Igår medverkade jag i Nyhetsmorgon och diskuterade hur en lag om märkning av retuscherade bilder skulle fungera i Sverige.
Tanken är som sagt god, men här på morgonen kom jag att tänka på en annan aspekt som – i alla fall på sociala medier – skulle vara mer effektivt och få ett större genomslag än en varning för manipulerade bilder.
Tänk om offentliga personer med stora plattformar istället var tvungna att uppge vad på deras kroppar som tillkommit på konstgjord väg.
Jag kom att tänka på detta efter att ha skrollat förbi en rövbesatt influencers bild på Instagram.
Ponera att hon hade behövt skriva under sin bild:
Rumpa – brazilian butt lift
Midja – fettsugning till bbl
Bröst – silikoninplantat
Läppar – fillers
Kinder – fillers
Näsa – plastikopereras
Tänder – porslinsfasader
Det skulle förmodligen få ett större genomslag än om hon tvingast skriva att hon använt ett utsmetande filter för att få ett sammetslent utseende i ansiktet.
Precis som jag sa i programmet igår, så är den här falska illusionen av perfektion på sociala medier ett stort problem, men att jag tror att vi behöver gräva djupare än att implementera en tandlös lagstiftning för att få bukt med det.
Det här är mer ett tillägg till den debatten, alltså någonting jag tror som skulle fungera bättre än den lag som diskuterades igår – om det nu bestämt ska lagstiftas.
Om man ska tvinga offentliga personer att uppge någonting alls, så är det här – enligt mig – det bättre alternativet, men det är knappast lösningen på problemet.
Vad tycker ni?
Tillägg: Det här är givetsvis ett absurt förslag i en absurd debatt, och jag ville dra det absurda ett steg längre i det här inlägget.
Det här är saker jag önskat att det funnits plats för i gårdagens diskussion:
Illusionen av perfektion har sålts i alla tider, men på sociala medier är den här illusionen mindre tydligt paketerad än i exempelvis Elle, Vouge eller Vingkatalogen och extremt lätt att missta för verkligheten.
Vi har alla hjälpts åt med att höja och höja och höja ribban för vad det är som uppskattas och uppmärksammas mest på sociala medier, så att enbart skylla på influencers och sociala medier är att göra det väldigt lätt för sig.
