef över hela balunsen” fortfarande är riktigt underhållande så bara måste jag bifoga en bild på det, en gång till.
????
HÄR hittar du beslutet gällande Åsas vinreklam på ROs hemsida.
Vidare så har Martin Melin och Valio fällts för bristande reklamidentifiering.
De båda hävdar att inlägget varit korrekt markerade hela tiden (med Instagrams egen inbäddningsfunktion), men av bilderna som skickades in till RO, och deras fällande beslut att döma, så tror jag snarare att det är lite av en efterhandskonstruktion.
Så här såg nämligen inlägget ut från första början, och där finns inte en tillstymmelse till reklamindentifiering.

