Normbrytande kampanj?

Jag fick ett mail från en läsare igår, som ifrågasatte märket Icaniwill och deras ’normbrytande’ kampanj, med tre blonda, smala supertränande tjejer – Elin Kjos, Jenna Nevrin och Camilla Salomonsson Hellman.
Hon undrade vad som var normbrytande i kampanjen, och tyckte att det hela var snudd på komiskt.

Jag gissar(!) att det är så här märket resonerat med sitt normbrytande:
Elin Kjos genomgår just nu en behandling för lugncancer och finner styrkan till det i sin träning.
Jenna Nevrin har bytt lågkalorikost och jakten på magrutor mot mer energi in och tung styrketräning på gymmet.
Camilla Salomonsson Hellman var gravid i 20 veckan när kampanjen fotas.

För vissa är det med största sannolikhet normbrytande, medan det för andra inte alls är det eftersom reklamen ser ut som vilken reklam för träningskläder som helst, med tre vältränade, blonda tjejer i fokus.
Tycker du att reklamen är normbrytande?
Diskutera gärna kring ämnet i stort, men lämna eventuella negativa kommentarer på individnivå därhän, tack!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *