Den här frågeställningen gäller givetvis alla influencers som säger sig recensera någonting man fått betalt för att marknadsföra, men eftersom Isabella är nyss hemkommen från Thailand – där hon varit väldigt tydlig med att det rör sig just reklam genom att tydligt reklamidentifiera de allra flesta av sina uppdateringar – så var det hennes inlägg som fick in mig i dessa tankebanor.
När det rör sig om betalt reklam så är det i slutändan upp till företaget hur de vill att den ska utformas, oavsett om de tar in extern hjälp eller inte.
När det kommer till just influencer marketing så är det vanligt att företagen ger influencers lite mer kreativ frihet vad gäller utformningen av reklamen, men de allra flesta vill godkänna den innan den publiceras.
Oavsett hur en betald reklam utformas så kan jag tänka mig att de allra flesta företag förväntar sig att den ska vara positiv.
Allt annat är ju att kasta pengar i sjön, och kan så klart även påverka företaget eller varumärket negativt.
Den risken tar företag när de exempelvis skickar ut pressbud eller liknande.
Det är lite av en chansning, där risken finns att få ett negativt omdöme, men det verkar vara en risk som många företag är villiga att ta, eftersom ett positivt utlåtande av någon som utger sig för att vara neutral är värt mer än betalda och regisserade hyllningar från ett manus.
Problemet med pressutskick till influencers är att de inte ser detta som arbetsprover att recensera, utan de agerar mer som att de får presenter från olika företag, som de glatt tackar för när de visar upp dem på sina plattformar.
Majoriteten av gångerna innan de ens provat produkten, och med det försvinner allt det som en gång var hela syftet med pressutskick utan krav på motprestation – objektiviteten.
Det allra flesta influencers skulle aldrig komma på tanken att såga ett pressutskick, för de vill ju så klart fortsätta få ”presenter” hemskickade till sig.
Med den här utvecklingen så kommer snart alla former av pressutskick eller pressresor ligga på samma låga nivå av trovärdighet som en betald reklam.
Trovärdighet är trots allt en av nyckelingredienserna i all influencer marketing, men kommer företag vilja betala för reklam i framtiden, om allt som krävs är att skicka en liten påse med presenter till en influencer som gratis visar upp produkter på ett sätt och med en räckvidd som man tidigare betalade dyrt för?
Ja, en influencer KAN mycket väl älska en produkt de får betalt för att marknadsför, kalla den för sin favorit och vara helt genuin sin positiva recension, men hur ska man kunna lita på det, när det förmodligen hade låtit på ungefär samma sätt, även om influencern tyckt att produkten ”presenten” var skit.
Syftet med betald reklam är inte att sprida konsumentinformation som fakta eller kunskap.
Syftet är att påverka människor, tillsammans med att sälja en vara eller en tjänst.
När ett företag betalar stora summor pengar för reklam – oavsett medium – så är det snudd på dåraktigt att tro att de fortfarande skulle vilja betala för reklamen om den var någonting annat än positiv och gynnsam för företaget.
Går det att lita på omdömen eller recensioner för ett företag, när man vet att influencern i fråga samtidigt tjänar stora pengar för att medverka i, och publicera reklam på sina plattformar?
Recensioner i betald reklam KAN vara genuina, men återigen – hur ska man kunna veta det?
Det är samma fråga som jag ställde här ovan, men då om pressbud.
Företag betalar för reklam med syfte att främja deras varumärke, och den hade nog låtit ungefär likadant, oavsett vad influencern tycker.
För att få betald reklam att verka mer trovärdig så brukar influencers ta med några få saker som hade kunnat ha varit bättre, men jag skulle gissa att även dessa är, antingen på förhand godkända av företaget eller i alla fall sanktionerade av det.
Företag vill åt influencers persona, trovärdighet och räckvidd, men är nog relativt ointresserade av deras åsikter.
Så, kan man lita på en influencers positiva utsago om ett företag, när denne samtidigt tjänar stora pengar på att marknadsföra och främja det?
Bit inte den hand som föder dig, brukar man säga, men frågan är väl egentligen vems hand det är som egentligen föder en marknadsförande influencer.
Företaget som betalar för reklamen, eller följarna, som i sin stora mängd är hela anledningen till att företag vill betala för att synas på en viss influencers plattformar?
Vad är hönan, vad är ägget? Vad är bonden, vad är tuppen?
Här kan man snurra runt ett tag…
